2019-07-21, 09:47
Medlem
Hej, vi fick en begagnad vedklyv. Eller två rättare sagt.
Scenario: jag klöv ved, allt var frid och fröjd. Stängde av den för att gå och göra en sak. Kommer tillbaka, startar men den kommer inte igång. Den startar på så sätt att så länge man håller inne knappen så fungerar den men så fort man släpper knappen så stängs den av.

Provade först en annan förlängningssladd, sen ett annat uttag som går på en annan säkring. Men samma sak. Provade den andra vedklyven men även samma sak där. Ringde min pappa och han bad mig kolla säkringarna först ifall den inte fick tillräckligt med ström men det var inget fel på dem.

Öppnade upp elektroniken i klyven men det var inget som luktade bränt. Provade även dagen efter utifall att det skulle vara överhettat.

Mina funderingar går kring ifall reläet som startknappen sitter på är pajj eller kondensatorn som jag utifrån Google förstått sköter start och stopp.

Någon med liknande erfarenheter? Tänker jag rätt, eller hur hade ni felsökt?

Det är den här vedklyven fast 5 ton variant.
https://bit.ly/2yasdvL
Citera
2019-07-21, 09:56
Medlem
Vardons avatar
Spontant hade jag sagt mekaniken i knappen....
Citera
2019-07-21, 10:01
Medlem
Hej, alltså på min liknande klyv så går den också bara medan man trycker in knappen OCH säkerhetsmekanismen. Den går alltså inte ständigt.

Då man trycker in knappen pumpas hydrauliken och då man släpper knappen så stängs pumpningen av och trycket sjunker och kolven återgår till startläget tills nästa gång du trycker.
Citera
2019-07-21, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Hej, alltså på min liknande klyv så går den också bara medan man trycker in knappen OCH säkerhetsmekanismen. Den går alltså inte ständigt.

Då man trycker in knappen pumpas hydrauliken och då man släpper knappen så stängs pumpningen av och trycket sjunker och kolven återgår till startläget tills nästa gång du trycker.

Jag menar alltså att det i min mening låter som att den fungerar som den ska...
Citera
2019-07-21, 10:55
Medlem
2560ps avatar
Är det motorn som stannar om du inte håller inne av/på-knappen? I så fall ligger felet i knappen. Om kondingen lägger av går inte motorn alls, den kommer bara stå att tugga - det är en fasförskutningskondensator.

Som skrevs ovan så måste man hålla inne två knappar eller spakar för att kolven ska röra sig, så att du inte klyver både ved och händer.
Citera
2019-07-21, 14:28
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Jag menar alltså att det i min mening låter som att den fungerar som den ska...
Precis, det är ju tillverkarens säkerhetsanordning.
Finns en äldre variant där oljan pumpas hela tiden men man har två handtag att manövrera, sen den nya där pumpan stannar så fort man släpper, tror den varianten drar mindre el..
Hur som så måste man också släppa knappen för att kolven skall gå tillbaka, lösningen för att bygga om den är att flytta strömknappen från elboxen till där spaken sitter, så att när du trycker ner spaken så trycker den samtidigt ner knappen...
Gäller nedan länkande maskin
https://www.harald-nyborg.se/scheppa...l650-6-5t.html
Citera
2019-07-21, 19:48
Medlem
Johan_08s avatar
Står ju klart och tydligt i manualen att det är en dödmansknapp.
Du måste alltså agera med båda händerna samtidigt för att kunna klyva, för att du inte ska råka amputera dig själv.
Citera
2019-07-25, 18:25
Medlem
Ett pro-tips är ju sen att lägga en bräda som stopp så kolven inte går hela vägen tillbaka.

Sparar många minuter/timmar med att inte behöva vänta på kolven att gå tillbaka då man klyver 33cm...

Samtidigt går ju inte då mkt ström då kolven inte behöver åka så långt heller. Greta approves.
Citera
2019-10-02, 14:55
Medlem
Köpte en vedklyv på Jula HL650 Shepparch just nu för 3 år sedan på hösten . Använde den två somrar i sommarstugan. När jag skulle starta den i våras (2019) surrade den man själva klyvmekanismen stod stilla.
Försökte få reda på vad felet kunde vara med hjälp av service på Jula. Han försökt råda mig men det hjälpte inte. Han sa att jag kunde komma in med den på reparation, men det vat man ju vad det kan kosta. Hade inte kvittot kvar naturligtvis för att påvisa inköpet.

Fyllde på hydralolja mm men motor och hydral är så inbyggda så man vågar inte laborera så mycket.
Lossade även reglagehandtaget tv som regelerar hydralens inkoppling.
Fick besvär att sätta tillbaka det men lyckades så småningom.

Fick nöja mig med att lämna den över vintern igen, men har inte gett upp utan ber om assistans!
Vad kan det bero på att motorn går utan att hydralen kollas in.
Man hör på motorn att den går bara på "tomgång" alltså inte konnektar till hydralen, eller rättare sagt inte får den att röra på sig. Vet någon hur man får tag på sprängskiss, eller annars kan ge råd
Citera
2019-10-02, 15:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorstenB
Köpte en vedklyv på Jula HL650 Shepparch just nu för 3 år sedan på hösten . Använde den två somrar i sommarstugan. När jag skulle starta den i våras (2019) surrade den man själva klyvmekanismen stod stilla.
Försökte få reda på vad felet kunde vara med hjälp av service på Jula. Han försökt råda mig men det hjälpte inte. Han sa att jag kunde komma in med den på reparation, men det vat man ju vad det kan kosta. Hade inte kvittot kvar naturligtvis för att påvisa inköpet.

Fyllde på hydralolja mm men motor och hydral är så inbyggda så man vågar inte laborera så mycket.
Lossade även reglagehandtaget tv som regelerar hydralens inkoppling.
Fick besvär att sätta tillbaka det men lyckades så småningom.

Fick nöja mig med att lämna den över vintern igen, men har inte gett upp utan ber om assistans!
Vad kan det bero på att motorn går utan att hydralen kollas in.
Man hör på motorn att den går bara på "tomgång" alltså inte konnektar till hydralen, eller rättare sagt inte får den att röra på sig. Vet någon hur man får tag på sprängskiss, eller annars kan ge råd

har du kollat att motorn går runt och inte bara hoppar. Se inlägg 5 i denna tråd om trasig kondensator. Kondensatorn är inte svår eller dyr att byta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in