2019-07-21, 14:43
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dessutom är Alexandria Ocasio-Cortez som bekant vit. (White Hispanic).
Verkligen? Trodde de flesta var mestiser.
Ras frågan är ju intressant eftersom de flesta minoriteter identifierar sig själva som svarta/latinos.

https://hiplatina.com/alexandria-ocasio-cortez-wears-braid-honor-afro-latina-roots/
"“When I wear a braid, it is to honor the African and Indigenous heritage that is part of being Puerto Rican,” she wrote. “My family is Afro-Latina"

Om man googlar hittar man massor med sådant att hon identifierar sig som latino osv.
Senast redigerad av Tarstan 2019-07-21 kl. 14:47.
Citera
2019-07-21, 14:43
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfiskk
Helt rätt av Trump att säga så. Dem tre kvinnorna är USA:s alldeles egna version av Annie Lööf

Annie är ju sansad i jämförelse...
Citera
2019-07-21, 15:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Ras frågan är ju intressant eftersom de flesta minoriteter identifierar sig själva som svarta/latinos.

https://hiplatina.com/alexandria-ocasio-cortez-wears-braid-honor-afro-latina-roots/
"“When I wear a braid, it is to honor the African and Indigenous heritage that is part of being Puerto Rican,” she wrote. “My family is Afro-Latina"

Om man googlar hittar man massor med sådant att hon identifierar sig som latino osv.
I dessa dagar av hysterisk identitetspolitik så är det väldigt viktigt i dessa kretsar, det är hårdvaluta.

Elizabeth Warren försökte sig ju på att posera som indian, det gick... sådär. Trump tog upp det många gånger, kallade henne hånfullt för "Pocahontas". Vilket även den gången ledde till en gråtfest om "rasism" i media. Men det slutade med att Elizabeth Warren har fått kraftig kritik från The Cherokee Nation & tack vare detta så har demsen försvagats i stater med indian-befolkning. Ett annat lyckat trick på sin tid.
Citera
2019-07-21, 15:11
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan

Identitetsfrågan kan det kanske handla om att USA har ett klantigt system?

Jag vet att de hade det fram till 1980- eller 1990-Talet åtminstone där de körde med att du antingen hade europeiskt, asiatiskt eller afrikanskt ursprung, bland annat så saknades termen Latino väldigt länge och jag tror nog att det finns fler situationer där sådan problematik existerar då Latinos vart tvingade att klassas som vita/européer fram tills latino populationen i USA lyckades få igenom att de skulle vara en separat identitet.

För även om man identifierar sig som Afo-latin så betyder det inte att man inte är amerikan, det är bara den amerikanska fixeringen vid att alla ursprung innan amerikan måste tas upp vilket är varför det heter Afro-Amerikan, Latin-Amerikan, Kines-Amerikan osv, osv.

Eller har jag missat/missförstått något här?
Citera
2019-07-21, 15:13
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonMill
https://www.youtube.com/watch?v=CcTB0AJYIPE

https://www.youtube.com/watch?v=_MnFdGKVcdI

Trump drar på sig oväder. Varje sak man twittrar eller säger kan få en motreaktion. Det ska man ju vara beredd på. Humor.
Disse lenkene er gode eksempler på det jeg skrev om kl.13.24 idag:
Omar uttaler seg svært aggressivt mot Trump på flyplassen: «We shall be his (Trumps) nightmare». Media følger opp og hamrer inn bildet av at det er denne personen og dette budskapet Demokratiske partiet står for.

Hos 60-80 % av amerikanske folket vekker ikke Omars budskap sympati, snarere antipati.
Så Omar og media driver effektiv valgkamp for Trump.

Det kommer kanskje noen polls etter hvert, så får vi se effekten.
Senast redigerad av Vossevangen 2019-07-21 kl. 15:44.
Citera
2019-07-21, 15:22
Medlem
Citat:
I dessa dagar av hysterisk identitetspolitik så är det väldigt viktigt i dessa kretsar, det är hårdvaluta.

Elizabeth Warren försökte sig ju på att posera som indian, det gick... sådär. Trump tog upp det många gånger, kallade henne hånfullt för "Pocahontas". Vilket även den gången ledde till en gråtfest om "rasism" i media. Men det slutade med att Elizabeth Warren har fått kraftig kritik från The Cherokee Nation & tack vare detta så har demsen försvagats i stater med indian-befolkning. Ett annat lyckat trick på sin tid.
Jag vill inte basera min uppfattning av en president vilka tricks han utför. Det är ingen cirkushund i rosa balettkjol vi talar om här. Det som är, och borde vara för alla, är att en president, en lands ledare, har förmåga att utföra sin politik. Det är en duktig politiker, oavsett om man håller med i sakfrågorna eller inte. Jag klappar inte händerna annat än åt en sån politiker som klarar av att utförligt förklara sin politik och hur den ska genomföras. Att säga att Mexiko ska betala för något är enbart löjligt. Imponeras inte av sådant.

Eller, jag får ändra mig, det kanske är en cirkushund vi talar om, och du tror ju eller verkar övertygad om att han ska vinna för han kan tricks. Och är det nog många som imponeras av såna här tricks så blir han nog vald. Det kan jag hålla med om. Men då är det ju inte längre politik det här frågan om, utan att följa john med förbundna ögon och vadd i öronen.
Citera
2019-07-21, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Identitetsfrågan kan det kanske handla om att USA har ett klantigt system?

Jag vet att de hade det fram till 1980- eller 1990-Talet åtminstone där de körde med att du antingen hade europeiskt, asiatiskt eller afrikanskt ursprung, bland annat så saknades termen Latino väldigt länge och jag tror nog att det finns fler situationer där sådan problematik existerar då Latinos vart tvingade att klassas som vita/européer fram tills latino populationen i USA lyckades få igenom att de skulle vara en separat identitet.

För även om man identifierar sig som Afo-latin så betyder det inte att man inte är amerikan, det är bara den amerikanska fixeringen vid att alla ursprung innan amerikan måste tas upp vilket är varför det heter Afro-Amerikan, Latin-Amerikan, Kines-Amerikan osv, osv.

Eller har jag missat/missförstått något här?

White hispanics är vita men de vill ofta se sig som en grupp tillsammans med svarta hispanics, som latinos. De har mycket gemensamt och om de är svarta eller vita spelar ju inte någon roll då.
Citera
2019-07-21, 15:32
Medlem
Citat:
Nej, det nämndes inget om ras. De var ju bara dessa fyra som ombads "resa hem, fixa era hemländer, kom sedan tillbaka & berätta hur ni gjorde". Ingen annan mörkhyad fick den här uppmaningen.

Dessutom är Alexandria Ocasio-Cortez som bekant vit. (White Hispanic).

Ni är så vana att skrika "rasism" om allt, så ni har helt lämnat verklighetens värld bakom er.

Han säger inte ens hem eller hemländer utan typ Kryp tillbaka under stenen du(ni) kom ifrån, gör om gör rätt och kom sedan tillbaka å visa hur det ska gå till. Mors lilla Olle är mer rasistisk.
Citera
2019-07-21, 15:32
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
White hispanics är vita men de vill ofta se sig som en grupp tillsammans med svarta hispanics, som latinos. De har mycket gemensamt och om de är svarta eller vita spelar ju inte någon roll då.

Det är lite det jag menar, innan Latino kategorin skapades så fanns det i stort sett bara tre kategorier, du var antingen vit, svart eller asiat det fanns inget annat.

Har det amerikanska systemet utvecklas något mer sedan Latino kategorin introducerades eller är det fortfarande lika...förenklat?
Citera
2019-07-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Disse lenkene er gode eksempler på det jeg skrev om kl.13.24 idag:
Omar uttaler seg svært aggressivt mot Trump på flyplassen: «We shall be his (Trumps) nightmare»
Media følger opp og hamrer inn bildet av at det er denne personen og dette budskapet Demokratiske partiet står for.

Hos 60-80 % av amerikanske folket vekker ikke Omar om budskapet sympati, snarere antipati.
Så Omar og media driver effektiv valgkamp for Trump.

Det kommer kanskje noen polls etter hvert, så får vi effekten.

Att en demokratisk politiker säger att hon ska vara en mardröm för Trump skulle alltså ogillas av 80% av Amerika. Tror du att Trump har valet som i en liten ask nu för att hon ska vara en mardröm för Trump?
Citera
2019-07-21, 15:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är lite det jag menar, innan Latino kategorin skapades så fanns det i stort sett bara tre kategorier, du var antingen vit, svart eller asiat det fanns inget annat.

Har det amerikanska systemet utvecklas något mer sedan Latino kategorin introducerades eller är det fortfarande lika...förenklat?
Vad jag har hört så har man nu flyttat "Hispanic" till en separat kryssruta i formulären, oberoende av hudfärg.
Citera
2019-07-21, 15:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Att en demokratisk politiker säger att hon ska vara en mardröm för Trump skulle alltså ogillas av 80% av Amerika. Tror du att Trump har valet som i en liten ask nu för att hon ska vara en mardröm för Trump?
Om Trump, ens bara delvis, lyckas associera det Demokratiska partiet med Omar så har han vunnit mycket.
Ocasio-Cortez is recognized by 74 percent of voters, yet has an approval rating of 22 percent

Omar is recognized by 53 percent of voters and has an approval rating of just 9 percent
https://www.theblaze.com/news/poll-democrats-2020-ocasio-cortez-ilhan-omar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in