Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Vad jag har hört så har man nu flyttat "Hispanic" till en separat kryssruta i formulären, oberoende av hudfärg.
Jo, det var det jag syftad på med att deras system "utvecklades" om det dock är den enda förändringen som har skett så är det fortfarande oerhört förenklat.
Det är som att vi skulle identifiera alla vita i Europa som enbart européer istället för tyskar, svenskar, spanjorer osv samtidigt som vi skulle identifiera alla svarta som afrikaner istället för deras riktiga ursprungsland osv.
Det blir liksom en identitetskrock, åtminstone i mitt tycke för vi här i Sverige må vara européer men vi identifierar oss i första hand som svenskar och inte som svensk-européer, samma sak när vi pratar om någon från Somalia, de är inte svensk-afrikaner (även om vissa som är kåta på den amerikansk identitetspolitken gör det) utan de är svensk-somalier eller om de är födda i Somalia så är de somalier med ett svensk medborgarskap (om de är medborgare)
Kan dock förstå om min syn på det hela och hur den amerikanska retoriken och identitetsynen absolut inte går ihop