Citat:
Ursprungligen postat av
darkman74
Eftersom du har en jäkligt nedlåtande ton svarar jag på samma sätt. Är du inte läskunnig? Jag har i flera inlägg skrivit att det handlar om ringa- eller normal misshandel.
Om man ska hållas på att rätta folk så gäller det att ha koll på vad man skriver. Särskilt om det räcker med att söka på Google för att få fram svaret.
Det du kallar för "normal misshandel", dvs. misshandel av normalgraden har inte böter i straffskalan.
Citat:
Ursprungligen postat av
darkman74
Skulle det bedömas som en ringa misshandel finns böter med i skalan, ok?
Det finns inte en domstol i detta land som skulle bedöma den misshandeln som framgår av filmklippet som ringa. Men det är en annan fråga. Jag har inte sagt annat än att böter inte finns i straffskalan för misshandel.
Citat:
Ursprungligen postat av
darkman74
Skulle det bedömas som en misshandel av normalgraden kvarstår vissa jäkligt tydliga punkter
Berätta för oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
darkman74
För att man ska dömas till fängelse krävs det att man anser att straffvärdet för gärningen motsvarar 1 år fängelse.
Detta stämmer inte. Det händer självklart att man dömer ut kortare fängelsestraff än ett år.
Det nog vanligaste förekommande fallet är grovt rattfylleri där promillehalten är mycket hög. De fallen resulterar nästan undantagslöst i ett kortare fängelsestraff på några månader.
Det är inte ovanligt att man dömer till några månaders fängelse för misshandel liknande den misshandel som syns på filmen.
Misshandel är - precis som rattfylleri - ett s.k. artbrott. Det betyder att det finns en presumtion för att döma till fängelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
darkman74
Domstolen måste ta hänsyn till vad som föranledde misshandeln, t ex. de omtalade trakasserierna och den fysiska attacken.
Jag har inte påstått någonting annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
darkman74
Allt av det ovan är på alla sätt aktuellt. Ser man till praxis så finns det ingen med samma förutsättningar som döms till 1 års fängelse för en liknande händelse...ingen.
Har jag påstått att han skulle få ett års fängelse? Varför är detta relevant?
Citat:
Ursprungligen postat av
darkman74
Slutsats: Domstolen bör döma till villkorlig dom OCH böter. Om du inte förstår att man kan dömas till det för en misshandel av normalgraden är det ditt eget fel, inte mitt. Det är alltså irrelevant om du stirrar dig totalt blind på enbart lagparagrafen som säger 14 dagar till 2 år.
Det var jag som förklarade för dig och din kollega här i tråden att böter inte är samma påföljd som villkorlig dom och böter. Du har konsekvent dillat om böter för misshandel