2019-07-25, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det här är rätt starka ord:
Give A$AP Rocky his FREEDOM. We do so much for Sweden but it doesn’t seem to work the other way around. Sweden should focus on its real crime problem! #FreeRocky

USA gör så mycket för oss men vi sviker dem, det är rätt tuffa ord som kan betyda något mer.
Ett förtäckt hot...
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Grundplåten i mitt förslag är att allt ska gå så fort som det bara är möjligt.

Sen tycker jag även vi ska ta bort mycket av straffrabatter, och skärpa straffen - särskilt för återfallsförbrytare.

Folk som ofredar titt som tätt kommer alltså att få sitta inne längre och längre tid, vilket minskar åklagarens jobb i längden.

Afganen i detta fallet är ett bra exempel på nån som fortfarande borde sitta inne för det han redan tidigare hittat på. Då hade han inte kunnat ofreda Rocky.

Ja frihetsberövningar av icke dömda personer ska vara korta om de n behövs och ett sådant här mål borde kunna avgöras i expressfart, kanske t.o.m dom inom 24 timmar.
Citera
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det här är rätt starka ord:
Give A$AP Rocky his FREEDOM. We do so much for Sweden but it doesn’t seem to work the other way around. Sweden should focus on its real crime problem! #FreeRocky

USA gör så mycket för oss men vi sviker dem, det är rätt tuffa ord som kan betyda något mer.

Ja, jag har faktiskt inte förväntat mig att Trump skulle gå så hårt mot stackars Löfven
Citera
Medlem
Citat:
Grundplåten i mitt förslag är att allt ska gå så fort som det bara är möjligt.

Sen tycker jag även vi ska ta bort mycket av straffrabatter, och skärpa straffen - särskilt för återfallsförbrytare.

Folk som ofredar titt som tätt kommer alltså att få sitta inne längre och längre tid, vilket minskar åklagarens jobb i längden.

Afganen i detta fallet är ett bra exempel på nån som fortfarande borde sitta inne för det han redan tidigare hittat på. Då hade han inte kunnat ofreda Rocky.

Men det har ju framgått i tråden att många av brotten gjorde han när han var 15-17 år och då är det ju "lägsta level" på straff /ungdomspåföljder...
Citera
2019-07-25, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Det är sånt här klarspråk som måste fram för att saker och ting ska ske. Sverige har sedan länge slutat ställa sig på de icke-förövarnas sida, det är exakt det Trump påpekar. USAs nuvarande president kan mycket väl bli den som leder den här revolutionen som nu kokar i grodlandet. Ett militärt ingrepp för att sätta oss på plats och frita rapguden med entourage, och sen kan Lövfen, Wallenberg o co stå där och gråta krokodiltårar över att de inte fick använda lagen för att uttrycka sina rasistiska åsikter.
Upp till kamp!

Håller med det har gått för långt i Sverige, upp är ner och förövare blir tills brottsoffer.
Citera
2019-07-25, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klutz99
Det räcker med att Trump kräver visakrav för inresa till USA för svenskar för att Löfven skall skita på sig.

Regeringen borde nog skita ner sig när de retat upp USAs president oavsett hur rätt eller fel han har "egentligen".
Citera
2019-07-25, 23:52
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Höhö, så korkad Trump är. Eller vänta nu, är det kanske du som inte kan din egen grundlag?

Löfven har nämligen stöd i grundlagen för att beordra åklagaren att lägga ner utredningen och släppa Rocky fri:
"Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas." (källa)
"Synnerliga skäl" avgörs helt av regeringen, tex om de tycker att det är dåligt om stormakten USA blir förbannade på oss.

Detta kallas abolition:
"Abolition är efterskänkande av eventuellt straff redan innan åtal väckts eller dom avkunnats, i motsats till nåd som endast kan beviljas när lagakraftvunnen dom föreligger." (länk)
Är det inte lite tröttsamt i längden att skrika "Orange man bad" i tid och otid?

Visst men huvudregeln är att regeringen inte får blanda sig i rättskipningen enligt 11:3 RF.

Ska regeringen efterskänka straff varje gång en amerikansk tjendizzzz blir åtalad i Sverige? Varför föreligger det synnerliga skäl?
Citera
2019-07-25, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klutz99
Det räcker med att Trump kräver visakrav för inresa till USA för svenskar för att Löfven skall skita på sig.
Visumkrav finns väl redan....?
Citera
2019-07-25, 23:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Vadå inte vågar? Ska de skriva ut varje spekulation som förekommer?

Spekulation? Det är bara att läsa de aktuella förhören med MJ och även hans tidigare domar. Vilket jag misstänker att du inte gjort.
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Ett förtäckt hot...

Ja, det blir inte kul att försöka sälja JAS om USA drar åt kranarna på alla komponenter där. Vi säljer nog även rätt mycket stål, Volvobilar och annat dit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Regeringen borde nog skita ner sig när de retat upp USAs president oavsett hur rätt eller fel han har "egentligen".

Eller så inför han tariffer emot svensk export. Då är det rullgardin ned.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Ja, jag har faktiskt inte förväntat mig att Trump skulle gå så hårt mot stackars Löfven

Nej det är uppfriskande och jag hade nog också lutat åt att Trump skulle låta detta rinna ut i sanden men det är lysande att han höjer tonläget. Hoppas verkligen att detta blossar upp till något riktigt stort och att hela denna ruttna stat blir ordentligt granskad av utländska ögon. Det är uppenbart att vi i Sverige inte själva klarar av att se nykter på läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in