2019-07-24, 17:37
Medlem
Greta har varit en hel del utomlands som yngre, när hon ofta följde med sin mamma på hennes internationella operaframträdanden. Misstänker att hennes goda engelska delvis beror på detta!
2019-07-24, 17:40
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu vet jag inte vilken tidsrymd du syftar på, men det är ytterst få forskare som tror att vi är på väg mot en istid just nu..
Så man kan säga att här är i princip alla forskare överens.

Jag har inte sett någon rapport som visar att de ständigt återkommande istiderna plötsligt skulle upphöra.
Vilken forskare skulle riskera sitt anseende genom att hävda en sådan sak?

Förra vintern slogs flera köldrekord på norra halvklotet.
Isarna kring sydpolen har inte varit så utbredda på 100 år.
Isarna kring nordpolen visar inga som helst tendenser till att minska.
2019-07-24, 17:56
Medlem
Citat:
På er låter det som att man ska lära en bok utantill.

Det som är imponerande med Greta är att hon lärde sig den utantill som 10/11-åring. Annars är det väl inget märkvärdigt att lära den utantill. Så komplex är den ju inte:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Periodiska_systemet

I gymnasiet kunde jag också den i stort sett utantill. Den liksom bara fastnade av farten, efter alla kemilektioner.

Håller man på med kemi eller vissa typer av fysik så är det ju bra att ha detta i huvudet så man inte ständigt behöver slå i böcker. Det är tidsbesparande.

Inte alls. Snarare tvärtom. Hon har ju vid upprepade tillfällen sagt: "Lyssna på forskarna!"

Och då syftar hon inte på sig själv.
Ja det är ju bra att vi hänger med och lyssnar på forskarna men det kan ju inte räcka med det för att få ett nobelpris. Inte ens till Greta.
2019-07-24, 18:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Jag har inte sett någon rapport som visar att de ständigt återkommande istiderna plötsligt skulle upphöra.

Fast nu pratar du om 100 000 år eller så? Klimatkrisen gäller de närmaste hundratals åren. Någon ny istid under de närmaste hundratals åren kommer inte att inträffa.

Citat:
Förra vintern slogs flera köldrekord på norra halvklotet.

Men värmerekorden var många många gånger fler. Enstaka köldrekord är irrelevant. Det som är relevant är förhållandet mellan värmerekord och köldrekord.

Citat:
Isarna kring sydpolen har inte varit så utbredda på 100 år.
Isarna kring nordpolen visar inga som helst tendenser till att minska.

Nej, isarna har krympt, både vid Sydpolen och Nordpolen.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har varit en hel del utomlands som yngre, när hon ofta följde med sin mamma på hennes internationella operaframträdanden. Misstänker att hennes goda engelska delvis beror på detta!

Det kan du ha rätt i. Det kan förklara varför Greta pratar i princip flytande engelska och bättre engelska än de flesta partiledare i Sverige (om inte alla?).

Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ta in fler "flyktingar"?

Jag tror inte att det är det som Greta syftar på.

Jag tycker att hon hållit en ganska låg profil överhuvudtaget i flyktingfrågan. Det var någon aktivitet mot NMR tidigare i år, men annars har det inte varit så mycket.

Är det taktik eller bryr hon sig inte lika mycket om det som mamma?

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja det är ju bra att vi hänger med och lyssnar på forskarna men det kan ju inte räcka med det för att få ett nobelpris. Inte ens till Greta.

Senare i år vet vi. Nobelpris eller inte?
2019-07-24, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Hon har utsetts till en av världens mäktigaste påverkare av insiktsfulla personer som inte förväntar sig att allting förändras över en natt. Hon sår frön och om tillräckligt många arbetar med hennes odlingar så närmar sig en större verklig förändring: en hållbar värld där människor inte har konsumtion som drivkraft och där ekonomer inte har tillväxt som enda norm.

Vi hade en helt annan värld för hundra år sedan, en kapitalistisk värld där man satte värde på saker och ting, men där överklassens girighet skapade hungersnöd bland de fattiga. Den modellen skulle kunna fungera i en modifierad version.
Varför står det att Lehs är avstängd och vad innebär det när han fortfarande är med i Greta tråden?
2019-07-24, 18:36
Medlem
Jag har inte läst tråden. Har det framkommit vilka diagnoser Greta har?
2019-07-24, 21:13
Medlem
Sedan är Greta säkert ovanligt språkbegåvad också. Vad hennes diagnoser gäller, så har Greta inte gjort någon hemlighet av att hon har Aspergers, som hon dock främst ser som en gåva, för att den hjälper en, att vara mycket koncentrerad. Sedan har Greta även sagt, att hon har haft en svår depression, så svår att det var då en stor bedrift om hon klarade av att gå till närmaste affär, men hon säger att hon nu är mycket gladare, när hon har något att kämpa för. Depressionen komplicerades av selektiv mutism, när man ibland inte kan tala, säkert svårt för en så intelligent tjej. Sedan är hon ju svårt märkt av sin tidigare allvarliga anorexi, som hon också varit öppen med, men hon säger att hon kan nu i stort sett äta allt veganskt. Under långvarig svår svält tömmer man dock tyvärr nästan helt kroppens depåer på bland annat kalcium och järn, vilket kräver tillskott och ofta särskilda näringsdrycker under åratal, men det är upp till Greta att lösa. När man är 16 år gammal, är det dags att träna på att bli mer självständig, men vi kan alla behöva ett gott stöd och relevant inspiration med omtanke!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-07-24 kl. 21:23.
2019-07-24, 21:35
Medlem
Citat:
Här finns Gretas tal i det franska parlamentet:

Hon talar bra engelska. Hur många svenska partiledare talar bättre engelska?

Troligen ingen, men vad är det för löjlig jämförelse?

Det finns tiotusentals svenskar som är mer högutbildade än partiledarskaran, intelligentare och säkert lite mer sympatiska också. Och många svenskar som talar flera språk flytande och är briljanta entreprenörer.

Och lika lite som att någon av dessa politiker kommer att rädda planeten eller sänka de globala CO2-utsläppen till hälften, lika lite kommer Greta att göra det.
2019-07-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Troligen ingen, men vad är det för löjlig jämförelse?

Det finns tiotusentals svenskar som är mer högutbildade än partiledarskaran, intelligentare och säkert lite mer sympatiska också. Och många svenskar som talar flera språk flytande och är briljanta entreprenörer.

Och lika lite som att någon av dessa politiker kommer att rädda planeten eller sänka de globala CO2-utsläppen till hälften, lika lite kommer Greta att göra det.
Gretas ambition är nog iofs inte att sänka de globala koldioxidutsläppen utan snarare att påverka andra människor, allt från gräsrötter till presidenter att tänka om och vakna. Visst är det en infantil tanke att tro att det går att påverka lobbyismen och politikens grundpelare kapitalismen, men jag ser inget fel i att hon försöker.

Edit: det är ju lite som när barnet ber pappa sluta dricka. Pappa bestämmer sig för att ta ett glas till men gör det med lite dåligt samvete.
Senast redigerad av Milosebic 2019-07-24 kl. 21:43. Anledning: Tillägg
2019-07-24, 22:16
Medlem
Bara en liten undran: Varför är inte Greta (och hennes anhängare) intresserade av krig,korruption och exponentiell befolkningsökning - de mest akuta problemen idag. Betydligt mer akuta och påtagliga än en kanske inträffande klimatändring. De skördar massor av människoliv varje dag.
2019-07-24, 22:57
Medlem
ClickBaits avatar
Greta, om du läser tråden så har du omvänt mig. Jag är redo att ställa av bilen och panta mina burkar, jag vill bli ett med naturen, men för att hamna trans så behöver jag röka cannabis.
Gör cannabis laglig att odla och röka så hjälper jag dig att rädda planeten! Der är vi mot världen. You go girl, wiiiiiiii.
2019-07-24, 23:12
Medlem
No-n-sences avatar
Greta låter bra men hon läser innantill och har förmodligen övat in talet.
Frågan är hur det låter i en vanligt konversation som kan ta många vändningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in