2019-07-19, 09:33
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Inget nytt verkar ha hänt i denna mordutredning, senaste kontakten från åklagaren till tingsrätten är från april i år.
Som son till en fd polis så skäms jag över denna polisutredning, kanske dags att de tar hjälp av polisen i stockholm snart annars kanske det blir ett sk cold case/kallt fall till slut.

Instämmer med tillägget: Denna mordutredning kommer gå till historien som en polisiär härdsmälta.
Citera
2019-07-19, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: är detta verkligen fastslagen fakta?

Det är väl ingen fastslagen fakta, men enligt mig är skribenten
och LW:s vän @Sh.Holmes trovärdig.

Inlägg av Sh.Holmes den 30/11:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Sh.Holmes skriver i inlägget bland annat att SD kontaktat både
HD:s arbetskamrater samt postare i tråden.
Citera
2019-07-19, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

..och om skulle ha skett, vore det då ett juridiskt övertramp?
SD har, såvitt känt, inget kontaktförbud mot någon.
Väl?

Edit: Kontot Sh.Holmes har flera ggr i tråden outat sig själv som en nära vän till LW.
Det går inte att helt frigöra sig från misstanken att detta på ett eller annat vis kan ha hämmat vederbörandes förmåga att hålla sig neutral/till sanningen.
Senast redigerad av Carinah78 2019-07-19 kl. 10:43.
Citera
2019-07-19, 09:50
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nick, tack!

Att du senare i inlägget inser(?) att din 'arbetshypotes' om att kasta skuld på HD genom att "de planterar felaktigheter" faktiskt slår tillbaka, är rart.
Men berätta gärna för tråden vilka du anser kramar SD! Det är tröttsamt med dessa ständiga antydningar och halvkvädna visor.
jag kan krama SD

Vet du någon som vill köpa en blå cyckel i 2 färger?
Citera
2019-07-19, 10:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det är enbart nr 2 som håller eftersom FP = BP. Det är inte en teori.
Om det inte är en teori, vad är det då menar du?

Citat:
Jag börjar bli riktigt nyfiken på varför du absolut inte vill att MGM ska vara GM. Något personligt, eller?
Tidigare försök att ifrågasätta opartiskheten hos den som är skeptisk till åklagarens case mot SD har inte varit särskilt framgångsrika. Jag väntar fortfarande på svar från en annan användare:

Citat:
LGWP har ju ingen insyn i den här utredningen men han brukar uttala sig om det mesta. Gillar honom i alla fall och han brukar väl erkänna att han har fel ibland.
GW har säkert precis som många andra kunnat bilda sig en någorlunda uppfattning om utredningen utifrån de hundratals tidningsartiklar som har skrivits om fallet. Skulle kanske vara bra om de lät honom läsa förundersökningsmaterialet, men det lär väl knappast bli aktuellt.
Senast redigerad av Draifos 2019-07-19 kl. 11:26.
Citera
2019-07-19, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
jag kan krama SD

Vet du någon som vill köpa en blå cyckel i 2 färger?
En som skulle ha stulits från LW:s bostad samma natt hon slogs ihjäl?
Nej, jag känner ingen som ägnar sig åt häleri.

OffT: När jag använder cykel stavar jag den annorlunda än du.
Citera
2019-07-19, 12:10
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det blir nog svårt att få någon som kan berätta att de sett filmen?
Om man smygfilmar någon utanför h*ens fönster av någon anledning som ska vara av stalking-karaktär, då blir det väl lite underförstått att den enda som vet om filmen är stalkaren och offret (möjligen).

Om det inte är en film som har haft det syftet, då blir det en helt annan femma, och värdelöst för mordet, åk och tråden. Men någon sådan film tvivlar jag på att det handlar om.

Möjligen har någon it-tekniker lyckats få fram en sådan film från hans mobil, om den inte är en gammal kasserad mobil det handlar om.

Förmodligen kan LW själv märkt/hört av SD att hon har filmats och berättat det för någon som hon anförtrott sig till.

Jag skulle tro att det är på den vägen LWs vänner känner till filmen om en sådan finns/funnits. Möjligen skulle LW själv ha tagit fram sin mobil för att filma en filmande SD. Det skulle inte vara omöjligt.

Hörsägen, det är väl väldigt mycket som är hörsägen?
Om man nu ska hårdra det.
Att säga att man har sett en sådan film, det blir ju också hörsägen?

Om SD var en extremt svartsjuk stalkare så kan han ha filmat henne i skogen, antingen från marken eller med en drönare. OM filmen föreställde t.ex. LW och BeholderX så kan han ha skickat den till t.ex. ML för att förstöra deras vänskap. Om han hade flera filmer med olika män så kunde han spela ut alla mot varandra så att alla skulle ta avstånd från LW och hon bara skulle ha honom kvar. Sjukt? Ja, men den som mördade LW är nog inte helt frisk. Jag skulle gärna vilja ha länken till filmen så att jag kan bedöma själv om jag tror att det är LW och om den andra aktören är någon som känns igen från tråden. Om polisen inte känner till filmen så borde de väl informeras om dess existens?
Citera
2019-07-19, 12:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Jag håller med.
Självklart pratas det mycket när ett sådant emskt mord sker på en liten ort som Hjärsta/Örebro. Saker och ting kan förvanskas, förstoras eller förminskas på vägen. Men eftersom @Sh.Holmes ändå har känt LW och andra i hennes närhet, tror jag att han får höra saker som kommer från trovärdiga källor.

Sedan behöver inte allt vara exakt så som det har sagts, men de stora dragen stämmer nog. Jag har bilden av en person som flera i LWs närhet vetat om liknande saker som Holmes vittnar om. Jag tvivlar inte...

@rosaelefant99 har skrivit många inlägg i tråden och har enligt mig också trovärdighet. H'n påstår aldrig att det är fakta, utan berättar om att det är vad hen har hör via sina källor.

Det h*en har skrivit om är trubbigt våld och tecken på strypning. Att kroppen var hårt åtgången och därför svår att identifiera. Vi har fått via ÅK höra att det varit grovt våld. Strypning kan orsaka brott på tungbenet, vilket kan observeras vid obduktion även om kroppen legat ute en tid. Jag tvivlar inte på att det är det h*n har hört. Varför skulle det inte kunna stämma att det är det h*n hört?
Släpmärken i gräset och att allt började på cykelbanan är en annan uppgift som h*n lämnat.
Avbruten paketinslagning likaså...

Många som har kopplingar till några av de involverade på ett eller annat sätt, eller känner någon som känner de inblandade, kan ha hört olika saker. Allt kanske inte stämmer, men det kan finnas sådant som stämmer helt och fullt. Mycket beror på av vem man fått höra det av. I hur många led? Från vilken "sida" kommer informationen? Tror man att skribenten har en agenda?

Vi i tråden kommer alla att ha olika inställning till vad och vilka vi tror/inte tror på. Det är nog bara att acceptera. Inget av det vi får via andra skribenter är "fakta" på det sätt vi menar. Det går helt enkelt inte att bevisa i tråden.

Utredningen håller på att försöka reda ut vad som är fakta. Vissa saker kommer aldrig att gå att reda ut till hundra procent, inte ens för utredningen. Hur ska vi då veta vad som är fakta?

Vad vi vet via press/ÅK/polis:
(observera, detta är en skiss, bara från minnet, mest för att visa att vi vet ganska litet. Inte så mycket mer än vi visste för ett år sedan. Allt annat är från tråden och naturligtvis geoachingloggarna)

Vi får väl se vad som är sant/inte sant när/om FUP kommer...
Citera
2019-07-19, 12:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om SD var en extremt svartsjuk stalkare så kan han ha filmat henne i skogen, antingen från marken eller med en drönare. OM filmen föreställde t.ex. LW och BeholderX så kan han ha skickat den till t.ex. ML för att förstöra deras vänskap. Om han hade flera filmer med olika män så kunde han spela ut alla mot varandra så att alla skulle ta avstånd från LW och hon bara skulle ha honom kvar. Sjukt? Ja, men den som mördade LW är nog inte helt frisk. Jag skulle gärna vilja ha länken till filmen så att jag kan bedöma själv om jag tror att det är LW och om den andra aktören är någon som känns igen från tråden. Om polisen inte känner till filmen så borde de väl informeras om dess existens?

Nu vet jag inte om jag ska tro på att skribenten som la in ett inlägg som sedan raderades, menade på något sätt att det var LW i filmen. Uppfattade att inlägget kanske var mer lite av annan agenda än att postaren på riktigt hade för avsikt att förmedla att h*n trodde att det var LW. Det är min uppfattning. Jag kan ha fel.

Jag har också lite svårt att tro att mgm skulle kunna smyga så på LW att han skulle lyckas filma sekvenser i "det gröna" och som sedan blivit utlagda på nätet. Det krävs ganska mycket för att lyckas med det. Då borde väl även den andra "aktören" anmäla (vilket vi förstås inget vet om).

Men nej; jag tror att de/den eventuella film som kan ha gjorts är enbart på mgm mobil, då möjligen som Sh.Holms skrivit, genom LWs fönster. Illa nog om det är sant.
Citera
2019-07-19, 13:52
Medlem
notknapparens avatar
Nu börjar jag känna en sådan där hopplöshet igen över att mordet inte har lösts, kanske aldrig kommer att lösas?

Hur känns det för de anhöriga?
Vad tror de, vem misstänker dom?

Det måste kännas oerhört påfrestande att tänka på inte bara mordet, utan att man inte kommit fram till åtal ännu.

Minns inte om vi har fått dessa två artiklar nedan länkade tidigare från svt 14/5-19, på årsdagen från försvinnandet. (min fetning)
[...]
"En anledning till att utredningen om mordet på den 45-åriga kvinnan på väster i Örebro drar ut på tiden handlar om att provsvar ännu inte analyserats vid Nationellt forensiskt centrum, NFC. Ärenden riskerar nedprioriteras när misstänkta inte sitter häktade.
– Har man en person som är misstänkt som inte är frihetsberövad så kan det vara svårare att bli färdig med att lösa ett brott, säger Christina Hallin, pressinformatör vid polisen region Bergslagen.
"
[...]
"– Det är dialogen mellan våra forensiker och utredningsledningen som är väldigt viktig. Det kan vara ett speciellt material, eller en speciell undersökning som skall prioriteras, säger Liselotte Nielsen Sundberg, verksamhetsexpert vid NFC.

Har begärt förtur
Kammaråklagare Åsa Hiding har begärt förtur i fallet med den mördade kvinnan för att snabbare kunna få provsvar.

– Det finns ju ingen frihetsberövad i ärendet och det gör ju att det möjligtvis får en lägre prioritet än ärenden med frihetsberövade, men jag kan bara hänvisa till dem (NFC – redsa anm) i den delen, säger hon.
[...]"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forensikernas-prioriteringar-avgorande-for-mordutredning

En annan artikel från samma dag, också svt. Inget nytt i den, mer som en sammanfattning av vad som hänt. Lite märkligt att man i den skriver så här:

"Kort efter att utredningen kommit igång petades spaningsledaren Peter Springare och ytterligare en chef efter intern kritik för vilka utredningsinsatser som sattes in då kvinnan rapporterats som försvunnen."

Observera vad som står nedan (min fetning):

"Åsa Hiding kan i nuläget inte säga när ett åtal kan komma att väckas, men förundersökningen har gett ledtrådar kring vad som hände den där natten.

Vi har en ganska god bild av delar av händelseförloppet, men det är inget som jag kan kommentera, säger Åsa Hiding.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/ett-ar-sedan-mordet-pa-45-aringen-utredningen-fortsatter

Detta har hänt artikel svt, från 30 maj 2018:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankta-mordet-pa-orebrokvinnan
Citera
2019-07-19, 14:07
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Se mina två fetningar.
Låt mig uttrycka mig på följande vis: Om inte din RosaElefant råkar vara klärvoajant, vågar jag -med viss professionalitet- hävda att det där om att det fanns "tecken på strypning" vid fyndtillfället är inget annat än rent nys.
Varför?
Jo, för att kroppen legat ute i sommarvärme under fyra dygn och att därför ev synliga hematom i halsområdet inte ensamma kan indikera nånting öht rörande ev strypning! För ett otränat öga skulle likfläckar på halsens framsida (om kroppen de facto låg på mage), kunna missuppfattas som tecken på strypning.
För att säkerställa en ev hypotes om strypning krävs obduktion. Vid en sådan söker man förutom hematom i djupare liggande vävnad, tydande på grepp från fingrar också efter skador på tungbenet. Brott på detsamma är så signifikativt för strypning, att det tillsammans med djupare liggande hematom, fällt mången mördare.

Så din RosaElefant är INTE trovärdig!
Var därför snäll och använt därför inte vederbörandes utsagor vidare utan att kontrollera dem mot fakta.
Jag är medveten om din brasklapp ("om detta stämmer"), men alla läser inte Flashback lika noggrant som jag -och du..
Jag vill alltså inte strypa (pun intended) din yttrandefrihet, utan bara be dig bli lite mer varsam med vad du "återrapporterar".
Har vi en deal?

Nej, vi har ingen deal. Hur människor läser och väljer att tolka inlägg kan varken du eller jag bestämma.

Jag skrev: "Det finns tidigare skribenter som jag gärna skulle vilja se mer inlägg ifrån. Jag anar att de har insyn på riktigt, men förstår om de inte vill skriva något med tanke på att det går en mördare lös. "
Rosaelefanten skrev sitt inlägg 10 dgr efter att LW hittades och jag anar att hen har en viss insyn. Att hens inlägg skulle vara fakta har jag inte skrivit och det uppmärksammade du, men ändå har du något outgrundligt behov av att försöka "rätta".

(Det vore trevligt om du kunde överraska tråden med att inte mästra andra skribenter)
Citera
2019-07-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu börjar jag känna en sådan där hopplöshet igen över att mordet inte har lösts, kanske aldrig kommer att lösas?

Hur känns det för de anhöriga?
Vad tror de, vem misstänker dom?

Det måste kännas oerhört påfrestande att tänka på inte bara mordet, utan att man inte kommit fram till åtal ännu.

Minns inte om vi har fått dessa två artiklar nedan länkade tidigare från svt 14/5-19, på årsdagen från försvinnandet. (min fetning)
[...]
"En anledning till att utredningen om mordet på den 45-åriga kvinnan på väster i Örebro drar ut på tiden handlar om att provsvar ännu inte analyserats vid Nationellt forensiskt centrum, NFC. Ärenden riskerar nedprioriteras när misstänkta inte sitter häktade.
– Har man en person som är misstänkt som inte är frihetsberövad så kan det vara svårare att bli färdig med att lösa ett brott, säger Christina Hallin, pressinformatör vid polisen region Bergslagen.
"
[...]
"– Det är dialogen mellan våra forensiker och utredningsledningen som är väldigt viktig. Det kan vara ett speciellt material, eller en speciell undersökning som skall prioriteras, säger Liselotte Nielsen Sundberg, verksamhetsexpert vid NFC.

Har begärt förtur
Kammaråklagare Åsa Hiding har begärt förtur i fallet med den mördade kvinnan för att snabbare kunna få provsvar.

– Det finns ju ingen frihetsberövad i ärendet och det gör ju att det möjligtvis får en lägre prioritet än ärenden med frihetsberövade, men jag kan bara hänvisa till dem (NFC – redsa anm) i den delen, säger hon.
[...]"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forensikernas-prioriteringar-avgorande-for-mordutredning

En annan artikel från samma dag, också svt. Inget nytt i den, mer som en sammanfattning av vad som hänt. Lite märkligt att man i den skriver så här:

"Kort efter att utredningen kommit igång petades spaningsledaren Peter Springare och ytterligare en chef efter intern kritik för vilka utredningsinsatser som sattes in då kvinnan rapporterats som försvunnen."

Observera vad som står nedan (min fetning):

"Åsa Hiding kan i nuläget inte säga när ett åtal kan komma att väckas, men förundersökningen har gett ledtrådar kring vad som hände den där natten.

Vi har en ganska god bild av delar av händelseförloppet, men det är inget som jag kan kommentera, säger Åsa Hiding.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/ett-ar-sedan-mordet-pa-45-aringen-utredningen-fortsatter

Detta har hänt artikel svt, från 30 maj 2018:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankta-mordet-pa-orebrokvinnan

Så här i semesterstiljen känns det ännu segare, men jag tror nog att polisen reder upp det här. JokerMannen hävdade att han visste hur UW och barnen trodde om GM. Enligt honom trodde två av barnen att det var SD som berövat deras mor livet. Ett barn trodde inte att det var SD och UW visste inte. Jag tycker det låter oerhört framfusigt att fråga den sörjande familjen som utomstående, men JokerMannen var ju nästan lika framfusig som HånDamen, så vem vet om han verkligen frågat. Plågsamt måste det hur som vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in