2019-07-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Värmen, förruttnelsen av kroppen, småkryp, fluglarver och andra djur kan förstöra viktigt bindande bevis, men på andra ställen finnas analyserbart skulle jag gissa. Det blir inte en homogen förstörelse som är exakt lika över hela kroppen.

T ex kan jag tänka mig att vissa delar som ligger mot marken och kroppsvätskor som rinner ner mot marken gör att det av fukten förstörs DNA, medan andra delar kanske ligger mot stekande sol(?) och på det viset förstörs av ljuset.
Andra delar kanske ligger mer skyddat och kan ha DNA som går att analysera. Allt bara gissningar.

De två teorierna behöver inte alls vara motstridiga om de stämmer.

Jag är dock lite mer nyfiken på hur man bedömer hur länge och hur mycket DNA som kan finnas på en kropp, kläder genom direktkontakt eller kontakt DNA som transporterats från en yta till en annan genom att någon burit med sig det, efter en viss tid. Vad är rimligt?

Efter år, månader, veckor, dagar, timmar

Det är det här sista du skriver som jag också har grunnat på och om det är det som utgör sista pusselbiten (vilket är troligt) har de en del att kämpa med. Vore synd om GM skulle klara sig men i så fall åker han dit när tekniken hunnit ikapp och man kan tidsbestämma DNA bättre än nu. Ganska snart, förhoppningsvis.
Citera
2019-07-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Beror nog på att det var Lenas födelsedag och för henne kändes det antagligen ”konstigt” att hennes älskare inte ville käka trolig födelsedagstårta då , som man kan anta fanns hemma hos henne !?

( spekulation)

... men hon kan ha blivit stött utav att den som låg med henne avstod att fika JUST på hennes speciella dag !

Känslan hon fick ; kan ha känts som att bli övergiven , när hon ville få extra ompyssling...

Problemet med att ha en älskare/älskarinna är ju just det , att det är på DERAS villkor man får träffa dem , och det kan göra ont i själen .

Man måste ha skinn på näsan när det gäller sådana relationer och OM man är beroende utav att bli ihågkommer och firad på sin födelsedag - är det inte säkert att motparten tycker detsamma ....

Jo, visst kan det kännas sårande som du säger, men min spårnäsa säger mig att det handlade om något rejälare i botten. Det står kanske i det överstrukna som vi aldrig fick läsa. Vi vet bara att det "tjafsades".
Citera
2019-07-22, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det här är väl de två möjliga omständigheter som det brukar spekuleras kring i försöken att förklara varför det inte tycks finnas någon bevisning mot SD:
1. SD påstår att de har träffats i närtid, vilket gör att hans DNA på LW saknar bevisvärde.

2. Den sena upptäckten av kroppen gjorde att SD:s DNA på LW hann förstöras av värmen.
Men blir inte de här två förklaringarna inbördes motstridiga?

2) Visst finns det väl andra fall där DNA har bevarats längre tid i liknande miljö?
Citera
2019-07-22, 17:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det var fredagen den 13 april och helgen efter åkte LW till Läcköeventet med ML och SD "valde" att cacha ensam istället för att åka dit trots att han skrivit Will attend. EO efterfrågade loggningar sen från de som närvarat och SD blev uppräknad. Tog han sig dit till sena kvällen, tro? Han skriver i en av sina nyliga loggar att snart är det Läcköevent igen. Hm...

( Off T: Vad händer i Örebroregionen? Två döda vuxna hittade i Laxå https://www.aftonbladet.se/a/g7RLnJ?refpartner=link_copy_app_share )

Ja, tack!
13 april, var det. En månad innan mordet.
Will attend, men cachar ensam...på Läckoeventet. Är det inte ovanligt för att vara SD? När det är event?
Känns skumt eller?
Särskilt som att hon är där med ML.
Citera
2019-07-22, 18:17
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Nej, en kopp kaffe handlade det säkert inte om. Inte ens en bulle. Kanske inte ens om vägran att lämna bilen? Det bör rimligen ha varit något mer "brännande" än så.
Hon var nog inte ens i bilen om du får fabulera några sidor till.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-07-22 kl. 18:33.
Citera
2019-07-22, 19:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det här är väl de två möjliga omständigheter som det brukar spekuleras kring i försöken att förklara varför det inte tycks finnas någon bevisning mot SD:
1. SD påstår att de har träffats i närtid, vilket gör att hans DNA på LW saknar bevisvärde.

2. Den sena upptäckten av kroppen gjorde att SD:s DNA på LW hann förstöras av värmen.
Men blir inte de här två förklaringarna inbördes motstridiga?

Det skulle kunna vara så att SD:s DNA har påträffats någonstans på de kläder hon hade på sig när hon anträffades. Däremot har de inte kunnat matcha något DNA på hennes kropp, pga förruttnelse.
Citera
2019-07-22, 19:52
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Värmen, förruttnelsen av kroppen, småkryp, fluglarver och andra djur kan förstöra viktigt bindande bevis, men på andra ställen finnas analyserbart skulle jag gissa. Det blir inte en homogen förstörelse som är exakt lika över hela kroppen.

T ex kan jag tänka mig att vissa delar som ligger mot marken och kroppsvätskor som rinner ner mot marken gör att det av fukten förstörs DNA, medan andra delar kanske ligger mot stekande sol(?) och på det viset förstörs av ljuset.
Andra delar kanske ligger mer skyddat och kan ha DNA som går att analysera. Allt bara gissningar.

De två teorierna behöver inte alls vara motstridiga om de stämmer.

Jag är dock lite mer nyfiken på hur man bedömer hur länge och hur mycket DNA som kan finnas på en kropp, kläder genom direktkontakt eller kontakt DNA som transporterats från en yta till en annan genom att någon burit med sig det, efter en viss tid. Vad är rimligt?

Efter år, månader, veckor, dagar, timmar

I förundersökningsmaterialet rörande mordet på Marzieh ställs en liknande fråga från utredarna till NFC. I det fallet fanns DNA kvar från mördaren efter flera veckor. Då hade iofs hennes kropp legat nedgrävt och DNA hittades på hennes trosor. Det är väldigt svårt att ge några säkra svar på det du frågar efter. Det är så många parametrar involverade.

Jag finner det inte allt för otroligt att DNA från annan funnits på LW:s kläder i en form som gjort att det gått att göra en match. Men jag är mer skeptisk till att de kunnat göra detsamma med DNA-material från hennes kropp.
Citera
2019-07-22, 21:22
Medlem
notknapparens avatar
Om man tittar på nedanstående inlägg, ser det ut som att LW är extremt aktiv tiden innan mordet.
Läckövevntet ska ha varit enligt Ozzie 21-23/5-18.
Det ska ha varit då hon var där med ML, men enligt EGT sågs kramas/pussas med BeholdrX. Vad som stämmer/inte stämmer är svårt att veta.
5-6 maj ska hon varit Stockholm och besökt BeholderX också.

Men brukade LW vara så in i bomben i farten?

Jag vill inte tolka det som att hon retas med SD som glorious, men det kan också betyda att hon vill markera; jag gör som jag vill.

Kan detta ha triggat SD? Att hon umgicks med olika män på ett sätt som han inte stod ut med? Droppen, triggern blev Norgeresan?

Sedan fastnar jag på Ozzies inlägg igen som tar upp den motsägelsefulla kommentar Medinsyn gör till EGTs kommentar om Jimmy. Det ligger en hund begraven där...

Medinsyn kommer med ett inlägg om att SD och LW kan ha setts så sent som helgen innan mordet (!)
och att det blev inget intimt med Jimmy.

Kan detta vara den berättelse som SD lämnar nu: hans DNA finns självklart på LW, de träffades ju dagarna/dagen innan mordet och han har absolut ingen anledning till att vara svartsjuk på Beholder, dvs inget motiv?

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Var det det som blev droppen för HD
så hon begärde skilsmässa?
Förstod SD det?
Är det därför han ser så besvärad ut?

19 Mar 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/2efff4ad-fe7b-4797-839c-c83cffe23109_l.jpg

Från SDs GC-logg:
10 Mar 18
"Slitna och till synes nedslagna är det gott med lunch."
Ett foto på HD och barnen.
De ser allt annat än glada ut.
Det är det sista fotot på hela familjen innan
LW mördas. Efter det så verkar han varit ute
mycket ensam.

Var det där någonstans de ansökte om skilsmässa?

Trodde LW att det var fritt fram då?
Var det därför hon fotade och lade ut
Tummetott?
Men SD ville bara ha tillbaka sin familj?
Det tog ju väldigt lång tid innan han tog av sig
ringen.

Jag tycker i varje fall att det ser ut som om
hon försöker reta någon:

22 Apr 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/60f33d85-8f93-4cff-8d5e-d6c73c3b3da3_l.jpg

23 Apr 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/5a3e3f2c-08be-42de-9625-295f0b3ba928_l.jpg

01 May 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/be92b6e4-68c0-4eb2-b9d0-a529af90b8fe_l.jpg

10 May 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/c4041ca7-2981-474e-982f-5174c860b48b_l.jpg

10 May 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/cc59b591-ab84-4ab9-954b-60f774258de2_l.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det var fredagen den 13 april och helgen efter åkte LW till Läcköeventet med ML och SD "valde" att cacha ensam istället för att åka dit trots att han skrivit Will attend. EO efterfrågade loggningar sen från de som närvarat och SD blev uppräknad. Tog han sig dit till sena kvällen, tro? Han skriver i en av sina nyliga loggar att snart är det Läcköevent igen. Hm...

( Off T: Vad händer i Örebroregionen? Två döda vuxna hittade i Laxå https://www.aftonbladet.se/a/g7RLnJ?refpartner=link_copy_app_share )

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Jag har också svårt att tolka @Medinsyns inlägg som trovärdiga
liksom @notknapparen skriver i ett inlägg ikväll, samt inlägg av
@gloriouslife, så står @Medinsyn förmodligen SD nära.

Fick tyvärr inte med något av EGT:s inlägg, men denne/ denna har
har skrivit att LW visat sitt intresse (kramar och pussar?) för B*hold*rX
på Läcköeventet, trots att hon åkte dit med ML.

Som även @gloriouslife skriver; LW var dessutom och hälsade på
B*hold*rX i Stockholmstrakten, 5-6 maj-18. Samt visade öppet sina
känslor för honom på Läcköeventet, Kinnekulle.

@Medinsyn menar dock att "J*mmy är djupt ledsen, det fanns aldrig
något intimt mellan honom och Lena. Det klickade inte för Lena."

Varför vill @Medinsyn förneka att LW och B*holderX hade ett förhållande/
eller varmare känslor för varandra och ev ett förhållande på gång?
Citera
2019-07-22, 21:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
I förundersökningsmaterialet rörande mordet på Marzieh ställs en liknande fråga från utredarna till NFC. I det fallet fanns DNA kvar från mördaren efter flera veckor. Då hade iofs hennes kropp legat nedgrävt och DNA hittades på hennes trosor. Det är väldigt svårt att ge några säkra svar på det du frågar efter. Det är så många parametrar involverade.

Jag finner det inte allt för otroligt att DNA från annan funnits på LW:s kläder i en form som gjort att det gått att göra en match. Men jag är mer skeptisk till att de kunnat göra detsamma med DNA-material från hennes kropp.

Tack!
Intressant att man kunnat finna DNA från en person som legat nergrävd i flera veckor. Men jag har för mig att jag läste att man tolkat det som att hon blev våldtagen (sperma då kanske?).

Jag vet att i fallet med Birna på Island som blev mördad och mordet på Tova så hittades inget DNA då de legat i vatten.

Så som du säger är det många parametrar som avgör. Väder, vind, fuktighet, temperaturer, växtlighet.
I ett brott som jag såg film på hade halva kroppen förmultnat nästan helt till benstommen på bara några dagar, medan andra delar såg nästintill intakta ut.

Jag funderar bara om man kan dra någon som helst slutsats av att man hittat SDs DNA i överflöd (@Osamaj) på LW om man kan dra slutsatser via annan stödbevisning att det verkar otroligt att de kan ha träffats intimt/närkontakt (om SD nu skulle påstå det)?

T ex kan förhörsledarna ju ha frågat när träffades de, och bevisning med mastuppkopplingar, kvitton från köp, övervakningskamera visar att så inte kan ha skett.
På frågan vilka kläder hon hade, stämmer inte med de kläder hon hade när man hittade henne.

Kanske kan DNA:at på LW (om det stämmer) ändå ha ett bevisvärde i en indiciekedja om man lyckas knåpa ihop det med annat så att det inte är rimligt att hon har DNA på sig i den omfattning som hon hade, även om DNA:t i sig inte är bindande till brottet?

Kan det ha något som helst bevisvärde, det att han inte håller sig till sanningen i den frågan? Om han dessutom har manipulerat loggar, datum, bilder. Vilselett vänner med anpassade historier. Varför skulle man göra det om man inte har något att dölja?

(Spekulation)
Citera
2019-07-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Fast i det här fallet var det ju inte en person.

Konkreta bevis lär du knappast få här. Tror ingen är beredd att äventyra utredningen. Däremot kan ju flera oberoende källor styrka varandra. Håller du inte med?

Nä, jag håller inte med.
Man kan påstå vad fan som helst, så länge man inte behöver bevisa
det man säger.

Att du skulle ha någon kunskap som skulle kunna äventyra en körd
utredning, det betvivlar jag, som sagt så länge man inte behöver bevisa
det man påstår så..............
Citera
2019-07-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Nej, en kopp kaffe handlade det säkert inte om. Inte ens en bulle. Kanske inte ens om vägran att lämna bilen? Det bör rimligen ha varit något mer "brännande" än så.

Såvitt jag vet hade dom två gemensamma intressen, å då tror
jag inte att det va burkar som det gick om, eller vad tror du?
Citera
2019-07-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Berätta gärna varför du tror att det inte finns någon bevisning emot SD.

Nej jag ser dem inte som motstridiga. Gör du?

Åklagaren försökte med sannolika skäl två gånger, hon fick på näbbet
båda gångerna av TR, hon har därefter totalt misslyckats med att få ihop till
sannolika skäl, detta trots mer än ett års idogt grävande och rotande.
Han är fortfarande ute å ränner, alltså ingen bevisning som förtjänar namnet.

Berätta gärna varför du tror att det finns någon bevisning.

Ja visst ja, han är skäligen misstänkt , eller har du något mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in