2019-07-24, 11:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Men bara ett vittne som påstås ha sett pilot tillsammans med Helena på bron, har jag fattat rätt?

Om det var fler som såg pilot ihop med Helena på bron så skulle det inte stämma att allas uppgifter kommit bort.

Om dessa uppgifter då varit kända tidigt pga av att det var fler än en person, då kan man dra slutsatsen att pilot vid tiden var lik PR. Eftersom han var huvudmisstänkt en längre tid.

Så har jag också förstått det. Det "kända"/officiella kvinnliga brovittnet säger sig ha sett en man med pilotglasögon tillsammans med Helena. Detta i slutet av bron. Det andra vittnet - också vid slutet av bron - ska ha sagt sig vara osäker på om Helena gick med någon. Och så lägger vi till dem Propparn nämnde. Ett vittne vid brofästet mot centrum, som säger att Helena gick ensam samt ett vittne i höjd med residenset, vilken säger att Helena gick med en kille/man.

OM dessa uppgifter stämmer, så finns åtminstone fyra vittnen som ska ha sett Helena på/i anslutning till bron. Men - bara en (som vi känner till) - som ska ha sett henne gå med en kille med pilotglasögon.
Citera
2019-07-24, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Så har jag också förstått det. Det "kända"/officiella kvinnliga brovittnet säger sig ha sett en man med pilotglasögon tillsammans med Helena. Detta i slutet av bron. Det andra vittnet - också vid slutet av bron - ska ha sagt sig vara osäker på om Helena gick med någon. Och så lägger vi till dem Propparn nämnde. Ett vittne vid brofästet mot centrum, som säger att Helena gick ensam samt ett vittne i höjd med residenset, vilken säger att Helena gick med en kille/man.

OM dessa uppgifter stämmer, så finns åtminstone fyra vittnen som ska ha sett Helena på/i anslutning till bron. Men - bara en (som vi känner till) - som ska ha sett henne gå med en kille med pilotglasögon.

Men hur kommer det sej att de övriga vittnesmålen inte var kända. De har förklarats att det kvinnliga brovittnets uppgifter försvunnit i systemet och blev kända först senare.
Utredarna har gått ut med att det finns ett brovittne som sett Helena med pilot. De övriga har inte nämnts. Tycker att brovittnets uppgifter borde styrkts av de övrigas observationer, låter lite som efterkonstruktion med de övriga. När tillkom de isfl?
Citera
2019-07-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min första fetning: Var det verkligen så? Mig veterligen har detta inte kunnat påvisas.

Min andra fetning: Men bara det faktum att Jenvén tog upp "brovittnet" tyder ändå på att polisen tar seriöst på vittnet.

Min tredje fetning: I en sådan produktion måste man göra prioriteringar. Även BW utelämnades med hänvisning till att "han inte tillförde programmet något".

För övrigt är det slående att typ tre, fyra användare här i tråden ligger på stenhårt för att misskreditera "brovittnet". Varför är det så? Är vittnet helt enkelt besvärande?

1. Jo man gick ut med beskrivning av Helenas kläder i radio på måndagen och det stod i tidningen i TSL på tisdagen den 16: ”Vid försvinnandet var hon klädd i svart kortärmad tröja, svartstickad tröja och flerfärgade randiga bomullsbyxor. ”

2. Nja det vet jag inte, men ett avgörande vittne som påverkar händelseförloppet och delvis motstrider andra vittnen. Jag viste inte att brovittnet var känt av polis det gör ju det lite mer trovärdigt i alla fall.

3. Jo ”inte tillförde något” alt inte vill avslöja att man kanske har en misstänksamhetsgrad mot vederbörande.

4. Misskreditera vet jag inte men om jag skulle tro på brovittnet att Helena och Pilot gick ner vid fängelset, så får jag svårt att få ihop händelseförloppet med bil och minst två män bråka vid ekudden.
Citera
2019-07-24, 11:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Men hur kommer det sej att de övriga vittnesmålen inte var kända. De har förklarats att det kvinnliga brovittnets uppgifter försvunnit i systemet och blev kända först senare.
Utredarna har gått ut med att det finns ett brovittne som sett Helena med pilot. De övriga har inte nämnts. Tycker att brovittnets uppgifter borde styrkts av de övrigas observationer, låter lite som efterkonstruktion med de övriga. När tillkom de isfl?

Kanske för att det kända vittnet var den sista (förutom gm) som såg Helena? Eller för att hon är den enda som kunnat beskriva utseendet på en man som ska ha gått tillsammans med Helena? Jag vet inte. Det skulle dock vara intressant att få veta mer om detta.
Citera
2019-07-24, 12:26
Medlem
Fast vem säger att Helena fått sällskap hem från krogen ? Sällskapet har kunnat dykt upp någonstans på vägen hemåt . Om ett vittne sett henne m en man och tre utan sällskap . Alls vittnen kan stämma men det är bara det som kan skilja sig är att ” mannen dök upp någonstans efter efter vägen . Han kan ha kommit i en bil , fått syn på Helena erbjudit skjuts . Helena avböjde för hon ville promenera , mannen kan då har sagt att han gör henne sällskap .
Citera
2019-07-24, 14:18
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
1. Jo man gick ut med beskrivning av Helenas kläder i radio på måndagen och det stod i tidningen i TSL på tisdagen den 16: ”Vid försvinnandet var hon klädd i svart kortärmad tröja, svartstickad tröja och flerfärgade randiga bomullsbyxor. ”

2. Nja det vet jag inte, men ett avgörande vittne som påverkar händelseförloppet och delvis motstrider andra vittnen. Jag viste inte att brovittnet var känt av polis det gör ju det lite mer trovärdigt i alla fall.

3. Jo ”inte tillförde något” alt inte vill avslöja att man kanske har en misstänksamhetsgrad mot vederbörande.

4. Misskreditera vet jag inte men om jag skulle tro på brovittnet att Helena och Pilot gick ner vid fängelset, så får jag svårt att få ihop händelseförloppet med bil och minst två män bråka vid ekudden.

Mycket bra inlägg med direkt referens till källor!

Jag utesluter inte att Helena gått över bron, men jag tycker det som talar mot detta är den närmast militära precission som krävs för att få tiderna att gå ihop. Din tidigare artikel, som visade att Helena var kvar efter 02:00, visar att tiden blir mycket knapp för henne att nå fram till bråket, och Hannas vittnesmål är redan puttat fram i tid.

Om vittnesmålet är av känt vittne så tror jag det är genuint, men då mer eller mindre måste Helena ha fått skjuts en bit för att klockslagen skall stämma. Om vittnet är anonymt tror jag vi skall räkna med att Helena fick skjuts av personer hon kände.
Citera
2019-07-24, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Kanske för att det kända vittnet var den sista (förutom gm) som såg Helena? Eller för att hon är den enda som kunnat beskriva utseendet på en man som ska ha gått tillsammans med Helena? Jag vet inte. Det skulle dock vara intressant att få veta mer om detta.

Det har hela tiden talats om endast ett vittne som sett Helena tillsammans med pilot på bron.
Då gäller det att detta ensamma vittnesmålet stämmer. Synd att inte fler observerade dem på bron, då sannolikheten att han blev identifierad och igenkänd vore stor.

Ingen träffade Helena på promenaden hem. Ofta kan det ta tid när man går en sådan natt för man möter många festande som vill små prata.
Citera
2019-07-24, 18:34
Medlem
Citat:
Signalementet på Helena gick ut i radion på måndagen, där beskrevs bla byxorna och övrig klädsel.
Finns med i radioserien som länk att lyssna till.

Ett vittne ja, som han hävdade att de upplevde som osäkert. Betyder att det inte kunde styrkas av fler med samma iakttagelser. Men ändå värt att ta med i detta fall där det är så få som observerade Helena efter stadt.

Brovittnets iakttagelser nämndes i serien.
BW uppgifter nämndes inte.
Markant skillnad att vittna om att ha sett Helena i jämförelse med att personligen talat med henne och haft viss fysisk kontakt. Det säger sej själv att den person som samtalat med henne har betydligt mer att tillföra ang Helenas dåvarande status. Fortfarande underligt att hans redogörelse inte ens nämndes.

Ett vittne är enbart besvärande för gm och inblandade. Däremot gynnas gm av falska vittnen.
GW väcker ifrågasättande och önskan till rättelse.

Fet stil:

För mig samt för en hel del andra: FULLSTÄNDIGT OBEGRIPLIGT !! Att människan BW tillsammans med sina allra närmaste, har lyckats lura skjortan av Polis - Media - Familj - Allmänheten i M-stad....

Hoppas innerligt att hans närmaste "sover gott" över de lögner som ligger bakom hans "alibin"...
Fråga för bövelen ine nu: Hur kan du veta det ???? Jo, stötte på "patrull" från högre ort när det i mitt luskande blev stekhett !! Men skyddandet av karln går vida över och förbi både far + mor + lillasyster samt morföräldrarna i Småland som naturligtvis INTE kan ha ens misstanken klättrande vid släkt-träds-roten

Helt j*vla otroligt !!

(Oavsett egentligen, helt j*vla oavsett så bör fler högre uppsatta personer synas lika noga som man synar de mest nämnda initialer här på forumet !! Egentligen är inte jag övertygad om att BW är gärningsman/baneman men han är inblandad i skiten typ; strax före/under ELLER efter försvinnandet)
Citera
2019-07-24, 19:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
Fet stil:

För mig samt för en hel del andra: FULLSTÄNDIGT OBEGRIPLIGT !! Att människan BW tillsammans med sina allra närmaste, har lyckats lura skjortan av Polis - Media - Familj - Allmänheten i M-stad....

Hoppas innerligt att hans närmaste "sover gott" över de lögner som ligger bakom hans "alibin"...
Fråga för bövelen ine nu: Hur kan du veta det ???? Jo, stötte på "patrull" från högre ort när det i mitt luskande blev stekhett !! Men skyddandet av karln går vida över och förbi både far + mor + lillasyster samt morföräldrarna i Småland som naturligtvis INTE kan ha ens misstanken klättrande vid släkt-träds-roten

Helt j*vla otroligt !!

(Oavsett egentligen, helt j*vla oavsett så bör fler högre uppsatta personer synas lika noga som man synar de mest nämnda initialer här på forumet !! Egentligen är inte jag övertygad om att BW är gärningsman/baneman men han är inblandad i skiten typ; strax före/under ELLER efter försvinnandet)

Ang. det jag fetmarkerat.

Vad menar du med det? Kan du utveckla?

Finns det någon koppling mellan BW med familj och poliser? Eller hur menar du att han skyddas (om vi bortser från hans familj)?
Citera
2019-07-24, 19:35
Medlem
HincRoburs avatar
Jag jobbar vidare på listan över namn i tråden.

Det nämns en dansk, som skall ha umgåtts med ErAn och PeNi. Denna dansk har initialerna TB, men är alltså en annan person än den TB som är knuten till MotorTrend. Det blir svårt att söka tråden när förkortningar går att blanda samman. Det är nog smartare att köra fyra bokstäver rakt igenom...

Vet någon vem denne andre TB är?
Citera
2019-07-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Atervandsgrand4:
Du har säkert svarat på frågan förut, så ber om ursäkt för upprepningen, men hur väl kände du R.E? Alltså den snubben som PKs dåvarande sambo nu är gift med.

Vi har känt varandra och umgåtts, men främst efter 1993.
Citera
2019-07-24, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Bra!

Då har jag fyra frågor:
1) Minns du om PeNi, P*r Ni*lsen (e), hade en bil eller två?
2) En bil nämns i tråden, men tyvärr är folk i tråden inte tillräckligt kritiska mot sådana uppgifter. Du måste minnas allt exakt om vad du gjorde, annars ljuger du. Men när det gäller bilen så nöjer man sig med märke och generell modell. Att en och samma modell kan finnas i flera utföranden struntar man i. Så jag undrar helt enkelt om du kan ge en mer komplett beskrivning av bilen/bilarna, så gott du kan minnas. Färg är svårt att beskriva, men kanske kan du googla på bilder på bilar och där finna en bil som ligger närmast? Det vi behöver vet om bilen/bilarna är färg, om de är sedan, liftback, hatchback eller station wagon samt om de har någon lampa på framskärmen. På samma sätt har de föreslagits att PeNi skulle ha en dekal fastlimmad på bilen. Minns du något sådant? Ett sätt att ge ett bra svar är att gå in på google advanced image search https://www.google.se/advanced_image_search och där skriva in märke ungefärlig årsmodell och sedan liftback, sedan eller vad som ligger närmast. På det viset kan du i image search kanske faktiskt finna en bil som är extremt lik, klicka på bilden så du ser den på sin egen sida och inte i google. Därefter högerklicka på bilden och kopiera image location och skicka den länken som svar här på Flashback. Om du är osäker på en detalj, berätta det!
3) Vet du om PeNi och PK umgicks?
4) Vet du om någon närstående PK eller PeNi arbetat på MotorTrend?

Vet att det är jobbiga frågor, men vore mycket tacksam för svar.

Kan inte dra mig till minnes att denna PeNi är någon jag kännner eller ens känner till.
Jag kan ännu mindre utifrån detta avgöra vad eller vilka bilar denna man har haft.
Hur eller om PK var bekant med honom vet jag inget om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in