• 1
  • 2
2019-07-21, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0
Detta är informationen som skolan har på sin hemsida.

Denna kurs är för dig som vill börja jobba som C-kortschaufför eller för dig som redan har C-kort men inte CE och YKB.

Kursen är en riktigt intensiv kurs på 5 veckor då vi varvar lastbilskörning med YKB för att du ska hinna med att få de grundläggande kompetenser som krävs av ett åkeri idag. Det vill säga C körkort och YKB.

I kursavgiften ingår 5 körlektioner för C eller CE samt 8 lektioner YKB körning. Vi står givetvis för allt teorimaterial. Boende under hela kursperioden ingår.

Upplägget är att ni kommer hit söndag kväll eller måndag morgon första veckan så drar vi igång kl 07.00 med en rivstart, så att ni redan på fredag första veckan eller måndag andra veckan kan skriva teoriprov på trafikverket. För att under kommande fyra veckor hinna köra och läsa in resterande YKB. I slutet av perioden så gör vi en uppkörning och sedan bokar vi YKB provet på hemorten. Vi kommer att skicka ut körkortsteorin med post till dig vid anmälan så du hinner plugga innan du kommer hit.
Vad innebär 8 lektioner YKB körning? Oavsett är grundkravet 140h YKB läsning alltså ca 4 veckor på skolbänken. Sen har du 1 vecka på dig att klara C+CE

Någonting stämmer inte här
Citera
2019-07-21, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Vad innebär 8 lektioner YKB körning? Oavsett är grundkravet 140h YKB läsning alltså ca 4 veckor på skolbänken. Sen har du 1 vecka på dig att klara C+CE

Någonting stämmer inte här

Som sagt, jag är med på vad du säger. Hur dem lägger upp det hela på trafikskolan vet jag inte, men C & CE samt YKB är målet att ta inom denna tidsperioden på 8 veckor...kanske till och med ADR
Citera
2019-07-21, 20:13
Bannlyst
Citat:
Som sagt, jag är med på vad du säger. Hur dem lägger upp det hela på trafikskolan vet jag inte, men C & CE samt YKB är målet att ta inom denna tidsperioden på 8 veckor...kanske till och med ADR
Grundkursen för ADR är 3 dagar så då har du bara 2 dagar på dig att klara C+CE känns väldigt tight.

Hur mycket går kalaset på? Känns som du blir lurad men du verkar ju vara lite av en idiot som går på detta??
Citera
2019-07-21, 21:41
Medlem
Jag skulle dra öronen åt mig för den där intensivkursen. Du ska alltså "klara" C +CE på 5 lektioner (!). Jisses, har du otur tar det dig mer än 5 lektioner att kunna klara att göra manöverprovet på 10 minuter. Minst en lektion eller mer kommer att gå åt till att enbart kunna backa mot släpet och koppla det. Helst när du inte ens har satt din fot i en lastbil, än mindre backat med en sådan.

De 10 körtimmar som ingår i YKB skall fokusera mer på ECO-driving och annat som är bra för yrket. De ska egentligen inte vara till för att lära sig köra lastbil. Men om vi tar in dessa i din utbildning har du 15 lektioner. Vara minst 5 av dessa behöver du till CE. Jag lovar att du behöver minst 5 till vanliga C kortet också.

Som sagt, något stämmer inte här. Det är dessutom meningen att du skall sitta fastklistrad på stolen i 180h på YKB. Dessa är obligatoriska och tyvärr timmar som även vi med YKB måste sitta av i form av fem delmoment.
Citera
2019-07-22, 04:40
Medlem
SvartaBjorns avatar
Om jag sökte på rätt kom http://bomhustrafikskola.se/intensivkurs-c-ykb upp.

Följande utlovas på 5 veckor:
För någon som idag är över 21 år med B-kort erbjuds möjlighet att få C-kort och YKB.
För någon som har C-kort erbjuds möjligheten att ta CE-kort och YKB.
Detta till det facila priset av 50 000 kr.

Sedan står det:
Citat:
Vill man efter genomförd kurs komplettera med CE eller truck så löser vi givetvis detta till ett rabatterat pris om ni meddelar detta innan kurs. Detta kommer dock att hamna efter ordinarie kurs annars räcker inte timmarna till.
Kostnad för detta framgår inte men jag antar att det är under de tre extra veckorna TS ska lyckas fixa CE.

De listar också hur många lyckliga personer som klarat körkort via dem. Mellan mars 2017 och mars 2018 är det hela... 47 stycken.
En (sic!) av dessa uppges ha tagit C-kort, resten verkar vara vanliga B-kort. Mycket möjligt att det blivit så enormt många fler det senaste året så de inte hunnit uppdatera sidan längre.

Är det bara jag som oroas över att efter två månaders utbildning så kommer det ut yrkeschaufförer som framför fordon som är potentiellt livsfarliga med fel person bakom ratten på våra vägar?

Jag menar inget illa TS och jag hoppas du lyckas med din dröm(?) men för allas vår skull som vistas på våra vägar hoppas jag att du är ödmjuk nog att inse att du är långt ifrån fullärd på den tiden du avsatt för detta. Glöm aldrig det!
Citera
2019-07-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn

För någon som idag är över 21 år med B-kort erbjuds möjlighet att få C-kort och YKB.

Sedan står det:

Kostnad för detta framgår inte men jag antar att det är under de tre extra veckorna TS ska lyckas fixa CE.

De listar också hur många lyckliga personer som klarat körkort via dem. Mellan mars 2017 och mars 2018 är det hela... 47 stycken.
En (sic!) av dessa uppges ha tagit C-kort, resten verkar vara vanliga B-kort. Mycket möjligt att det blivit så enormt många fler det senaste året så de inte hunnit uppdatera sidan längre.

Är det bara jag som oroas över att efter två månaders utbildning så kommer det ut yrkeschaufförer som framför fordon som är potentiellt livsfarliga med fel person bakom ratten på våra vägar?

Jag menar inget illa TS och jag hoppas du lyckas med din dröm(?) men för allas vår skull som vistas på våra vägar hoppas jag att du är ödmjuk nog att inse att du är långt ifrån fullärd på den tiden du avsatt för detta. Glöm aldrig det!

Jag tar inte illa upp vid det du skriver. Hade fallet varit den att jag aldrig har suttit bakom ratten, eller aldrig kört ett stort fordon tidigare så hade jag inte gett mig in på för att klara denna kursen på 8 veckor utan jag hade tagit en ordentlig utbildning som ligger på ungefär 36-40 veckor.
- Jag kör stort fordon via jobbet idag så jag har full förståelse när det kommer till lastning/lossning, säkerhet, trafiken etc.

Priset på 50.000 kr är enbart för C kort och YKB (ordinarie pris) men i och med att dem hade någon form av kampanj eller vad man nu ska kalla det för så får man både C och CE samt YKB på 8 veckors tid för 50.000 kr, och jag betalar hellre det priset istället för 120.000 kr hos Grönlunds med samma tidsplan.

Jag var själv inne på deras hemsida och kollade och jag tyckte också att deras uppdatering kring hur många elever som har tagit körkortet via dem var lite glest, men egentligen, hur många körskolor uppdaterar sin hemsida med denna informationen egentligen?
- Sålänge jag blir klar med mitt körkort så är jag nöjd och jag lägger inte ner så mycket energi på "Varför har dem inte skrivit något om mig på hemsidan?"..är du med på hur jag tänker?

Tycker dock att denna tråden har gått lite överstyr när jag enbart frågade efter
"Vad ska man tänka mest på när det kommer till intensivkurs"
...och folk börjar ifrågasätta med YKB timmarna, det är inte möjligt etc etc
Citera
2019-07-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn

Sedan står det:

Aha! Det där var mer logiskt. CE var enbart för de som hade C som förkunskap. Jag håller med dig i det sista stycket. Själv skulle jag se att man satte dit ett erfarenhetskrav likt det man har för C: Att man då måste ha haft och loggat timmar i minst 2 år för att kunna ta CE. Direkt kommer folk att gnälla över att de inte får jobb utan CE, vilket är bullshit, då det är EXTREMT FÅ jobb som kräver CE. De som vill köra distribution börjar att köra åt några av de större bolagen som Schenker, PostNord, DHL, Bring. De vill ha C förare! Sedan när man kan hantera fordonet i alla lägen där man kör för dessa bolag, ja då kan man ta CE. De som vill köra annat än gods kan sätta sig i en sopmaskin, sopbil eller snöröjare eller annat.

YKBns 10 körtimmar var just tänkta som extratimmar för att kunna få mer erfarenhet utöver grundutbildningen. De var inte till för att användas till grundutbildningen.
Citera
2019-07-22, 14:30
Medlem
Citat:
Jag tar inte illa upp vid det du skriver. Hade fallet varit den att jag aldrig har suttit bakom ratten, eller aldrig kört ett stort fordon tidigare så hade jag inte gett mig in på för att klara denna kursen på 8 veckor utan jag hade tagit en ordentlig utbildning som ligger på ungefär 36-40 veckor.
- Jag kör stort fordon via jobbet idag så jag har full förståelse när det kommer till lastning/lossning, säkerhet, trafiken etc.

Så du har alltså rattat fordon över 3,5 ton utan C/D kort? Då måste du antingen ha rattat traktorer eller vägmaskiner (som enbart kräver B). Men bara för att du har rattat vägmaskiner betyder inte att du kan ratta lastbil.

Citat:
Priset på 50.000 kr är enbart för C kort och YKB (ordinarie pris) men i och med att dem hade någon form av kampanj eller vad man nu ska kalla det för så får man både C och CE samt YKB på 8 veckors tid för 50.000 kr, och jag betalar hellre det priset istället för 120.000 kr hos Grönlunds med samma tidsplan.

Jisses vad dyrt! Jag vet skolor som tar 28 000 för YKB (180h) och 12500 för ett C kort. Du behöver inte ta C kortet som en intensivkurs då du redan kan trafikreglerna i grunden. Du kan också troligtvis köra lastbilen väldigt bra i trafiken från dag ett, då du förhoppningsvis kan köra personbil. Svårigheterna ligger snarare i hur man framför ett tungt, långt och högt fordon, hur man framför detta i trånga passager och framför allt hur man backar! Du backar en lastbil fler timmar än vad du kör den frammåt (om du nu kör distribution). Backning brukar dessutom itne vara något som ingår i utbildningen. Det enda du backar för C är runt hörnet av en korsning (har aldrig fattat varför man har detta moment) och till en kaj (momentet lades till för att folk körde in i kajerna).

Citat:
"Vad ska man tänka mest på när det kommer till intensivkurs"
...och folk börjar ifrågasätta med YKB timmarna, det är inte möjligt etc etc

Att ta dig tiden att reflektera och inte tappa fokus. Du kommer att sitta och bokstavligen inte göra ett smack under 90% av YKB-tiden. Körskolelärarna är inte några lärare/pedagoger så de kan oftast inte hålla igång en klass likt en föreläsning eller en lektion i skolan. Du får sitta 8h per dag vecka ut och vecka in och glo i en av dessa färgglada böcker som ni får (om ni inte får den stora boken). Det är skittråkigt efter ett tag. För oss som har gått den här kursen det tredje varvet så är kursen en pina, men måste göras för att behålla YKB.

Ett stort tips: Insistera på att få göra säk.kontrollen fullständigt varje körpass! Insistera på att ni verkligen pluggar in belastningsklasserna och bärighetstabellerna! Dessa måste sitta, då provförrättaren i 9 fall av 10 kommer ta fram bilens registerbevis och sedan ställa en fråga om du får köra på väg ditten, eller hur mycket bilen får lasta på t.ex. en BK 3 väg.

Jag vet att vissa körskolor är enormt slappa med att träna in säkerhetskontrollen och dessa elever kuggas ganska lätt just på funkisen. Träna säkerhetskontroll! Framför allt de tre olika sätten att kontrollera bromsarna.

När det kommer till CE måste säkerhetskontrollen sitta då den är nästan 40% av utbildningen. Då har du dessutom hela ekipaget att kontrollera och inte bara lastbilen.

Så att läsa på och fokusera på:

- Säkerhetskontrollen och funkisen!
-Lastsäkring måste sitta!
- Läs på bärighetsklasserna och dessa tabeller. Träna som sjutton på att räkna ut vad din bil får lasta genom axelavstånd, aceltryck, bärighetsklass etc. Plugga in högsta tillåtna axeltryck och bruttivikter på BK1 BK2 BK 3.

Dessa saker tenderar att glömmas på din intensivkurs, och det är just dessa saker som flest elever kuggar på!
Citera
2019-07-22, 14:39
Medlem
Känns tight. Jag gjorde något liknande via AF. C+CE+YKB+ADR (vanlig+sprängämnen) och lite mer typ arbete på väg, truckkort osv. Vi höll på i 6-8 månader om inte ännu längre vad jag minns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in