2019-07-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej varken du eller han har vågat svara på frågan jag ställde, ni har istället flytt undan och bluddrat om andra saker. Är ni rädda för att avge ett svar som talar emot era ståndpunkter eller är ni bara så okunniga att ni inte vet svaret?
Frågan är besvarad flera gånger. Och den är dessutom helt ovidkommande - vilka skäl man kan ha haft till att sätta de olika tidsgränserna saknar betydelse i hur avtalet skall tolkas.

Däremot har du fortfarande inte lyckats förklara varför texten ”...om det enligt båda de avtalsslutande staternas lagar är belagt med frihetsstraff under en tid av minst två år” skall tolkas som ”under en tid av max två år”. Den engelska texten, som också finns i avtalet, lyder: ”for a period of at least two years”, så det är inte frågan om ett översättningsfel.
Citera
2019-07-24, 13:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrargrabb
Du vill veta varför straffgränsen skiljer vid verkställighet (när det finns ett utdömt straff som ska avtjänas) och vid lagföring (när det finns ett åtal som ännu inte prövats i domstol? Jag föreslår att du frågar de som träffat avtalet om varför de valt olika gränser. Jag bryr mig inte.

Okej då är det bekräftat att du inte vet och inte förstår detta.
Citera
2019-07-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Om åklagaren har mer material så borde det vara enkelt att släppa ASAP Rocky och invänta rättegång. Ingen mening att försöka knäcka fram ett erkännande med lång häktningstid och försvårande av utredning existerar inte heller. Det som finns är flyktrisk och att han inte inställer sig till domstolen senare och är det möjligt för en artist som vill tjäna pengar på att turnera? Han kan ju naturligtvis undvika Sverige och vissa länder i Europa och förlora på det. Hur som helst vinner ändå åklagaren och uteblir artisten så förlorar han än mer.

Vem skulle bry sig då vi har överfulla häkten som kostar mycket att driva, domstolar som har extremt mycket att göra och åklagare som borde satsa sin energi på vettigare och mer viktigare brott. Sen har vi slöseriet med pengar, både för artisten och oss skattebetalare. Det hela är filmat och ska prövas och i en vettigt värld skulle det räcka gott och väl då afghanen är frisk och kry efter den bryska uppfostringen i västerländska seder och bruk (något staten borde ha lärt honom då han kom hit). Hade afghanen haft svåra skador, blivit våldtagen eller mördad hade jag naturligtvis sett annorlunda på det hela.

Det var ju en miljardär som blev inspärrad i häkte för påstodd vargjakt och man kan ana att det ligger liknande tankar bakom, "någon som har ett bättre liv än mig ska minsann få smaka på min piska" och åklagaren får sola sig i glansen, varför bry sig om kostnader för alla parter, lidanden och sunt förnuft om man är en åklagare eller domare. Proportionalitet, vad är det.

1. Just nu spelar det ingen roll om åklagaren sitter på massa material/bevis, eftersom det rör sig om flyktfara.
2. Om du kallar 2+1 veckas häktning för "lång" så vet du inte vad du snackar om. Jag skulle vilja säga att det är den kortaste häktningstiden du kan få om du är misstänkt på sannolika skäl!
3. HD har fastslagit att frånvaro/utevaro från rättegång i brottmål INTE skall vara till nackdel för den tilltalade. Så någon direkt nackdel är det inte!
4. Jasså så du tror inte det finns andra människor på Sveriges häkten som sitter misstänkta för Misshandel och Grov misshandel?
5. Åklagare och polis har skyldighet att utreda sådant som kan vara brott - Och med denna bevisning i hand, så vore det tjänstefel att inte gå vidare med det och utreda!
6. Så du tycker åklagare enbart borde hålla sig till "viktigare brott" och skita i att folk går runt på gator och torg och slår ned andra (Ja, det blir nog Sverige tryggare av!)

Resten orkar jag inte svara på....
Senast redigerad av Haaaaag 2019-07-24 kl. 13:39.
Citera
2019-07-24, 13:40
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Okej då är det bekräftat att du inte vet och inte förstår detta.
Helt fel.
Citera
2019-07-24, 13:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Återigen så undviker du att besvara frågan och väljer istället att svara på något annat. Är det därför att du inte vet svaret eller för att du inser att svaret visar att du har fel i dina påståenden?

Du har ju som sagt tidigare påstått saker som du senare fått erkänna att du inte hade koll på. Det verkar vanligt med dig att du bara slänger ur dig något ogenomtänkt som du inte har koll på och hoppas att ingen synar dig.

Tips: när du nu uppenbarligen har helt slut på relevanta argument kan du ju alltid angripa hans användarnamn igen. Det var ju så lyckat förra gången du tog till den taktiken.
Citera
2019-07-24, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Finns det någon risk att han kan dömas till säg 6 mån fängelse?
Det beror nog helt på vilken bevisning som finns utöver de redan kända filmerna. Baserat enbart på dem kommer han knappast kunna dömas till fängelse. Men eftersom det är möjligt att händelsen fortsatte efter att filmen tog slut (inte osannolikt) så kan det finnas vittnen och/eller mer filmmaterial. Sedan finns nog skadorna på målsägaren dokumenterade, och de kan ha en inverkan på straffet också.

Felet som många gör är att bedöma händelsen enbart utifrån de kända filmerna. Polis, åklagare och domstol kan ju sitta på mer information än så.
Citera
2019-07-24, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Finns det någon risk att han kan dömas till säg 6 mån fängelse? Hur skulle det påverka resten av världen (artister, influensers med mera). Kommer Trump att ställa lite hårdare ultimatum på den "talangfulle" Löfven i ett nytt telefonsamtal?

Skulle fan vara kul ändå att se han få 6 mån i finkan. Det blir ca 3½ mån i finkan efter diverse avdrag. Inte för att jag vill att just han skall sitta men det skulle vara kul att studera vad som händer och hur folk runtom i världen skulle reagera. 3½ mån i fängelse kan han klara plus att det nog bara ökar på hans kändisskap. Han lär ju redan som det är aldrig komma till Sverige igen ändå.

Någonting intressant i detta är ju att man har rätt att ansöka om fotboja om man döms till ett fängelsestraff på 6 månader. Men kan aldrig tänka mig att det skulle gälla en utländsk medborgare, som isåfall skulle gå runt i USA med fotbojan på....
Citera
2019-07-24, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Vet inte om denna varit upp än
https://www.fokus.se/2019/07/rattvisa-var-god-droj/?fbclid=IwAR3dKzSyk8-HjG3OSx5EBGHx6SQMpLxrp4YaIf6jLgZVxlAYB_I3wDDdUOE

"Varför förlängdes häktningen? Händelsen det rör sig om finns, åtminstone till större delen, dokumenterad på film. Såvitt det är känt är alla inblandade identifierade och förhörda. Av vilket skäl dröjer beslutet om att väcka åtal eller att lägga ned ärendet? Vad är problemet? Är åklagarna på semester? Har de strikt reglerade arbetstider? Har de beslutsångest?"

Pinsamt Sverige, människor ska inte sitta häktade en dag mer än nödvändigt.

Vad i helvete tror du? Är du så jävla pantad att du fortf inte fattar varför det förlängdes?

FLYKTRISK
Citera
2019-07-24, 13:53
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vad i helvete tror du? Är du så jävla pantad att du fortf inte fattar varför det förlängdes?

FLYKTRISK

Idiot. ASAP borde friges omedelbart Sverige har släppt lös kriminella Afghaner i Stockholm som trakasserar ASAP tills att det rann över.

Det är Löfven den jvla idioten som borde sitta häktad för att låta kriminella Afghaner dra runt och trakassera folk.
Citera
2019-07-24, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Just nu spelar det ingen roll om åklagaren sitter på massa material/bevis, eftersom det rör sig om flyktfara.
2. Om du kallar 2+1 veckas häktning för "lång" så vet du inte vad du snackar om. Jag skulle vilja säga att det är den kortaste häktningstiden du kan få om du är misstänkt på sannolika skäl!
3. HD har fastslagit att frånvaro/utevaro från rättegång i brottmål INTE skall vara till nackdel för den tilltalade. Så någon direkt nackdel är det inte!
4. Jasså så du tror inte det finns andra människor på Sveriges häkten som sitter misstänkta för Misshandel och Grov misshandel?
5. Åklagare och polis har skyldighet att utreda sådant som kan vara brott - Och med denna bevisning i hand, så vore det tjänstefel att inte gå vidare med det och utreda!
6. Så du tycker åklagare enbart borde hålla sig till "viktigare brott" och skita i att folk går runt på gator och torg och slår ned andra (Ja, det blir nog Sverige tryggare av!)

Resten orkar jag inte svara på....

7. Ingen i tråden har tagit upp PRESKRIPTIONSTID. Det räcker att han håller sig borta i 5 år bara.. Det är inte slutet av världen. Ni tror inte att åklagare är medvetna om det eller? Antagligen därför han inte släpps.
Citera
2019-07-24, 13:56
Medlem
Nu har jag missat alla 500 sidor i tråden, så det här har redan med all säkerhet diskuterats ofantligt många gånger men...

Jag vet inte vad det beror på att åklagaren, men även tingsrätten agerar som de gör. Är det prestige? Någon slags okänd poäng med att dra det långt förbi gällande praxis?

Jag är ingen jurist, däremot juridiskt skolad och med hyfsad koll. Men problemet är ju att alla möjliga reagerar, såväl juridiskt skolade till lekmän. Så givetvis är det något som felar, frågan är ju vad det sitter i? Det är som att åklagaren är tjurig och vill ha det på sitt sätt, även om det är fel...och vägrar ge sig.

Ser man till händelsen är det ju ingenting i det hela som är att anse som uppseendeväckande. Det rör sig om en person som har kastat omkull en annan person och sedan följt upp med några slag mot kroppen. Det här händer varenda helg över hela Sverige efter krogen. Det rör sig om en ringa- eller misshandel av normalgraden. Vanligtvis tas den misstänkte in för förhör och släpps sedan i avvaktan på utredningen.

Det finns ingen som helst orsak kring att låta någon sitta
häktad på det här sättet för just det. Det avviker enormt från gängse norm. Ingen blir normalt sett någonsin häktad för motsvarande slagsmål, ingen. Att hävda flyktrisk är ju helt jäkla bisarrt. Hur man än vrider på det så handlar det om en enkel misshandel, inte något bestialiskt mord eller en våldtäkt.

Grejen är väl att en motsvarande misshandel vanligtvis renderar i böter på sin höjd. Det är obegripligt att tingsrätten godkänner häktningsframställan eftersom vem som helst förstår att han aldrig skulle kunna dömas ens till ett så här pass långt fängelsestraff.

Sannolikt hade en sådan händelse inte ens renderat i ett straff eftersom det hade handlat om nödvärnsexcess. Situationen gick inte att bryta på annat sätt än genom konfrontation. Trots det häktas han som sagt.

Att åklagaren sedan snabbt lägger ner motanmälan faller ju in i precis samma bisarra beteende. Nu menar ju alltså en representant för vårt rättsväsende att det är ok att följa efter och trakassera någon under en längre tid, att slå mot någon (hörlurarna) är inte heller något problem. Då är det "nödvärn", fast det är personen själv ifråga som är den enda aggressiva parten. Det är ju förbryllande eftersom det är ytterst tydligt att mannen slår livvakten, utan att denne agerar tillbaka. Klockrent fall av misshandel.

Nej, det är som sagt obegripligt. Den aggressiva parten som förföljer/trakasserar och även fysiskt agerar går fri, medan den försvarande parten sätts i häkte under flera veckor...trots att angriparen inte ens har några väsentliga skador.

Hela skiten är ju extremt pinsamt, Sverige framstår som en bananrepublik. Jag ser ingen skillnad på det här hanterandet jämfört med skräckexempel man läser från mindre demokratiska länder. Ok om åklagaren är helt jäkla väck och har satt prestige i det hela, men att tingsrätten sedan godkänner en sådan här lång häktningstid är än mer förbryllande. Det finns som sagt ingen rim och reson i det hela.
Citera
2019-07-24, 13:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
7. Ingen i tråden har tagit upp PRESKRIPTIONSTID. Det räcker att han håller sig borta i 5 år bara.. Det är inte slutet av världen. Ni tror inte att åklagare är medvetna om det eller? Antagligen därför han inte släpps.

Så din tanke är att det är bättre för en artist att gå under jorden i 5 år istället för att riskera ett straff på några månader? Bra tänkt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in