2019-07-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Några saker här, för det första har Jewels i några videos sagt sig inte vilja gå ut alternativt inte gå ut. Kan säkert ha ändrat sig nu det är rätt. Sedan har du fel, då den historien jag hänvisade till var just så att hon var ute själv, hon beskrev att hon sprang, inte att hon och Issy sprang, och inte fan skulle hon lämna Issy och rädda sig själv. Men det jag ville ha sagt i mitt inlägg var att de inte gillar att gå ut, och det är därför de inte går till stränder eller annat.

Citat:
Jag var då ute och gick bäst jag ville när jag bodde i Hovsjö, min rumskompis (tjej) var ute med sin vovve vid det mest konstiga tiderna i Hovsjö och trakten däromkring utan att hon kände sig så rädd. När jag bodde i Valsta kunde det väl hända att man träffade folk som ville prata med en vid knäppa tider, men förutom det så var det rätt lugnt. Där hade jag dock ingen kvinnlig rumskompis, men en granne, och hon påstod sig väl känna lite rädsla. Samtidigt kunde man träffa på henne däckad ute i trappen efter en kvällsfylla, så vet inte riktigt hur pålitlig den rädslan var, för i så fall skulle man väl gå in i en lägenhet och låsa dörren om sig.

Men som sagt, känn er gärna rädd för att gå omkring i Sverige ni, ni kommer ju få en chock om ni hamnar på något farligt "ställe". När jag var på utlandstjänst så förstår man ju att folk höll sig inne på kvällarna, där kunde man bli skjuten, men i Sverige.

Men vad är det du inte förstår med att Issy är 15? Spelar ingen roll om de bor i en liten håla långt ifrån storstad, man släpper inte ut sin 15åring mitt i natten.
Gör man det är man inte en ansvarstagande förälder.
Finns inga ursäkter för beteendet. Du kan fortsätta skriva hur många a4or du vill, du har inget att komma med.
Citera
2019-07-21, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Länets främsta industrikommun är Södertälje. Här är Scania och Astra Zeneca etablerade tillsammans med ett kluster av företag inom transport, tillverkning och life science. 33 procent av dem som arbetar i Södertälje har en tjänst inom tillverkningsindustrin. Det kan jämföras med genomsnittet i Stockholms län på 9 procent och rikssnittet som uppgår till 14 procent.

Skulle nog tro dessa släpper ut en del skit som skulle påverka. Men kommer man bara till Grönan så tål dom nog lite skit i luften.

Som sagt att det finns industrier det håller jag med om. Men vad skulle AZ släppa ut genom skorstenar som gjorde luften svår att andas? Nu bor de väl bredvid en pappersmassefabrik eller något sånt, och efter att ha bott i norra Sundsvall kan jag helt klart köpa att man har svårt att andas bredvid ett sånt. Vet inte om du åkt genom Iggesund någon gång, speciellt med den gamla dragningen av E4an, det var ju ingen direkt trevlig upplevelse kan jag säga.
Citera
2019-07-21, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Men vad är det du inte förstår med att Issy är 15? Spelar ingen roll om de bor i en liten håla långt ifrån storstad, man släpper inte ut sin 15åring mitt i natten.
Gör man det är man inte en ansvarstagande förälder.
Finns inga ursäkter för beteendet. Du kan fortsätta skriva hur många a4or du vill, du har inget att komma med.

Jag har mycket mer att komma med, för det första har jag inga större problem med att köpa att Issy är 15, det ser ut att stämma alldeles utmärkt, plus att det är vad föräldrar och han själv säger, så det ser jag som en sanning.
Men för den saken behöver inte jag hålla med din åsikt om vad en ansvarstagande förälder är eller inte. Det första beviset jag har är ju ett självklart bevis, det har ju gått bra. Det andra beviset jag har, är att risken statistiskt inte är högre för att hon är ute eller inne, risker finns det överallt. Men det avslutande argumentet är ju vad det ger Issy att vara ute och gå på kvällen, varför människan fattar det beslutet. Vi vet att hon lider av ångest, det är väldigt vanligt att ångest blir värre framåt kvällen, vi vet också att Issy har svårt att sova, all forskning visar på att det är bättre att inte försöka tvinga sig till att sova, utan att gå upp och göra något annat än att försöka sova, till exempel gå på en promenad. Så om det finns hälsofördelar, ångestdämpande och insomningshjälpande, kanske även energihöjande eller livskvalitetshöjande, då har jag extremt svårt att se att det skulle räknas som ansvarsfullare att hindra en 15åring att gå ut, pga en samhällsnorm som säger att "normala" föräldrar inte släpper ut sina barn sent på kvällen.

Sedan kan jag dela ut ett tips till vissa i tråden, ni kommer träffa på många människor som inte tycker som er i ert liv. Det kan ni hantera på olika sätt, men ett dåligt sätt att hantera det är att börja använda er av olika tillmälen som efterbliven, idiot och korkad. Ett bättre sätt, är att argumentera för er sak med väl underbyggda argument. Om ni känner ett behov av att bli arg, så är antagligen inte era argument speciellt bra, utan behöver slipas på. Om ni känner ett behov av att bli arg, är det antagligen bättre att ni går därifrån, för ni kommer ändå inte komma någonstans i debatten.
Citera
2019-07-21, 16:16
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Helt trygg ska du inte känna dig någonstans, så det har du helt rätt i. Men om man tittar på statistiken, så löper din dotter större risk för sexuella övergrepp hemma i sin bostad eller inne i en bostad, än vad hon gör på valfri plats i Södertälje, och i såna fall är förövaren någon hon känner och umgås med. Det jag vill säga, risker finns överallt, du kan minimera dom, genom att gå två stycken, genom att tala i telefon, genom att tänka efter före. Men du kommer aldrig komma från risker, och du är inte tryggare hemma, än på någon annan plats. Du må kanske vara lite tryggare genom att helt isolera dig, men är det värt det?

Precis, förövaren är ofta någon i ens närhet. Till exempel en mycket äldre person som utan synbar förklaring är intresserad av en ung tjej, ett barn. Förövare kan vara riktigt duktiga på att manipulera och bli vän med ett barn/ungdom. Steg för steg, det börjar kanske på internet eller på telefon. Det är därför jag, och flera andra i denna tråd, anser det konstigt att en 28-årig man är intresserad av att umgås/prata/chatta med en 15-årig tjej.

Och invänd nu för fan inte att han lika gärna kan knacka på dörren och våldta både mor och dotter. De flesta våldtäkter går inte till så - de flesta våldtäkter är inte överfallsvåldtäkter ö h t, det sa du ju själv här. Grooming är ett stort, växande, problem och har till och med fått en egen brottsrubricering. Du snackar så mycket skit när du påstår det är riskfritt att en 14-15åring ska bli vän med en vuxen man.

Edit: jag ber om ursäkt för felkönande av Issy. Har inte sett några videos angående detta utan bara läst i tråden på senare tid. Men mina åsikter ovan kvarstår - oavsett om den unge är pojke eller flicka.
Senast redigerad av Clean-Cut-Kid 2019-07-21 kl. 16:26.
Citera
2019-07-21, 16:21
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Lyssnade lite på senaste videon.
Yeeeeeh kuddfodralet är bytt *applåder*. 👏
Vet att ni båda läser i denna tråden..
Undrar fortf.. Varför tvättar ni inte väggen?

Vi är väldigt skötsamma och har stor respekt för våra boenden.

Varför skyddar ni inte väggen? Det blir bara mer färg.
Visa den sk respekten och fixa väggen!
Senast redigerad av Tarmstuvning 2019-07-21 kl. 16:26.
Citera
2019-07-21, 17:25
Medlem
När jag var 15 var jag ofta ute halva nätterna och söp skallen i småbitar med andra i samma ålder. Min morsa var inte oansvarig alls men jag gick ut ändå och höll inte tider. Ska man kedja fast tonåringar nu för tiden? En promenad i natten på en halvtimme wow helt sjukt! Not.
Citera
2019-07-21, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clean-Cut-Kid
Precis, förövaren är ofta någon i ens närhet. Till exempel en mycket äldre person som utan synbar förklaring är intresserad av en ung tjej, ett barn. Förövare kan vara riktigt duktiga på att manipulera och bli vän med ett barn/ungdom. Steg för steg, det börjar kanske på internet eller på telefon. Det är därför jag, och flera andra i denna tråd, anser det konstigt att en 28-årig man är intresserad av att umgås/prata/chatta med en 15-årig tjej.

Och invänd nu för fan inte att han lika gärna kan knacka på dörren och våldta både mor och dotter. De flesta våldtäkter går inte till så - de flesta våldtäkter är inte överfallsvåldtäkter ö h t, det sa du ju själv här. Grooming är ett stort, växande, problem och har till och med fått en egen brottsrubricering. Du snackar så mycket skit när du påstår det är riskfritt att en 14-15åring ska bli vän med en vuxen man.

Edit: jag ber om ursäkt för felkönande av Issy. Har inte sett några videos angående detta utan bara läst i tråden på senare tid. Men mina åsikter ovan kvarstår - oavsett om den unge är pojke eller flicka.

Låt oss nu säga att detta varit en groomare (?, vete fan vad en sådan kallas). Måste inte den människan vara exceptionell korkad genom att gå på Issy då? Låt oss se på vem Issy är, en tonåring i princip isolerad förutom sin mor och morfar. Antagligen extrem svårt att få ett förtroende hos, av flera faktorer, dels har Issy en diagnos som gör att hon är blyg inför främmande människor, dels är Issy uppxäxt med en YT-kanal vilket gjort hen luttrad av människor som kontaktat Issy och velat vara vän med människan. Det här är saker som är extremt lätt att se, för alla som följer hennes kanal. Så det måste ju vara ett av de svåraste offren att försöka få kontakt med. Issy har pratat med Meja i flera år tror jag, utan att träffas, varför??
Låt oss nu säga att de bokar en träff. Då har vi Issy, som har en tajt relation med sin mor. Skulle det vara helt orimligt av Jewels att förutsätta att Issy berättar om en dejt för sin mor? Om Issy inte berättar det, skulle inte Jewels börja misstänka något när den totalt innesittande Issy skulle få för sig att gå ut hux flux på egen hand? Skulle det vara helt orimligt av en groomare att inse att risken för det här var enorm? Om det nu är den jag tror det är, så pågick också kommunikation under livarna, det måste väl ändå vara en av de dummaste sakerna en groomare kan göra, bli känd bland hennes följare? Nästan så att jag önskar att detta hade varit en groomare, för större idiot har ju knappast blivit född på denna sida 1800-talet.

Men, sedan jag har aldrig sagt att det är riskfritt att ha kontakt med folk, jag har till och med sagt att det finns inga riskfria saker att göra. Men jag har sagt att jag har svårt att se varför risken skulle vara högre för Issy att råka illa ut eftersom killen är 28 år. Jag har svårt att se varför Issy skulle ha högre risk att råka illa ut för att det är en kille. Jag bedömer risken högre att en 15åring kommer skada Issy, jag tror kanske inte könet spelar någon större roll.
Men, tycker jag att Issy ska isolera sig för att risken att råka illa ut ökar beroende på antal relationer. Nej! Tycker jag att det är konstigt att Issy talar med folk via telefon eller får kontakt via internet, nej, det är till och med helt naturligt. Tror jag man kan använda samma riskindikatorer på Issys relationer som man gör med en snygg, populär tjej med normalt socialt liv, nej. Issy kommer ha udda och okonventionella relationer, med stort ålderspann, andra kön och udda personligheter. Antingen accepterar man det, och gillar läget, eller så dömer man Issy till total isolation.
Citera
2019-07-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Lyssnade lite på senaste videon.
Yeeeeeh kuddfodralet är bytt *applåder*. 👏
Vet att ni båda läser i denna tråden..
Undrar fortf.. Varför tvättar ni inte väggen?

Vi är väldigt skötsamma och har stor respekt för våra boenden.

Varför skyddar ni inte väggen? Det blir bara mer färg.
Visa den sk respekten och fixa väggen!

Väggen är ju redan blåfärgad och det är en sak, om det går att tvätta eller inte vet jag inte. Men varför ser man inte till att skydda väggarna kring sängen för att inte förvärra saker? Har paret aldrig sett fettfläckar kring sängar eller vad, det lärde man sig ju efter första flyttstädningen, att sätta upp skydd kring sängen. Det är faktiskt en förvånande sak för mig, "oj en fläck, jag fortsätter på samma sätt ändå".
Citera
2019-07-21, 17:52
Medlem
Sicket gnäll i den här tråden på dom... Fy fan för er ! Ni har ju större problem än dom vissa av er, Empati är ett av dem. Fb får inget högt betyg av mig i tråden nej...

Dom här två gör ju bara det bästa dom kan utifrån sina förutsättningar. Allt dom behöver är bara lite stöd och en extra slant i bland.

Kanske extrastöd av lite samtal ihop och var och en för sig. Med mera... Någon kanske kan ge dom en matlagningskurs. Dottern kanske behöver lite extra läxhjälp eftersom att mamman nog inte klarar av det där och lite annat här och där. Dom skulle haft en stödfamilj när hon växte upp men inte så mycket mer.

Tänk på att utan det här höga invandringen så hade dom här två fått med hjälp än det dom kan få nu. Eftersom att haha !!! man ju ställer grupper mot varandra. Här har alltså en invandrad kriminell fått alla resurser när dom här som är födda här skulle ha fått det.
om man dessutom tänker ett steg till, om man hjälpte mamman mer från början så kanske hon kunde hanterat vissa situationer bättre och då hade inte den här familjen särskilt dottern behövt en massa hjälp. Nu är det dotterns tur, Det blir en cirkel som måste brytas.

Tycker gott att man kan skänka pengar till dessa två. jag tycker att det snarare tvärt om är bra att dom lägger ut det här så att folk kan se hur "vanliga" svenskar kan ha det när det går illa. Och det som går illa ärvs...
Citera
2019-07-21, 18:34
Medlem
Har de nån koppling dit de flyttar? Mamman pratar ju bred norrländska, så vad ska de göra i Stockholm? Skolutbudet är givetvis stort, men det är också fler barn som ska ha del av resurserna.
Citera
2019-07-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Har de nån koppling dit de flyttar? Mamman pratar ju bred norrländska, så vad ska de göra i Stockholm? Skolutbudet är givetvis stort, men det är också fler barn som ska ha del av resurserna.

Mamman är väl uppvuxen i Sorsele ?🤔
När de flyttat dit pratar hon om sitt barndomshem
Citera
2019-07-21, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Jewels är från Sorsele, men hamnade nere i Stockholm och har bott där ganska länge. Issy har nog bott där större delen av sitt liv. Norrköping var nog mer första lägenheten som inte är Sorsele så att säga. Stockholm vill de tillbaka till för att de tyckte de trivdes där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in