Citat:
Ursprungligen postat av
Netherworld
I förundersökningsmaterialet rörande mordet på Marzieh ställs en liknande fråga från utredarna till NFC. I det fallet fanns DNA kvar från mördaren efter flera veckor. Då hade iofs hennes kropp legat nedgrävt och DNA hittades på hennes trosor. Det är väldigt svårt att ge några säkra svar på det du frågar efter. Det är så många parametrar involverade.
Jag finner det inte allt för otroligt att DNA från annan funnits på LW:s kläder i en form som gjort att det gått att göra en match. Men jag är mer skeptisk till att de kunnat göra detsamma med DNA-material från hennes kropp.
Tack!
Intressant att man kunnat finna DNA från en person som legat nergrävd i flera veckor. Men jag har för mig att jag läste att man tolkat det som att hon blev våldtagen (sperma då kanske?).
Jag vet att i fallet med Birna på Island som blev mördad och mordet på Tova så hittades inget DNA då de legat i vatten.
Så som du säger är det många parametrar som avgör. Väder, vind, fuktighet, temperaturer, växtlighet.
I ett brott som jag såg film på hade halva kroppen förmultnat nästan helt till benstommen på bara några dagar, medan andra delar såg nästintill intakta ut.
Jag funderar bara om man kan dra någon som helst slutsats av att man hittat SDs DNA i överflöd (@Osamaj) på LW om man kan dra slutsatser via annan stödbevisning att det verkar otroligt att de kan ha träffats intimt/närkontakt (om SD nu skulle påstå det)?
T ex kan förhörsledarna ju ha frågat när träffades de, och bevisning med mastuppkopplingar, kvitton från köp, övervakningskamera visar att så inte kan ha skett.
På frågan vilka kläder hon hade, stämmer inte med de kläder hon hade när man hittade henne.
Kanske kan DNA:at på LW (om det stämmer) ändå ha ett bevisvärde i en indiciekedja om man lyckas knåpa ihop det med annat så att det inte är rimligt att hon har DNA på sig i den omfattning som hon hade, även om DNA:t i sig inte är bindande till brottet?
Kan det ha något som helst bevisvärde, det att han inte håller sig till sanningen i den frågan? Om han dessutom har manipulerat loggar, datum, bilder. Vilselett vänner med anpassade historier. Varför skulle man göra det om man inte har något att dölja?
(Spekulation)