2019-07-21, 13:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
En annan skillnad är att Isaak är eritreansk medborgare men även svenskt medborgarskap. Normal praxis är att ur respektive lands perspektiv är folk 100% deras medborgare och det andra totalt irrelevant. Så för Eritrea är Sveriges kverulerande om Isaak inget som skiljer honom från någon annan av deras medborgare.

Ja han är eritreansk medborgare som enligt eritreansk lag har begått brott mot rikets säkerhet. Trots detta lägger sig Sverige i samtidigt som de kritiserar USA för att lägga sig i när en amerikansk medborgare häktas i Sverige.

Extremt hyckleri och t.ex. har Calle Bildt kritiserat Trump för detta trots att han har gjort många fruktlösa påtryckningar mot Eritrea.
Citera
2019-07-21, 13:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är inte OT att du och svenska politiker är kritiska till Trumps agerande samtidigt som ni tillämpar samma beteende själva. "Det är okej när vi gör det"

Du verkar ha svårt att förstå innebörden av att vi inte kan veta om Dawit har fått en rättegång eller inte, exakt vad i detta har du svårt att förstå?

Chilla med halmgubbarna nu. Vad Trump håller på med är ju riktat till hans väljare, hemmaopinionen. I den aspekten agerar han kanske rätt, vad vet jag. Men om han ringen Löfven med förespeglingen att statsministern kan avbryta åklagarens utredning, så har Trump värdelösa rådgivare (vilket verkligen inte är uteslutet) eller så är han rätt och slätt dum i huvudet (kan inte heller uteslutas).

Att tro att Trump gör detta för ASAP Rockys skull är bara naivt.

Du är kanske bekant med svårigheterna med negativ bevisföring? Eller är det något du har svårt att förstå? Frågor? Varken du eller jag eller någon annan som uttalat sig känner till någon dom mot Isaak. Det faktum att man inte vet leder inte till att en dom är trolig.
Citera
2019-07-21, 13:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Det är märkligt att du beskriver mina tolkningar av fallet som kognitiv bias när jag visar upp verkligheten för dig, som är mycket mer verklig än det du får läsa av statsvetare i pressen. Vem är det då som har kognitiv bias?
Som verkligheten ser ut får regeringen in hundratals ansökningar om benådningar varje år och diskuterar dessa bakom stängda dörrar varje vecka. Oftast avslås ansökningarna men faktum är att det finns ingen praxis utan regeringen kan göra vad de vill och behöver aldrig motivera sina beslut.

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/granskning---av--statsradens--tjansteutovning-_GQ01KU10/html

Det är alltså totalt felaktigt att påstå att regeringen inte kan agera för att få ASAP Rocky med entourage frisläppt ASAP!

Hoppas regeringen (på eget initiativ) benådar artisten och hans gäng då. Den turbulens i inrikespolitiken det skulle leda till kommer bli spännande att följa.
Citera
2019-07-21, 13:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Chilla med halmgubbarna nu. Vad Trump håller på med är ju riktat till hans väljare, hemmaopinionen. I den aspekten agerar han kanske rätt, vad vet jag. Men om han ringen Löfven med förespeglingen att statsministern kan avbryta åklagarens utredning, så har Trump värdelösa rådgivare (vilket verkligen inte är uteslutet) eller så är han rätt och slätt dum i huvudet (kan inte heller uteslutas).

Att tro att Trump gör detta för ASAP Rockys skull är bara naivt.

Du är kanske bekant med svårigheterna med negativ bevisföring? Eller är det något du har svårt att förstå? Frågor? Varken du eller jag eller någon annan som uttalat sig känner till någon dom mot Isaak. Det faktum att man inte vet leder inte till att en dom är trolig.

Var finns halmgubben, kan du utveckla? I annat fall är det du som står för halmgubben.

Jag har för övrigt inte ens berört vad Trumps motiv är, bara att han agerar som svenska politiker ofta gjort, t.o.m. de som nu kritiserar honom.

Det var för övrigt du som kom med påståendet att Dawit inte hade fått någon rättegång och jag korrigerade dig och sa att det kan du inte veta, du har bara gått på PK-Sveriges propaganda.
Citera
2019-07-21, 13:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Var finns halmgubben, kan du utveckla? I annat fall är det du som står för halmgubben.

Jag har för övrigt inte ens berört vad Trumps motiv är, bara att han agerar som svenska politiker ofta gjort, t.o.m. de som nu kritiserar honom.

Det var för övrigt du som kom med påståendet att Dawit inte hade fått någon rättegång och jag korrigerade dig och sa att det kan du inte veta, du har bara gått på PK-Sveriges propaganda.

Du påstår att jag är kritisk mot Trump. Var uttryckte jag denna kritik?

Enligt all tillgänglig info finns det ingen dom mot Isaak. Hitta något som tyder på motsatsen så kan vi väl diskutera det - i någon av de 40(?) trådarna som finns om det fallet.
Citera
2019-07-21, 13:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du påstår att jag är kritisk mot Trump. Var uttryckte jag denna kritik?

Enligt all tillgänglig info finns det ingen dom mot Isaak. Hitta något som tyder på motsatsen så kan vi väl diskutera det - i någon av de 40(?) trådarna som finns om det fallet.

Jaha hävdar du att du inte är kritisk mot Trump, kan du ge ett rakt svar på det eller kommer du att slingra dig? Ja det är klart du kommer det, jag känner din sort.

Att det inte finns någon publik info om rättegång mot Dawit betyder förstås inte att en rättegång inte har ägt rum som du påstod. Enligt Eritrea har han begått brott mot rikets säkerhet och sådana rättegångar kan mycket väl hållas hemliga. Vi kan som sagt var inte veta detta och jag påstår därför inget om huruvida det har ägt rum en rättegång eller inte men det gör du. Bevisbördan är din för ditt påstående.

För övrigt har Sverige inget med Eritreas rättssystem att göra, det är inte vår sak att säga hur det ska fungera och när rättegångar krävs. Håller man inte med om det ska man inte kritisera Trump heller.
Citera
2019-07-21, 13:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jaha hävdar du att du inte är kritisk mot Trump, kan du ge ett rakt svar på det eller kommer du att slingra dig? Ja det är klart du kommer det, jag känner din sort.

Att det inte finns någon publik info om rättegång mot Dawit betyder förstås inte att en rättegång inte har ägt rum som du påstod. Enligt Eritrea har han begått brott mot rikets säkerhet och sådana rättegångar kan mycket väl hållas hemliga. Vi kan som sagt var inte veta detta och jag påstår därför inget om huruvida det har ägt rum en rättegång eller inte men det gör du. Bevisbördan är din för ditt påstående.

Du påstod i diskussionen att jag var kritisk mot Trump i detta fallet. Var har jag uttryckt denna kritik? Eller påstod du bara något som du tänkte gynnade dig i diskussionen?

Nu, i efterhand frågar du mig om det inte är på det viset.
Citera
2019-07-21, 13:43
Medlem
islamcultofdeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Hade ni varit lika stöttande mot ASAP Rocky om det hade varit någon med tex Downs syndrom som trakasserade honom och som han sen misshandlade, eller någon med schizofreni eller någon dement?
Problemet är att ni tänker INTE på vad våld kan medföra för problem. Om ni hade gjort det, då hade ni hållit med om att de borde ha flytt därifrån och ringt polisen.

Men din jävla idiot. Håll dig till fakta. Dina uppdiktade fantasier med OM och MEN är TOTALT oväsentliga.
Citera
2019-07-21, 13:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du påstod i diskussionen att jag var kritisk mot Trump i detta fallet. Var har jag uttryckt denna kritik? Eller påstod du bara något som du tänkte gynnade dig i diskussionen?

Som väntat:

Citat:
Citera
2019-07-21, 13:48
Medlem
Citat:
Det är alltså totalt felaktigt att påstå att regeringen inte kan agera för att få ASAP Rocky med entourage frisläppt ASAP!
Om du med så snart som möjligt menar innan en eventuell dom, så har du fel:
Citat:
Nåd kan endast avse en brottmålsdom som vunnit laga kraft. Även utländska domar kan omfattas av nåd, om verkställigheten av påföljden har flyttats över till Sverige.

Regeringen kan aldrig ompröva skuldfrågan i brottmålet.

Skadestånd och rättegångskostnader som den dömde ska betala kan inte bli föremål för nåd. Detsamma gäller straffprocessuella tvångsmedel som till exempel häktning och reseförbud

Källa: https://www.regeringen.se/regeringens-politik/rattsvasendet/nad-i-brottmal/
Citera
2019-07-21, 14:04
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Om du med så snart som möjligt menar innan en eventuell dom, så har du fel:

Källa: https://www.regeringen.se/regeringens-politik/rattsvasendet/nad-i-brottmal/

Du råkade helt missa att du citerar en sida som handlar om just nåd i brottmål?

Jag har tidigare citerat lagen:

Citat:
Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas.
Källa: https://lagen.nu/1974:152#K12

Man kan uppenbarligen med lagen på sin sida ingripa för att rädda en stackars gästarbetare och dennes vänner som bara ville väl och freda sig mot ett akut hot från en urspårad påtänd våldsverkare. Därmed kan man stoppa denna brottsutredningen och lägga ner åtalet om man verkligen vill, och det är också vad man borde göra om man verkligen vill agera korrekt. Den politiska markeringen är redan gjord och det finns inget vidare att vinna mer än att erkänna att man gjort fel. Gör om - gör rätt!
Om man därefter vill fortsätta utreda händelsen (trots att man inte har något som skulle kunna få ASAP Rocky med entourage dömd) skulle man kunna skapa ett nytt åtal utan häktning eller andra tvångsmedel.
Citera
2019-07-21, 14:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du råkade helt missa att du citerar en sida som handlar om just nåd i brottmål?

Jag har tidigare citerat lagen:

Källa: https://lagen.nu/1974:152#K12

Man kan uppenbarligen med lagen på sin sida ingripa för att rädda en stackars gästarbetare och dennes vänner som bara ville väl och freda sig mot ett akut hot från en urspårad påtänd våldsverkare. Därmed kan man stoppa denna brottsutredningen och lägga ner åtalet om man verkligen vill, och det är också vad man borde göra om man verkligen vill agera korrekt. Den politiska markeringen är redan gjord och det finns inget vidare att vinna mer än att erkänna att man gjort fel. Gör om - gör rätt!
Om man därefter vill fortsätta utreda händelsen (trots att man inte har något som skulle kunna få ASAP Rocky med entourage dömd) skulle man kunna skapa ett nytt åtal utan häktning eller andra tvångsmedel.

Artister som kommer och uppträder i Sverige är inte gästarbetare.

Källa på BO's drogpåverkan?

Sverige ska naturligtvis inte lägga sig platt för försök till utländsk påverkan av vår rättprocess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in