2019-07-22, 15:04
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Har du någon anledning att tro att det skulle vara så? För annars är det en märklig grundinställning att ha.

Så din inställning är alltså att eftersom fallet inte är löst så har man inte tänkt brett och SD kan inte vara GM?

Oavsett vem som är GM har man uppenbarligen inte löst fallet, eller hur? Du som hävdar att du "vet mer" kan gärna förklara vad detta beror på.
Citera
2019-07-22, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Oavsett vem som är GM har man uppenbarligen inte löst fallet, eller hur? Du som hävdar att du "vet mer" kan gärna förklara vad detta beror på.

Nej och det är naturligtvis mycket tungt att man ännu inte lyckats göra det.

Jag har ingen större insyn i utredningen. Dock mer vad jag kan se än den skaran som hävdar, och i vissa fall påstår, att man enbart riktat in sig på SD, utan fog för detta, alternativt vill sätta dit SD i någon form utav konspiration.

För egen del, och nu blir det spekulationer, tror jag det kan vara som MV beskrev det hela. Att man har tillgång till alla pusselbitar men har svårt att göra rätt kopplingar och få ihop det hela. Lite mera konkret tror jag att man har svårt att knyta SD till det specifika mötet där LW mördades i och med att han påstår att de setts i närtid. Förmodligen har den sena upptäckten utav kroppen hjälpt till att försvåra det hela.

Jag tror dock att det hela kommer bli polisiärt uppklarat i varje fall.
Citera
2019-07-22, 15:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det här är nog snarast ett missförstånd, men geocachare jagar nyutlagda plastburkar i skogar bara för att kunna skriva in sig på en FTF - oavsett om denna FTF delas med andra cachare. Det gäller bara att få sitt nick på remsan innan någon drar strecket och återplacerar burken, allt annat kommer i andra hand.

Är man då på efterhand så ansluter man bara till sökgruppen, frågar om någon sett burken, var de andra har letat och om någon har några idéer. Sedan skriver man in sig tillsammans oavsett vem som hittar burken.

Sedan är frågan vem som utnyttjar vem, men den äldre mannen har tagit en hel FTF:er och det här var nummer 65 i hans lista. LW löste mysten (dvs la pusslet med de betande kossorna), mannen stod för bilturen och LW sprang ikapp gruppen som redan var på väg för att säkerställa att både LW och mannen skulle vara med på listan som de som hittade burken först.

Dessutom tycker cachare också om spänningen (att vara lite lagom rädda) det är därför vi klättrar upp i träd, kryper ner i grottor eller för den delen genar genom kohagar. Tanken att man i den här situationen skulle avstå en FTF för att man är rädd för sina vänner blir närmast lite främmande för hur en cachare tänker.

Tack, det var bra att få detta förklarat på ett sakligt sätt.

Nu kan jag inte se att denna historia skulle kunna ha med mordet att göra, men för L*nas skull känns det bra att få det förklarat för tråden. Det är alltså lite ge och ta, han skjutsar och hon löser mysten. På det sättet hjälper de varandra.
Citera
2019-07-22, 15:43
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack, det var bra att få detta förklarat på ett sakligt sätt.

Nu kan jag inte se att denna historia skulle kunna ha med mordet att göra, men för L*nas skull känns det bra att få det förklarat för tråden. Det är alltså lite ge och ta, han skjutsar och hon löser mysten. På det sättet hjälper de varandra.

Möjligheten till att FTF:a gav henne spring i benen och SD är ju en FTF-jägare, så inte alls konstigt att de stötte på varandra i jakten.

( Konstigt är däremot att SD:s grundloggning "försvann" www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=db45cf12-e550-4d6d-8678-a9ea080a1344 )
Citera
2019-07-22, 15:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Nej och det är naturligtvis mycket tungt att man ännu inte lyckats göra det.

Jag har ingen större insyn i utredningen. Dock mer vad jag kan se än den skaran som hävdar, och i vissa fall påstår, att man enbart riktat in sig på SD, utan fog för detta, alternativt vill sätta dit SD i någon form utav konspiration.

För egen del, och nu blir det spekulationer, tror jag det kan vara som MV beskrev det hela. Att man har tillgång till alla pusselbitar men har svårt att göra rätt kopplingar och få ihop det hela. Lite mera konkret tror jag att man har svårt att knyta SD till det specifika mötet där LW mördades i och med att han påstår att de setts i närtid. Förmodligen har den sena upptäckten utav kroppen hjälpt till att försvåra det hela.

Jag tror dock att det hela kommer bli polisiärt uppklarat i varje fall.
Ja, det här är väl de två möjliga omständigheter som det brukar spekuleras kring i försöken att förklara varför det inte tycks finnas någon bevisning mot SD:
1. SD påstår att de har träffats i närtid, vilket gör att hans DNA på LW saknar bevisvärde.

2. Den sena upptäckten av kroppen gjorde att SD:s DNA på LW hann förstöras av värmen.
Men blir inte de här två förklaringarna inbördes motstridiga?
Senast redigerad av Draifos 2019-07-22 kl. 15:52.
Citera
2019-07-22, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Skitsnack!
Lägg av att vilseleda tråden. LW var den som var efterhängsen på SD och inte tvärt om. SD hade fullt sjå att freda sig för LW som ville mycket mer.

Det har blivit ditt mantra. Hur MGM betett sig kan du avläsa i tråden just nu.
Citera
2019-07-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Eftersom det inte gick till åtal borde hela utredningen ha varit maskerad.

Självklart får vi tro vad vi vill både du å jag så klart.
Men samtidigt så gör jag en sannolikhetsbedömning å utifrån den så tror jag definitivt
inte att det handlar om en kopp kaffe mitt i natten, å att det skulle vara orsaken
till det jävla hallojande som LW ställde till med när hon vägrade att lämna SDs bil.

Hur många är det som har sett dom här hemska sakerna som SD har gjort, som så
många har vittnat om.

Nej, en kopp kaffe handlade det säkert inte om. Inte ens en bulle. Kanske inte ens om vägran att lämna bilen? Det bör rimligen ha varit något mer "brännande" än så.
Citera
2019-07-22, 16:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Möjligheten till att FTF:a gav henne spring i benen och SD är ju en FTF-jägare, så inte alls konstigt att de stötte på varandra i jakten.

( Konstigt är däremot att SD:s grundloggning "försvann" www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=db45cf12-e550-4d6d-8678-a9ea080a1344 )

Var det vid det här tillfället LW var och handlade? Eller var det vid ett annat tillfälle?

Och, detta var den 18 april-18. Bara tre veckor innan mordet.

Väldigt underligt att loggen försvunnit. Hur kan det ske?
Som man förstår av loggtexten, är denna skriven postumt.

I den kallar han LW för Soft och pratar om "gemensamma ögon".

"[...] Vi fortsätter att springa fram till burken ifall någon redan var där och efter några ögonblick hade cajjoo och soft kommit ifatt och med gemensamma ögon nagelfars naturen. [...]"
Citera
2019-07-22, 16:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det här är väl de två möjliga omständigheter som det brukar spekuleras kring i försöken att förklara varför det inte tycks finnas någon bevisning mot SD:
1. SD påstår att de har träffats i närtid, vilket gör att hans DNA på LW saknar bevisvärde.

2. Den sena upptäckten av kroppen gjorde att SD:s DNA på LW hann förstöras av värmen.

Värmen, förruttnelsen av kroppen, småkryp, fluglarver och andra djur kan förstöra viktigt bindande bevis, men på andra ställen finnas analyserbart skulle jag gissa. Det blir inte en homogen förstörelse som är exakt lika över hela kroppen.

T ex kan jag tänka mig att vissa delar som ligger mot marken och kroppsvätskor som rinner ner mot marken gör att det av fukten förstörs DNA, medan andra delar kanske ligger mot stekande sol(?) och på det viset förstörs av ljuset.
Andra delar kanske ligger mer skyddat och kan ha DNA som går att analysera. Allt bara gissningar.

De två teorierna behöver inte alls vara motstridiga om de stämmer.

Jag är dock lite mer nyfiken på hur man bedömer hur länge och hur mycket DNA som kan finnas på en kropp, kläder genom direktkontakt eller kontakt DNA som transporterats från en yta till en annan genom att någon burit med sig det, efter en viss tid. Vad är rimligt?

Efter år, månader, veckor, dagar, timmar
Senast redigerad av notknapparen 2019-07-22 kl. 16:58.
Citera
2019-07-22, 17:23
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Nej, en kopp kaffe handlade det säkert inte om. Inte ens en bulle. Kanske inte ens om vägran att lämna bilen? Det bör rimligen ha varit något mer "brännande" än så.

Beror nog på att det var Lenas födelsedag och för henne kändes det antagligen ”konstigt” att hennes älskare inte ville käka trolig födelsedagstårta då , som man kan anta fanns hemma hos henne !?

( spekulation)

... men hon kan ha blivit stött utav att den som låg med henne avstod att fika JUST på hennes speciella dag !

Känslan hon fick ; kan ha känts som att bli övergiven , när hon ville få extra ompyssling...

Problemet med att ha en älskare/älskarinna är ju just det , att det är på DERAS villkor man får träffa dem , och det kan göra ont i själen .

Man måste ha skinn på näsan när det gäller sådana relationer och OM man är beroende utav att bli ihågkommer och firad på sin födelsedag - är det inte säkert att motparten tycker detsamma ....
Citera
2019-07-22, 17:23
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var det vid det här tillfället LW var och handlade? Eller var det vid ett annat tillfälle?

Och, detta var den 18 april-18. Bara tre veckor innan mordet.

Väldigt underligt att loggen försvunnit. Hur kan det ske?
Som man förstår av loggtexten, är denna skriven postumt.

I den kallar han LW för Soft och pratar om "gemensamma ögon".

"[...] Vi fortsätter att springa fram till burken ifall någon redan var där och efter några ögonblick hade cajjoo och soft kommit ifatt och med gemensamma ögon nagelfars naturen. [...]"

Det var fredagen den 13 april och helgen efter åkte LW till Läcköeventet med ML och SD "valde" att cacha ensam istället för att åka dit trots att han skrivit Will attend. EO efterfrågade loggningar sen från de som närvarat och SD blev uppräknad. Tog han sig dit till sena kvällen, tro? Han skriver i en av sina nyliga loggar att snart är det Läcköevent igen. Hm...

( Off T: Vad händer i Örebroregionen? Två döda vuxna hittade i Laxå https://www.aftonbladet.se/a/g7RLnJ?refpartner=link_copy_app_share )
Citera
2019-07-22, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Berätta gärna varför du tror att det inte finns någon bevisning emot SD.

Nej jag ser dem inte som motstridiga. Gör du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in