Citat:
Ursprungligen postat av
darkman74
Ok, för det första så har folk helt snöat in i det där med böter. Alla vill vara bror duktig, men kan inte tänka längre än vad näsan räcker. Jag har aldrig någonsin påstått att böter finns med i lagparagrafen, däremot finns det med som ett alternativt straff. Alltså t ex. villkorlig dom och böter. Varför är detta så svårt att förstå? Om nu någon annan har påstått att det finns böter med i själva paragrafen får det stå för dom, jag har aldrig sagt så. Det är OTROLIGT vanligt att man döms till just villkorlig dom OCH böter för misshandel av normalgraden.
Misshandel är ett artbrott, vilket i princip innebär att en frivårdspåföljd ska kombineras med exempelvis samhällstjänst. År 2016 dömdes drygt 4 000 personer i mål med misshandel som huvudbrott. Av dessa fick ca 1800 villkorlig dom, och av dessa kombinerades 1 200 med samhällstjänst (statistik från Sterzel/Borgeke, påföljdspraxis). Så, ca 15 % döms till VD och böter (eller VD utan böter). Skäl för att frångå samhällstjänst kan vara t ex att det förflutit lång tid mellan brott och dom. Se också
https://lagen.nu/dom/nja/2015s386 ("lindriga" fall av misshandel av normalgraden).
Eftersom det är osannolikt att ASAP med vänner kan genomföra samhällstjänst - och i ASAPs fall är han faktiskt dömd för brott tidigare - tror jag det är sannolikt att han får ett par månader.