2019-07-24, 00:07
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Antar att ASAP Rocky har blivit något av en folkhjälte p g a att de allra flesta har fått mer än nog av ofredande, knarkförsäljande, extremt jobbiga hazarer.
Vad tror du själv?

Här uppe i Norrbotten där jag bor är jag inte så säker på att jag någonsin träffat på en sån där hazar. Är det en afghan?

Oavsett är det ingen som med blott sina ord gör sig förtjänt av att bli misshandlad.
Citera
2019-07-24, 00:08
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Syftar du på ASAP eller afghanerna nu?

Jag syftar på den som slutligen döms för misshandeln.
Citera
2019-07-24, 00:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Häktningen kan man definitivt ha synpunkter på. Och moraliskt kanske han är oskyldig.

Men juridiskt sett finns det väl filmat att han sparkat på en person som ligger ner, i ett läge där det är svårt att hävda nödvärn enligt svensk lag? Vad finns det som talar mot en fällande dom?

Som hans advokat sa så kan det där knappast anses vara en spark och det som talar emot en fällande dom är förstås nödvärn.

Afghanerna ofredade och attackerade ASAP & co och de har rätt att freda sig. Visserligen inte med mer våld än nöden kräver men man får acceptera att avvägningar inte alltid blir helt optimala i sådana här lägen och när åklagaren anser att afghanerna som attackerade handlade i nödvärn kan man definitivt hävda att ASAP gjorde det.
Citera
2019-07-24, 00:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Varför finner så många det nödvändigt att ta gärningsmannens sida i detta ytterst banala men ändå uppenbara misshandelsfall?

Citat:
Jag syftar på den som slutligen döms för misshandeln.

Då blir din fråga något diffus att svara på.
Citera
2019-07-24, 00:12
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Här uppe i Norrbotten där jag bor är jag inte så säker på att jag någonsin träffat på en sån där hazar. Är det en afghan?

Oavsett är det ingen som med blott sina ord gör sig förtjänt av att bli misshandlad.

Ord? Har du missat allt som är filmat och är offentligt? I så fall borde du läsa och inte skriva.
Citera
2019-07-24, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Min poäng var att häktning pga flyktrisk ekar ihåligt. Han måste ju undvika hela EU för att vara säker på att undgå straff. Det lär knappast vara värt det för ett så lågt straff som det gäller här.

Det fungerar inte så, det finns en miljon kriminella som polisen ute i Europa (och t o m i Svrige) skulle prioritera högre än honom. Han vistas npormalt bara ett par dagar i samma stad när han är på turné - tror du att pga att Stockholmspolisen skickar ut en efterlysning på honom över EU så kommer polisen i Paris, London, Manchester, Berlin m f l storstäder att nästa år sitta och studera Rockys turnéplaner för att veta när de ska kunna gripa honom?
Citera
2019-07-24, 00:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det fungerar inte så, det finns en miljon kriminella som polisen ute i Europa (och t o m i Svrige) skulle prioritera högre än honom. Han vistas npormalt bara ett par dagar i samma stad när han är på turné - tror du att pga att Stockholmspolisen skickar ut en efterlysning på honom över EU så kommer polisen i Paris, London, Manchester, Berlin m f l storstäder att nästa år sitta och studera Rockys turnéplaner för att veta när de ska kunna gripa honom?

Om åklagaren inte kan googla upp hans turnéschema så är det åklagarens problem, inte så viktigt i så fal låter det som.
Citera
2019-07-24, 00:19
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket
Om det är Rocky som du syftar på så har han inte vuxit upp i "gangland" han är från Manhattan.
Grejen är att Rocky och hans crew ASAP har slagits med folk på andra turnéer. Detta är inget nytt!
Sen så anses Sverige vara ett väldigt tamt land med mesar i USA när det kommer till våra män.
Därav va inte Rocky rädd för fem öre och med handen på hjärtat va inte Afghanerna ens 100kg ihop.

Dessa turnéer är de i nutid eller i början av hans karriär? Googlade lite men kunde inte direkt hitta något.
Citera
2019-07-24, 00:21
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Ord? Har du missat allt som är filmat och är offentligt? I så fall borde du läsa och inte skriva.

Jag har bara sett det korta TMZ-klippet. Av det att döma går det inte att avgöra vem som började bråka. Att gå igenom över 500 sidor med Flashback forum-inlägg från diverse amatörer är inget jag har lust med.

Gick rapparen omkring på Stockholms gator och blev helt apropå misshandlad av ett gäng eller stod dessa och ropade glåpord och rapparen hoppade på en av dem? Eller är rapparen våldsbenägen och misshandlar folk som han tycker ha tittat snett på honom? Hur gick det till?
Citera
2019-07-24, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det är inte fine at sitta frihetsberövad när man är oskyldig. Om du tycker det kan vi fängsla oskyldiga också.

Om man gick efter den principen skulle det bli helt omöjligt att bekämpa grov eller organiserad brottslighet.

"Polisen får bara hålla någon häktad längre än ett par dagar ifall de redan har helt vattentäta bevis på att personen är skyldig, eller ifall han har gripits på bar gärning och med ett smoking gun som otvetydigt spikar att han är skyldig" - hur tusan skulle polisen kunna begränsa sig till att jobba på det sättet?
Citera
2019-07-24, 00:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Om man gick efter den principen skulle det bli helt omöjligt att bekämpa grov eller organiserad brottslighet.

"Polisen får bara hålla någon häktad längre än ett par dagar ifall de redan har helt vattentäta bevis på att personen är skyldig, eller ifall han har gripits på bar gärning och med ett smoking gun som otvetydigt spikar att han är skyldig" - hur tusan skulle polisen kunna begränsa sig till att jobba på det sättet?

Tycker du att åklagarna i Sverige är så mycket mer korkade än de är i andra länder där det fungerar?
Citera
2019-07-24, 00:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket
Om det är Rocky som du syftar på så har han inte vuxit upp i "gangland" han är från Manhattan.
Grejen är att Rocky och hans crew ASAP har slagits med folk på andra turnéer. Detta är inget nytt!
Sen så anses Sverige vara ett väldigt tamt land med mesar i USA när det kommer till våra män.
Därav va inte Rocky rädd för fem öre och med handen på hjärtat va inte Afghanerna ens 100kg ihop.

Harlem ligger på Manhattan.
Östra sidan är svart gangland. Jag har varit där. Jag åker aldrig dit igen. Västra sidan sägs vara någorlunda säkert.
Jag är vit medelklass o 50+ o ändå känner jag instinktivt när det är fara o färde.

Rudy Giuliani Gjorde stora insatser och lyckades få merparten av Manhattan rumsrent o turistvänligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in