Citat:
Ursprungligen postat av
Finisterre
Jag tycker personligen det var ganska rasistiskt sagt av Trump, eftersom de kvinnliga politikerna han angriper är kvinnor, en grupp som historiskt sett ofta haft svårare att hävda sig än starka, kompetenta manliga chefer. Samtidigt bryr jag mig inte så mycket, eftersom jag är rasist.
Enligt Rasmussen anser många Democrats det var rasistiskt, eftersom vad som helst vita säger till rasifierade som inte är fjäsk är rasism.
Varför tycker du det var rasistiskt, BroderDonut?
Trump har ett intresse i fascismens historia. Han har "citerat" (overifierbart tillskrivet Mussolini) fascismens upphovsman på twitter. "It is better to live one day as a lion than 100 years as a sheep". När Trump blev tillfrågad om han ville bli sammankopplad med ett citat av en fascist så sa han, “No, I want to be associated with interesting quotes. It got your attention, didn’t it?". Enligt Ivana (Trumps tidigare fru) så hade Trump en bok (My New Order "Hitler's speeches, from his earliest days up through the Phony War of 1939, reveal his extraordinary ability as a master propagandist") om Hitlers tal på nattduksbordet. Hans egen advokat sa redan 1990 att "Donald is a believer in the big-lie theory. If you say something again and again, people will believe you". Med den förståelsen av Trump, så är det inte speciellt överraskande att se Trump prova fascistisk retorik och testa hur långt han kan gå. Jag vet inte om vi kan betrakta Trump som en neo-fascist redan idag, men vi kan med säkerhet i alla fall säga att han är fascist-curious.
Att säga att någon borde åka tillbaka var de kom från behöver inte i sig vara rasistiskt. Om någon frågade mig om vägbeskrivningen till ett hotell och jag säger att de skall åka tillbaka var de kom från och sen svänga höger vid rondellen så är det inte rasistiskt. Men om en ikon för alt-right och vit makt rörelser, som är känd för att fantisera ihop rasistiska konspirationsteorier och förordar en rasistisk politik säger till 4 färgade politiska motståndare att de borde åka hem igen för att personen saknar förmågan att kritisera deras politik på sakliga grunder, ja då är det utan tvivel ett rasistiskt uttalande.
Den enda poängen med uttalandet var att anspela på främlingsfientlighet, att leda genom exempel och göra dessa meningsmotståndare av etniska minioriteter måltavlor för rasistiska attacker. I det här stycket "Why don’t they go back and help fix the totally broken and crime infested places from which they came." liksom tidigare stycken i hans tweets, så vill Trump sammankoppla deras arv som etniska miniorititer till något främmande, krimminellt och oamerikanskt. Det är ju inte som att Trump eller hans publik inte förstår historian och undertonerna i orden "go back where you come from" eller hur frasen används som en rasistisk/xenofobisk tillmäle i vårt samhälle när folk vill trycka ner någon minioritet.
Nu är det Trump som är oamerikansk då han attackerar USAs vackraste värderingar. Trumps romans med fascism och rasism är inte uppskattat av alla omrking honom. Trumps familj (Ivanka och Melania) skall ha yttrat sitt missnöje till Trump över hans uttalande. Även Mike Pence har fört vidare ett budskap till honom från republikanska kongressmedlemmar om att de tycker att Trumps tweets är olämpliga. Det bidrog nog till att Trump försökte ta avstånd till "Send her back" skanderandet från publiken under hans kampanjmöte i en senare intervju. Vad han sa i den intervjun fick dock honom att se svag ut när han inte försvarade sina anhängare, vilket i sin tur förmodligen bidrog till att han senare gjorde en vändning igen och försvarade sin publik med att säga att de var patriotiska.