Citat:
Ursprungligen postat av
a987
Självklart ska man ha rätt att försvara sig själv och andra vid behov. Men eftersom den rätten kan missbrukas för att tex slå ihjäl någon, så måste försvarsbehovet bevisas. Och eftersom det kan vara en väldigt svår sak att bevisa, så är rätten att försvara sig något man bara bör utnyttja i nödlägen. Alltså gäller: "Hellre fly än illa fäkta", i nästan alla lägen, även i krig förstås, och i ett sånt här läge i synnerhet.
Enligt din logik så har alla som har dött i bråk eller krig, förtjänat det för att de INTE kunde försvara sig. Eller hur menar du?
Jag ser INGEN anledning att diskutera antisemitism eller Israel i den här tråden.
Då är det mer väsentligt att diskutera vad som kan hända med svenskar som åker till USA i framtiden. Finns det risk att USA använder svenskar för att få hem ASAP Rocky?
Det är högst väsentligt att diskutera i den här tråden, eftersom svenskar behöver veta om det är säkert att åka till USA så länge ASAP Rocky är häktad i Sverige. Ensamma galningar kan även attackera svenskar i USA pga detta.
Jag tycker hur som helst att ASAP Rocky bör släppas fri omgående, och så får USA ta ansvaret för honom. Det är troligen för farligt att ha honom häktad i Sverige, och det är INTE värt riskerna.
Jag tänker inte besvara din hyperbola tolkning, för ingen har dött i det här fallet.
Det är helt enkelt en halmdocka och irrelevant för den här diskussionen.
Jag tycker dessutom att det verkar som att du inte sett de filmer som finns från ASAP Rockys besök på Max och utanför och då undrar jag vad det är du egentligen vill diskutera. Vad som hänt finns på film.
Vad försvarsadvokaten säger är också känt. Att kammaråklagare Daniel Sunesson nu vill göra sig själv till kändis med ännu ett fullständigt magplask, som nått hela världens medier vid det här laget, kommer han få äta upp med råge. Men det är hans problem.
Jag kommer förespråka att han blir av med sin tjänst pga inkompetens. Hans jobb är inte att statuera orimliga exempel och överdriva sin maktposition utan gå på det som är rätt och riktigt, by the book, och göra allt han kan för att inte åsamka onödigt lidande för de åtalade, för de är inte brottslingar förrän de dömts i domstol.
Det är den här typen av fall Sverige fått så mycket kritik för utomlands och anledningen till att t.ex USA har ett borgenssystem.