Citat:
Ursprungligen postat av
arb3n0
Jag tar inte illa upp vid det du skriver. Hade fallet varit den att jag aldrig har suttit bakom ratten, eller aldrig kört ett stort fordon tidigare så hade jag inte gett mig in på för att klara denna kursen på 8 veckor utan jag hade tagit en ordentlig utbildning som ligger på ungefär 36-40 veckor.
- Jag kör stort fordon via jobbet idag så jag har full förståelse när det kommer till lastning/lossning, säkerhet, trafiken etc.
Så du har alltså rattat fordon över 3,5 ton utan C/D kort? Då måste du antingen ha rattat traktorer eller vägmaskiner (som enbart kräver B). Men bara för att du har rattat vägmaskiner betyder inte att du kan ratta lastbil.
Citat:
Priset på 50.000 kr är enbart för C kort och YKB (ordinarie pris) men i och med att dem hade någon form av kampanj eller vad man nu ska kalla det för så får man både C och CE samt YKB på 8 veckors tid för 50.000 kr, och jag betalar hellre det priset istället för 120.000 kr hos Grönlunds med samma tidsplan.
Jisses vad dyrt! Jag vet skolor som tar 28 000 för YKB (180h) och 12500 för ett C kort. Du behöver inte ta C kortet som en intensivkurs då du redan kan trafikreglerna i grunden. Du kan också troligtvis köra lastbilen väldigt bra i trafiken från dag ett, då du förhoppningsvis kan köra personbil. Svårigheterna ligger snarare i hur man framför ett tungt, långt och högt fordon, hur man framför detta i trånga passager och framför allt hur man backar! Du backar en lastbil fler timmar än vad du kör den frammåt (om du nu kör distribution). Backning brukar dessutom itne vara något som ingår i utbildningen. Det enda du backar för C är runt hörnet av en korsning (har aldrig fattat varför man har detta moment) och till en kaj (momentet lades till för att folk körde in i kajerna).
Citat:
"Vad ska man tänka mest på när det kommer till intensivkurs"
...och folk börjar ifrågasätta med YKB timmarna, det är inte möjligt etc etc
Att ta dig tiden att reflektera och inte tappa fokus. Du kommer att sitta och bokstavligen inte göra ett smack under 90% av YKB-tiden. Körskolelärarna är inte några lärare/pedagoger så de kan oftast inte hålla igång en klass likt en föreläsning eller en lektion i skolan. Du får sitta 8h per dag vecka ut och vecka in och glo i en av dessa färgglada böcker som ni får (om ni inte får den stora boken). Det är skittråkigt efter ett tag. För oss som har gått den här kursen det tredje varvet så är kursen en pina, men måste göras för att behålla YKB.
Ett stort tips: Insistera på att få göra säk.kontrollen fullständigt varje körpass! Insistera på att ni verkligen pluggar in belastningsklasserna och bärighetstabellerna! Dessa måste sitta, då provförrättaren i 9 fall av 10 kommer ta fram bilens registerbevis och sedan ställa en fråga om du får köra på väg ditten, eller hur mycket bilen får lasta på t.ex. en BK 3 väg.
Jag vet att vissa körskolor är enormt slappa med att träna in säkerhetskontrollen och dessa elever kuggas ganska lätt just på funkisen. Träna säkerhetskontroll! Framför allt de tre olika sätten att kontrollera bromsarna.
När det kommer till CE måste säkerhetskontrollen sitta då den är nästan 40% av utbildningen. Då har du dessutom hela ekipaget att kontrollera och inte bara lastbilen.
Så att läsa på och fokusera på:
- Säkerhetskontrollen och funkisen!
-Lastsäkring måste sitta!
- Läs på bärighetsklasserna och dessa tabeller. Träna som sjutton på att räkna ut vad din bil får lasta genom axelavstånd, aceltryck, bärighetsklass etc. Plugga in högsta tillåtna axeltryck och bruttivikter på BK1 BK2 BK 3.
Dessa saker tenderar att glömmas på din intensivkurs, och det är just dessa saker som flest elever kuggar på!