Citat:
Ursprungligen postat av
Urinterapeut
Hej!
Det finns många budskap att finna inom musiken. T ex Pink Floyd som har sålt över 200 miljoner album har släppt låtar som Dark side of the moon, Another brick in the wall. Dessa låtar sänder budskap, dock vänliga sådana till skillnad från den musik som den gråa massan lyssnar till.
Väldigt udda låtval, båda sångerna (och albumen) handlar om mental instabilitet, sinnessjukdom och uppbrott mot samhället/makten. Hur är det ”vänliga budskap”?
Citat:
Även The beatles sände budskap och sjöng direkt till Charles Manson. Elvis Presley sägs ju vara den första wiggern vars syfte var att lura in den vita amerikanska ungdomen i fördärvet. Alla vet att bara slavar, kvinnor och bögar dansar. Dansen var den enda underhållningen för många afroamerikanska slavar, därav capoeira "rytmen i blodet" osv. Det är genom dansen som de försöker förminska oss vita europeer som skapat musik.
Hur menar du? Capoeira uppstod bland afrikanska slavar i Brasilien, hur ”förminskar” det oss vita européer?
Citat:
Vilka musiker rekommenderar ni att lyssna till som upplyst? Ställer även motsatt fråga, vad bör man strikt undvika? Vilka musiker har skapat de mest "kontroversiella" och pikanta verk för den styrande världseliten?
”Upplyst” inom vad?
Citat:
Hiphop och ordbajseri undanbedes, räknas inte ens som musik och borde förbjudas. Kom inte heller dragandes med Bob marley och reggae som säger sig förespråka kärlek och gemenskap.
Inte mig emot om hiphop försvann, men snälla nån - lämna Marley utanför och begrav gärna dansbandsmusiken istället...
Citat:
Världseliten = Den kraft som håller i trådarna och verkligen bestämmer vad som skall ske i världen. Både på gott och ont beroende på vem man är givetvis.
Om det fanns en sådan gruppering på riktigt så tror jag nog de skulle ha viktigare saker att fundera på än synkoper och hitlåtar...
Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
Platon skriver att om man vill förändra ett samhälle så ska man börja med att ändra på dess musik.
Det har jag väldigt svårt att tro på. Är det din egen tolkning av ”Republiken” eller vad tänker du på för något??
Citat:
Så man kanske bör fråga sig vilken musik som var populär när förändringarna tog vid?
Då skulle jag säga klassisk musik och folkmusik.
Vilka förändringar tänker du på här? När Platon dog var det ännu ungefär 2000 år kvar tills det vi idag kallar klassisk musik och folkmusik först såg dagens ljus..
Citat:
Klassisk musik tror jag personligen på det stora hela är sund att lyssna på pga musiken genomsyras av höga känslor och ideal och inte bara dunk dunk fuckin hoe osv. Rock och pop har också ett väldigt begränsat uttryck typ bara tre: supa och knulla, olycklig kärlek samt sentimentalitet.
Jösses..
Strauss Salome - en opera vars höjdpunkt ”de 7 slöjornas dans” handlar om en 16-årig kvinna som strippar..
Orff’s Carmina Burana - ”se mig ynglingar och låt mig tillfredsställa er”
Mozarts Don Giovanni, Zerlina (anklagad för otrohet) sjunger glatt - straffa mig, slå mig, dra mig i mitt hår...
Verdis ”La Traviat - sup så du blir kåt är väl det närmaste budskapet skulle översättas till idag..
Osv osv, att allt inte var lika ”rakt på sak” som idag betyder inte att budskapet eller tolkningarna var så annorlunda förr i tiden..
Citat:
Den klassiska musiken tror jag har medvetet tryckts undan pga den till sin natur är nationalistisk och delvis etniskt orienterad. Liksom folkmusiken.
Alla generationer söker forma sitt eget budskap, det borde vi vara tacksamma för istället, annars skulle vi aldrig utvecklas som människor..