2019-07-21, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Kul för dig om du kan " ta" det! Skiter väl jag i! Jag är inte DU! Nej jag tänker inte fortsätta diskutera med dig/ er eftersom ni kör med ohederliga metoder och en massa upprepningar!

Det kanske är givande för dig att diskutera under dom omständigheter men inte för normala människor.
Vad du har ut av en massa pajkastning och cirkelresonemang det vet du bara själv!

Tyder inte på något större snille!
Ja, du har nog rätt.
Citera
2019-07-22, 23:58
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Så du erkänner att du särskrev och behärskar svenska dåligt? Bra!
Det är alltid bra att kunna erkänna sina misstag ja, önskvärt om fler kunde göra det :-)
Det är mänskligt att göra fel, och då kunna rätta till det och ta lärdomar av det är sunt.

Citat:
Resten av din blaja & utläggning om " svenska språket " orkar jag inte kommentera! Patetiskt! När du själv är kass på svenska! Och du jag kan också skriva av Wikipedia & andra sidor!
Gjorde det enkelt för dig så du slipper leta fakta, noterar att du har många förutfattade meningar så lite fakta kan väl aldrig skada tänkte jag ;-)

Citat:
Klart att du och dina meningsfränder sågar mig och mina argument! Så att du sågar min argumentation det imponerar inte ett dugg på mig grabben!
Visst, du kan alltid göra som strutsen, sticka huvudet i sanden och låtsas som ingenting. Fine. Men det förändrar inte faktumet att flera noterat att de resonemang du framför är svaga. Hävdar man dumma och felaktiga saker får man också räkna med att bemötas. Speciellt på ett diskussionsforum. Passar det inte kanske du borde blogga istället? Då får du ju en chans att kunna stå oemotsagd om det är det du önskar?

Citat:
Gillar du inte mina svar och eller/ argument så skriv inte till mig! Det är mycket enkelt Ateister verkar mest ha vakuum mellan öronen då jag klargjort ett tvåsiffrigt antal gånger att jag är inte intresserad av att fortsätta diskutera!
Gillar och gillar, jag kanske inte håller med. Det är som sagt ett diskussionsforum du är inne på, då borde du rimligen räkna med att få kommentarer och åsikter av andra som inte tänker som du.

Citat:
Ändå fortsätter ni svagbegåvade att skriva! Get a life!
Snacka om att inte bara skjuta sig själv i foten!
Inte alls, vi skriver ju till, för att använda ditt uttryck "svagbegåvade" i hopp om upplysning och insikt.
https://illvet.se/kultur/religion/darfor-ar-ateister-mer-intelligenta-an-religiosa-manniskor
Citera
2019-07-23, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge85
För att påstå sig vara agnostiker använder du väldigt många av teisters argumentsfel.
Den vetenskapliga metoden är långt ifrån en tro utan den bästa förklaringsmetoden vi har av verkligheten. Den bygger mycket på falsierbarhet och referentgranskning. Väldigt populärt av teister att försöka förminska den vetenskapliga metoden till religionens blinda tro nivå.

Ett till argumentsfel är en variant av "gods of the gaps" där du hoppar på vetenskapen bara för att vi inte vet allt om allt ännu. Vi har inte förklaringsmodeller för allt ännu, men vetenskapen jobbar på det och uppdateras allt efter bevisen som kommer. Religioner gör det inte.

Det finns ingen konsensus eller någon som påstår sig veta att universum är oändligt eller ändligt i den akademiska världen. Vissa argumenterar dock för ett eller det andra.

Det största felet du gör vilket gör hela inlägget komiskt, med tanke på att du kallar oss för korkade, är att du generaliserar ateister till en homogen grupp när det enda som knyter oss samma är våran brist på tro på någon gud. Det enda sättet man är en dålig ateist är om man tror på en gud.

Att sedan påstå att det finns lite bevis är skrattretande då evolutionsteorin är en av det mest belagda teorierna som finns. Ytterligare en av teisters favorit att angripa.

Alla dessa argumentsfel du gör tyder inte bara på att du är outbildad i naturvetenskap men även att du är en teist som med ad hominem argument försöka nedvärdera ateister.

Vetenskap står inte i motsats till religion, tvärtom skulle jag vilja säga.
Citera
2019-07-28, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bamsemor777
Vetenskap står inte i motsats till religion, tvärtom skulle jag vilja säga.
Jo, i de allra flesta fall. Vad menar du?
Citera
2022-07-09, 23:29
Medlem
TheSamePersons avatar
Ateister tror att de är smartare men de gör ett mycket dumt misstag!

Låt mig börja med att säga att jag är muslim. En sak jag stör mig lite på som jag märker många ateister och "upplysta" säger är det att de hävdar att vetenskap är säkrast och att allt måste ha en logisk/vetenskaplig förklaring annars är det religiöst trams som bara svagare mindre begåvade människor tror på. Det som stör mig med detta är hur självsäkra många verkar trots att detta argument är logiskt sett väldigt väldigt dumt.

Alltså visst kan vetenskapen förklara saker och visst är vetenskap det säkraste sättet för oss människor att vara överens om att något är på ett visst sätt (tills vi vet mer) men det är absolut inte någon garanti på att det inte finns andra förklaringar/sanningar.

Det är lite sjukt hur en så enkel sanning kan missas av så många människor. Det jag försöker säga är att det ena inte utesluter det andra. Ett enkelt exempel är ju bara för att vi t.ex numera vet hur "regn blir till" så betyder ju absolut inte det att det inte t.ex finns en ängel som är ansvarig för regn. Det sistnämnda kan vi inte utesluta bara för att vi inte vet det med säkerhet då det vi inte vet kan vi inte utesluta. Om det t.ex finns en sådan ängel eller inte blir därmed fråga för religionsvetenskap inte naturvetenskap och naturvetare/ateister osv får inte ge sin åsikt då det de inte vet kan de inte utesluta.
Citera
2022-07-09, 23:34
Avslutad
Majoriteten av alla människor är idioter. Det gäller även ateister.

Men det verkar som att du medvetet misstolkar. Visst, jag kan inte med absolut säkerhet säga att regnet inte beror på änglar. Men å andra sidan kan jag heller inte med absolut säkerhet säga att det inte finns osynliga monster under min säng. Eller att jultomten inte finns.

I vardagligt tal brukar man förenkla "det finns ingen anledning att tro att X existerar" till "X existerar inte".
Citera
2022-07-09, 23:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Smart tänk. Är troende kristen mest just för man fan vet ju inte! Smart människa som man anser sig vara skulle det ju vara sjukt om det som sägs i bibeln stämmer. Kontra alla som en sann rationell människa kan tycka. Det går inte att gå tex på vatten. Finns inte.

Med det sagt det är nog bra att vara på. För om allt detta är sant är det ju bättre att leva i en evighet i himlen än att plågas för alltid i eld.
Citera
2022-07-09, 23:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Med det sagt det är nog bra att vara på. För om allt detta är sant är det ju bättre att leva i en evighet i himlen än att plågas för alltid i eld.
Det finns ca 4000 religioner i världen. Vad är sannolikheten att du prickar rätt?
Citera
2022-07-09, 23:40
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Låt mig börja med att säga att jag är muslim. En sak jag stör mig lite på som jag märker många ateister och "upplysta" säger är det att de hävdar att vetenskap är säkrast och att allt måste ha en logisk/vetenskaplig förklaring annars är det religiöst trams som bara svagare mindre begåvade människor tror på. Det som stör mig med detta är hur självsäkra många verkar trots att detta argument är logiskt sett väldigt väldigt dumt.

Alltså visst kan vetenskapen förklara saker och visst är vetenskap det säkraste sättet för oss människor att vara överens om att något är på ett visst sätt (tills vi vet mer) men det är absolut inte någon garanti på att det inte finns andra förklaringar/sanningar.

Det är lite sjukt hur en så enkel sanning kan missas av så många människor. Det jag försöker säga är att det ena inte utesluter det andra. Ett enkelt exempel är ju bara för att vi t.ex numera vet hur "regn blir till" så betyder ju absolut inte det att det inte t.ex finns en ängel som är ansvarig för regn. Det sistnämnda kan vi inte utesluta bara för att vi inte vet det med säkerhet då det vi inte vet kan vi inte utesluta. Om det t.ex finns en sådan ängel eller inte blir därmed fråga för religionsvetenskap inte naturvetenskap och naturvetare/ateister osv får inte ge sin åsikt då det de inte vet kan de inte utesluta.

En fundamental tanke i religioner är ju att man ska tro på dogmer. Att man bara antar att det är på ett sätt för att det står så i en religiös skrift. Jag känner inte igen mig i iden att det bland ateister som avfärdar allt som falskt om det inte går att bevisa.
Citera
Medlem
För att svara enkelt på din fråga:

De som tror sig "veta" eller komma med en "sanning", de är ignoranta oavsett om de ser sig som religiösa eller ej.

Allt handlar dock om tro, oavsett hur man målar upp sin världsbild.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Detta är varför jag inte förstår mig på ateister. Om de nu vore så smarta som de vill ge sken av skulle de vara troende, för säkerhets skull.
Citera
2022-07-09, 23:42
Medlem
Det är egentligen ganska enkelt. Man behöver inte veta allt om världen utan det räcker med att analysera vad Bibeln och Koranen säger om världen och se om det är rimligt eller inte.

Som de flesta ateister då konstaterar så är Bibeln/Koranen full av dumheter och rena fantasier.

Som ateist behöver man alltså inte själv förstå hela världen hur den fungerar, men ärligt talat så har vetenskapen kommit väldigt långt även om där finns väldigt mycket att utforska och förstå.

Men vetenskapen befinner sig nu på helt andra nivåer än vad religionerna gör och religionerna är så fruktansvärt utdaterade med sina förklaringar. Det är kunskaper som kanske var okey för 2000-3000 år sedan men de är alltså bara löjligt idag.

Edit:

Sedan som det påpekas i tråden så finns tusentals religioner och vilken är rätt? Alla förnekar ju varandras religioner och det är ju inte så konstigt. En muslim fattar ju att de andra religionerna är rena fantasier och likaså fattar de andra religionerna att islam är rena fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in