2019-07-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Och någon klagade på nordkoreas indoktrinering, men här har vi vetenskapens indoktrinerade.

Kommer göra allt för att rättfärdiga sina synder, så offrar denna själ för att rena landet från onda andar.

Nej för Guds skull offra inte en troende!
Citera
2019-07-18, 17:02
Medlem
Citat:
Och någon klagade på nordkoreas indoktrinering, men här har vi vetenskapens indoktrinerade.

Kommer göra allt för att rättfärdiga sina synder, så offrar denna själ för att rena landet från onda andar.
Det är bara att folk lär sig tänka kritiskt och använda sig av de vetenskapliga metoderna.
Sådan indoktrinering är bra, så länge den inte styrs. Och det kan den nästan inte, då det ingår i kritiskt tänkande och vetenskap att ifrågasätta.
Citera
2019-07-19, 14:21
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är bara att folk lär sig tänka kritiskt och använda sig av de vetenskapliga metoderna.
Sådan indoktrinering är bra, så länge den inte styrs. Och det kan den nästan inte, då det ingår i kritiskt tänkande och vetenskap att ifrågasätta.

Begriper inte hur du har blivit så modig eller dum att du frågar mig om människosläktets religion.

Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Nej för Guds skull offra inte en troende!

Ge en bra anledning till att varför bör skona dessa människor livet.
Senast redigerad av TwoThousand 2019-07-19 kl. 14:49.
Citera
2019-07-19, 15:00
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Jag gillar inte ateister som Dawkins eller Maher direkt då de talar som om de vet att de har rätt. Och inte bara det... Jag minns t.ex. att jag tyckte tyckte filmen Religulous var rolig men gillade inte den predikande tonen Maher hade mot slutet. När det gäller Dawkins har han sagt saker i stil med "men idag vet vi bättre" när det gäller t.ex. Guds existens. Nej, det gör vi faktiskt inte... En verkligt vettig person (som jag anser mig vara) förblir neutral, tar inte sidor och är inte tvärsäker när det gäller saker som är omöjliga att veta. Sen tar jag i för sig sidor ibland men jag gör det i utbildande syfte...

Det finns faktiskt en hel del vetenskapen inte vet eller kan förklara. Ateister i allmänhet är ganska korkade och tror att Big Bang förklarar universums uppkomst och evolutionsteorin hur livet blev till. Big Bang förklarar inget alls utan bara beskriver en i mångt och mycket obegriplig händelse som inträffade för länge sedan. Varför inträffade Big Bang och till vilket syfte? Vad fanns före Big bang? Ingen vet detta men jag har en egen teori som några vetenskapsmän stöder till viss del...

En sak man kan fundera på är hur ett oändligt universum kan ha bildats under ändlig tid? Även om det började expandera med ljusets hastighet från singulariteten för ca 14 miljarder år sedan kan det omöjligtvis vara ändlöst. Ändå hävdar vetenskapen att det är oändligt då alternativet är otänkbart och paradoxalt. Så detta oändliga universum som uppkommit under ändlig tid expanderar kontinuerligt. Detta låter väldigt mycket vettigare och mer begripligt än det religionerna hävdar...

En annan sak är hur planeterna uppkom. Korkade ateister tror att vetenskapen har koll på hur det förhöll sig med detta, men så är långt ifrån fallet. Man har teorier om att gasmoln påverkades av den unga solen för mycket länge sedan, vilket ledde till att planeterna bildades med tiden. Detta är dock inget man vet utan bara rena gissningar. Det samma gäller livets uppkomst... Varför bildades liv i form av den första cellen i den ursoppa som tros ha existerat för länge sedan? Man har teorier som sträcker sig från åsknedslag i ursoppan till att jorden träffades av en asteroid bärandes på aminosyror eller DNA. Eller så tror man (vilket faktiskt är urbota korkat) att livet uppkom av sig självt bara för att så lång tid förflöt. Detta kan man mycket väl få tro men det bygger på obefogade gissningar, och är inte vetenskapligt eller reproducerbart på något sätt.

Så många frågor kan vetenskapen inte svara på. Orkar inte ens gå in på evolutionsteorin och hur lite bevis som finns för vad man tror gällande människans utveckling... Överlag är det jag retar mig mest på när det gäller vissa ateister, hur de i det närmaste i blindo sätter sin tilltro till vetenskapen. Ett argument är att det inte finns skäl att tro på religioner bara för att vetenskapen inte kan förklara allt. Detta må vara sant men men det är lika "dumt" att avfärda att något mer kan finnas bara för att man ännu inte kan bevisa det.

Både ateister och skeptiker är på sätt och vis religiösa då de har en tro som ligger bortom vetandet. I ateisternas fall en tro på att universum och livet inte skapats, att Gud och en andlig dimension inte finns, att den individuella existensen upphör vid döden, etc. De tror på detta inte enbart för det är "vetenskapligt" utan för att de vill tro på det. Att tro att detta livet är allt som finns och att man efter döden blir till intet, kan vara bekvämt att tro. Man ska dock vara medveten att det handlar om tro och inte på något sätt är vetande.

Så du menar att vi alla lever i en liknande värld som i "The Truman Show"?
Citera
2019-07-19, 16:17
Medlem
Citat:

Ge en bra anledning till att varför bör skona dessa människor livet.

Ja jag vet ju inte riktigt vad du håller på med....
I början trodde jag du var psykiskt sjuk men har förstått att du har andliga gåvor och stora kunskaper om Gud.
Citera
2019-07-19, 17:18
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Ja jag vet ju inte riktigt vad du håller på med....
I början trodde jag du var psykiskt sjuk men har förstått att du har andliga gåvor och stora kunskaper om Gud.

Jag är besegrad av er.

Kanske var en psykiskt sjuk eftersom hela tiden talade med döda människor i hemligheten.
Citera
2019-07-19, 17:29
Medlem
Citat:
Jag är besegrad av er.

Kanske var en psykiskt sjuk eftersom hela tiden talade med döda människor i hemligheten.

Menar du att du blivit besegrad av troende och därefter blivit kristen?
Många människor tror på spöken inklusive mig själv. Har självt upplevt spöken och skrämt iväg dem så det ser jag inte som något konstigt. Det var väl mest ditt sätt att skriva som är mycket märkligt och har i många år arbetat med människor med psykoser och missbruk.
Citera
2019-07-19, 18:17
Medlem
Ja jösses! Gudar och spöken, vad blir det här näst? Troll, vättar och älvor kanske?
Men för fan, ta och väx upp!

-BAK
Citera
2019-07-19, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadAssKid
Ja jösses! Gudar och spöken, vad blir det här näst? Troll, vättar och älvor kanske?

-BAK
Troll finns det här ....
Citera
2019-07-19, 22:42
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadAssKid

-BAK

Vadå finns det inte spöken och Gudar?

Citat:
Troll finns det här ....

Har du inte sätt ett spöke vandra runt omkring i omgivningen?
Citera
2019-07-20, 00:18
Medlem
Citat:
Troll finns det här ....

I stand corrected

-BAK
Citera
2019-07-20, 09:25
Avstängd
TwoThousands avatar
Ateister, hjälp er själva för då kan inte allsmäktiga fadern förneka er hjälp i nöden!

Vi förlåter människor för att människosonen har förlåtit oss allra först, det måste ni veta.

När går ner i graven bemöter aldrig döden utan återuppstår genast!

Om går till sömns för dödssynder, vägled själen till ljuset!
Senast redigerad av TwoThousand 2019-07-20 kl. 09:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in