2009-03-03, 10:40
Medlem
Morgonkrööks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edyll
Jag var med om en krock där motparten var vållande. Vi båda stannade och jag fick hans namn och nummer. Han var väldigt övertygande. Dock så visade de sig vara helt påhittat. Så om jag inte hade tagit hans reg. nr hade den "snälla" gubbe kommit undan. Skenet kan bedra. Så för guds skull be om att få se körkortet. Så du kan anteckna namn samt personnummer och det viktigaste av allt, ta reg. nr!

Lite kort om hur det sedan löser sig. Ni båda ska göra en skadeanmälan över händelseförloppet. Ifall ni har delade åsikter om hur det gått till får man göra ytterligare en anmälan som är mer noggrann och där även vittnen blandas in etc. Den första anmälan är en enkel blankett som du oftast kan fylla i via internet på ditt försäkringsbolags hemsida.

Kan ju vara ide att fota motparten med om man ändå dokumenterar krocken, de flesta har ju hyffsad kamera i sina mobiler numera.

Ifl motparten smiter, blir det lättare att visa för polisen...
Citera
2009-03-03, 12:34
Medlem
MjauFFSs avatar
Citat:
Haha, fin buckla på bilen där :P

Men varför körde du in i räcket?

Ha inte mobiltelefonen i fickan, lesson learned.

Citat:
Var det brand eller bärgaren som plockade bort batteriet?

Det var jag, det var relativt nyinköpt så ville inte slänga det.
Citera
2009-03-18, 15:55
Medlem
MjauFFSs avatar
Juste, jag kan ju lägga till att polisen skickar ett brev till bilägaren efter ett tag där dom förklarar situationen, om du är anklagad för diverse saker, aka om du är en trafikfara eller ej =). I min stog det "ingen misstanke om brott" så det löste sig.
Citera
2009-03-18, 16:26
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusten grodsluk
Jag har aldrig krockat men jag är osäker på hur förfarandet ser ut vid en eventuell krock med t.ex. annan bil. Det kan vara bra att ha ordning på redan innan

Vad gör man då? ringer man dit polisen?
Sånna skadeanmälningsrapporter där man kan skissa upp förloppet, vart finns dessa att tillgå och vart skickas de?

Vad gör man om motparten vägrar godkänna hur förloppet gick till och hävdar annat.
Då jag körde åt helvete visste jag inte hlr vad jag skulle göra, var i chocktillstånd dock men jag kapa minuskabeln på batteriet(var rädd att slutsteg och allt skulle gå sönder ) Sen ringde jag polisen vilket var de absolut klokaste jag gjort i mitt liv för vem kom inte om inte en go gubbe och en assssnygg brud ca 6år äldre än mig Fast att råka spotta i blåset var inte direkt en 10poängare xD Men innan dom kom puttade jag bort bilen åt sidan för den var mitt på vägen(liten ashal väg vilket gjorde puttandet lätt) och ringde föräldrarna. Sen satt jag på ett räcke asskakig och vänta ville bara ta självmord
Citera
2009-03-18, 19:44
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troligt
Det kan vara smidigt att ha en blankett liggandes i bilen eftersom ni båda ska fylla i denna. Är det en rejäl krash så tycker jag dock att man ska vänta med denna då man kan bli rejält chockad och sen inte veta exakt vad som hänt.

Blanketten finns att hämta hos ditt försäkringsbolag. Tyvärr så går det inte att dra ner någon sådan från bolagets sida då det är lite special med kopiering osv.
Ska båda fylla i på samma blankett (alltså samma papper)? Eller två likadana blanketter?

Om motparten sticker och inga vittnen finns, vad händer då?
Citera
2009-03-19, 17:10
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Ska båda fylla i på samma blankett (alltså samma papper)? Eller två likadana blanketter?

Om motparten sticker och inga vittnen finns, vad händer då?

Är en blanket med två exemplar med karbonpapper i mellan sig.
Framsidan fyller man i tillsammans och baksidan hemma i lugn och ro.
Framsidan får man inte ändra på efter att man delat på den.
Citera
2009-03-19, 21:14
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Är en blanket med två exemplar med karbonpapper i mellan sig.
Framsidan fyller man i tillsammans och baksidan hemma i lugn och ro.
Framsidan får man inte ändra på efter att man delat på den.
Och vad händer om man inte har någon blankett med sig vid olyckstillfället? Eller om ena parten sticker?
Citera
2009-03-19, 23:19
Medlem
nazipoliss avatar
lätt seriekrock, jag var den som blev påkörd bakifrån!

3 bilar inblandade.
stod mitt i trafiken, bilen bakom olyckorna togs namnuppgifter på (vittne), fotografering på platsen med hjälp utav mobilkamera. detta gick på under en min. sen så körde alla åt sidan och namnuppgifter byttes, dvs alla la sitt körkort på motorhuven och fick det avskrivet. även regnr för varje chaufför!
ringa försäkringsbolag som skickade blanketter!
i mitt fall så hände inget "märkvärt" men jag anmälde ändå skadan och även som vittne till händelsen ifall kommande problem uppstår...
Citera
2009-03-20, 21:05
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Och vad händer om man inte har någon blankett med sig vid olyckstillfället? Eller om ena parten sticker?

Har man inget papper så får man ta varandras uppgifter och skriva själv sen.
Drar ena parten är det bara att ringa polisen på en gång och anmäla den för smitning.
Citera
2014-12-02, 11:45
Medlem
Jag känner fortfarande inte att det blivit riktigt tydligt.

Jag förstår att man byter uppgifter och fotar olyckan och att man inte behöver diskutera skuldfrågan på plats.

Men man bör inte köra av vägen om situationen inte är trafikfarlig? Ska man köra av vägen om man skapar köer?

Var ska jag ställa varningstriangeln?
Citera
2014-12-02, 16:23
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlympusMons99
Jag känner fortfarande inte att det blivit riktigt tydligt.

Jag förstår att man byter uppgifter och fotar olyckan och att man inte behöver diskutera skuldfrågan på plats.

Men man bör inte köra av vägen om situationen inte är trafikfarlig? Ska man köra av vägen om man skapar köer?

Var ska jag ställa varningstriangeln?
Du ska alltid undvika att skapa hinder i trafiken. Allvarliga olyckor med skadade och döda så ska du inte flytta om bland bilarna. Men är det lättare skador på fordonen så ska dom ur vägen.

Varningstriangel behövs inte om det är tillräcklig sikt och hastigheten är 50 eller lägre. Om den ska sättas ut så ska den vara ca 50-100 meter bort, alltså inte inte i direkt anslutning till bilen så som många gör. Det är en varningstriangel och inte något man bara gör för sakens skull.

Du kan kika på länken där de förklarar om det vanliga som kan hända i olycksväg:

https://korkortonline.se/teori/olyckor/
Citera
2019-07-24, 21:40
Medlem
Borde man inte alltid ringa polis vid krock så förarna får blåsa om polisen har en patrull i närheten?

Har varit med om en några dumma lätta påkörningar där jag nu tänker att de troligen var påverkade

Hittade ingen nyare tråd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in