Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Ja, det här är väl de två möjliga omständigheter som det brukar spekuleras kring i försöken att förklara varför det inte tycks finnas någon bevisning mot SD:
1. SD påstår att de har träffats i närtid, vilket gör att hans DNA på LW saknar bevisvärde.
2. Den sena upptäckten av kroppen gjorde att SD:s DNA på LW hann förstöras av värmen.
Men blir inte de här två förklaringarna inbördes motstridiga?
Värmen, förruttnelsen av kroppen, småkryp, fluglarver och andra djur kan förstöra viktigt bindande bevis, men på andra ställen finnas analyserbart skulle jag gissa. Det blir inte en homogen förstörelse som är exakt lika över hela kroppen.
T ex kan jag tänka mig att vissa delar som ligger mot marken och kroppsvätskor som rinner ner mot marken gör att det av fukten förstörs DNA, medan andra delar kanske ligger mot stekande sol(?) och på det viset förstörs av ljuset.
Andra delar kanske ligger mer skyddat och kan ha DNA som går att analysera. Allt bara gissningar.
De två teorierna behöver inte alls vara motstridiga om de stämmer.
Jag är dock lite mer nyfiken på hur man bedömer hur länge och hur mycket DNA som kan finnas på en kropp, kläder genom direktkontakt eller kontakt DNA som transporterats från en yta till en annan genom att någon burit med sig det, efter en viss tid. Vad är rimligt?
Efter år, månader, veckor, dagar, timmar