2019-07-24, 21:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Hur fan ska vi överleva om iranier börjar busa i Hormuz-sundet? Jag vet inte hur det är med dig men jag måste köra bil till jobbet varje dag. 70 km kommer kosta mig skjortan så jag tänker på mig själv i första hand. Det är inte bara oljan från Iran. Iran kommer störa transporterna och förbindelserna. Tänk bara hur mycket priset på bara bröd kommer att gå upp. Varor transporteras eller hur?

Bröd? Vet du ens hur man bakar det? Inte fan gör man det med importerade varor som har passerat Hormuzsundet.

Skulle Iran börja busa runt i sundet så hade det ramlat missiler från himlen och Gaza en tråkig dag hade kännts som en dröm för de stackarna.
Citera
2019-07-24, 21:09
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Menar du att det inte stämmer att Iran invaderade delar av Irak?

Precis, det stämmer inte. Irak startade kriget 22 september 1980 när irakiska trupper gick in i Iran och startade angreppet. Allt som hände efter det är offensiver och motoffensiver från båda håll. Offensiv mot fienden after att den angripit dig är inte ”invasion”. Det är en offensiv.

Så vilka länder har Iran angripit de sista 100 åren?
Citera
2019-07-24, 21:13
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
FAKE news. Skamlös lögn och historieförfalskning.

En liten Google sökning och vem som helst kan se att Irak anföll Iran.

https://www.google.se/search?source=hp&ei=A6s4XZCtDLWKk74PmpOnkAE&q=iran +iraq+war+who+started+it&oq=iran+iraq+war+who&gs_l =mobile-gws-wiz-hp.1.1.0l3j0i22i30l5.1228.8726..10246...2.0..0.233 .2395.0j15j3......0....1...... .8..35i39j0i67j46i20i263j46i67j46i203j0i203j0i10i2 03j0i10.094TQjUE8jg

Irak anföll Iran och irakiska trupper gick in i Iran 22 september 1980 och därmed startade Irak angreppskriget mot Iran.

Så frågan kvarstår, vilka länder har Iran angripit sedan revolutionen eller låt oss gå ännu längre bak, vilka länder har Iran angripit de senaste 100 åren?
Så du anser alltså att om man blir anfallen först är det helt ok att invadera anfallande land efter man återtagit sina ursprungliga gränser?
Saxar från första sidan i din länk:
Citat:
By 1982 Iranian forces had regained the territory they had lost and pushed across the border into Iraq. Khomeini rejected an Iraqi offer of a ceasefire. So although Baghdad had started the war, it was Khomeini who prolonged it.

Och frågan kvarstår inte alls, svaret finns och du har redan fått det. Och vänligen hänvisa gärna till 40 år istället för 100 då det andra 60 är rätt iirrelevanta.
Citera
2019-07-24, 21:16
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Precis, det stämmer inte. Irak startade kriget 22 september 1980 när irakiska trupper gick in i Iran och startade angreppet. Allt som hände efter det är offensiver och motoffensiver från båda håll. Offensiv mot fienden after att den angripit dig är inte ”invasion”. Det är en offensiv.

Då antar jag att du inte har något emot att Israel håller delar av Syrien? Höll delar av Egypten och Jordanien?
Citera
2019-07-24, 21:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu slår L, Moderaterna och KD på trumman för att Sverige ska gå med i USAs krig mot Iran. Minns ni hur bra det blev senast då vi deltog i avsättandet av Gadaffi? Kaos i Libyen och flyktingvåg till Europa. Nej, nej, nej. Vi ska inte låta oss dras med i något krig som inte har någonting med oss att göra.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/borgerliga-partier-vill-se-svensk-insats-i-hormuzsundet

Generellt så borde Sverige hålla sig utanför, men det vore extremt pinsamt om Danmark, Nederländerna och UK skulle engagera sig medans vi stod utanför och tackade för hjälpen senare.
Citera
2019-07-24, 21:21
Avstängd
Citat:
Då antar jag att du inte har något emot att Israel håller delar av Syrien? Höll delar av Egypten och Jordanien?
Eftersom Israel startade kriget 1967 håller inte den analogin. Skall vi fördöma de allierade under WW II för att de gick in på axelmakternas territorium mot slutet av kriget?
Citera
2019-07-24, 21:21
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Då får Sverige ta konsekvenserna. Har vi så jävla pantade politiker som försvarar sjöröveri får Sverige faktiskt ta smällen. Vilket svenskt fartyg vill man skicka ner? Har de sagt det?
Såg inget i länken om att Sverige ämnar att skicka fartyg?
Om man nu gör det så har väl HMS Carlskrona, ett par korvetter och några stridsbåtar varit i Aden och jagat pirater innan.
Citera
2019-07-24, 21:23
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Menar du att det inte stämmer att Iran invaderade delar av Irak?
Nej använd gärna den rätta termen, ockupation och en laglig ockupation dessutom.

Enligt internationella sedvanerätten och Genèvekonventionen (1949) är en ockupation av ett område lagligt om den är en följd av en väpnad konflikt. Iran gjorde detta för att få en garanti av Saddam, alltså ha något i handen efter internationella samfundets miserabla inblandning.
Senast redigerad av Saab88 2019-07-24 kl. 21:25.
Citera
2019-07-24, 21:24
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Eftersom Israel startade kriget 1967 håller inte den analogin. Skall vi fördöma de allierade under WW II för att de gick in på axelmakternas territorium mot slutet av kriget?
Vi har väl varit igenom det här förr va?
Israel utförde ett förebyggande anfall på en egyptisk uppmarsch varvid man blev anfallen av Jordanien, och när stridigheterna nästan var slut, även av Syrien.
Analogi håller utmärkt bara att du inte håller med mig.
Citera
2019-07-24, 21:26
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Nej använd gärna den rätta termen, ockupation och en laglig ockupation dessutom.

Enligt internationella sedvanerätten och Genèvekonventionen (1949) är en ockupation av ett område lagligt om den är en följd av en väpnad konflikt.

Då har du alltså inget emot att Israel håller delar av Syrien, Egypten och Jordanien?
De senare har visserligen avsagt sig anspråk på landområdena sedan en tid tillbaka.

Och förklara gärna hur man utför en ockupation UTAN att först angripa och invadera en annan nations territorium?
Senast redigerad av Wishie 2019-07-24 kl. 21:31.
Citera
2019-07-24, 21:38
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Då har du alltså inget emot att Israel håller delar av Syrien, Egypten och Jordanien?
De senare har visserligen avsagt sig anspråk på landområdena sedan en tid tillbaka.

Självklart inte eftersom Israel också ville ha en garanti för att använda i förhandlingar. Men det förutsätter också att ockupationen ska upphöra snarast möjligt.
Citera
2019-07-24, 21:38
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Så du anser alltså att om man blir anfallen först är det helt ok att invadera anfallande land efter man återtagit sina ursprungliga gränser?
Saxar från första sidan i din länk:

Och frågan kvarstår inte alls, svaret finns och du har redan fått det. Och vänligen hänvisa gärna till 40 år istället för 100 då det andra 60 är rätt iirrelevanta.

Ja det anser jag. Om nån slår mig på käften så skyddar jag mig inte bara, jag ser till att han blir oförmögen att göra det i framtiden.

Du anser med andra ord att de allierade inte skulle ha gått in i Nazityskland efter att de befriade Europa? Att så fort Frankrike, Polen m fl var befriade skulle de allierade helt dra sig tillbaka?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in