Citat:
Ursprungligen postat av
9och0
Strunt samma om Issy tigger eller inte, att vara uppe halva och ibland hela nätterna gör att man blir trött. Fakta. Speciellt eftersom morsan ändå verkar försöka dra upp Issy på dagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
9och0
Tror inte morsan tänker på vad hon säger. Finns andra exempel, när de testade bröllopsklänningen sa hon att Issy var tjock/fet. I någon video påpekade hon flera gånger hur fett hår Issy hade. Osv.
Det är absolut inte fakta, faktiskt precis tvärt om. Finns extremt mycket forskning som pekar på att varje människa har en individuell dygnsrytm som passar den individen. Om man tvingas lämna den dygnsrytmen så tar det mycket energi. För mig själv till exempel, jag kan vara död hela dagen igenom om jag börjar jobba mellan 0530 till 0700. Får jag bara börja efter 7 blir jag betydligt mycket mer effektiv och vaken dagen. Är det så att jag kan ha min egen dygnsrytm så jag sover när jag är trött och vaknar när jag känner för det, så lägger jag mig vid 04 och vaknar vid 12. Kan jag göra så under en längre tid, så kan jag halvera mitt sömnbehov nästan, eller i varje fall minska det drastiskt. Dock finns det fördelar med att ha en struktur, och att fungera i ett samhälle, så det är inte helt värdelöst att sova på nätterna och vara vaken på dagen.
För den delen slutar livarna inte allt för sent, kring 0100, okej att man inte somnar direkt, men säg att Issy somnar kring 0300, får väl ändå inte betraktas som helt udda på ett sommarlov ändå.
Sen kan det också vara så enkelt som Issy säger, hon har den mängden ångest som skapar trötthet, hon har ju länge haft svårt att sova, lägg på ångest på det, kan det bli omöjligt att sova. Och sover man inte på två tre nätter då blir man övertrött. Så det är något att kolla upp för Issy känner jag.
Att mamman inte tänker på vad hon säger, är ju återigen ett väldigt vanligt symtom på hennes diagnos, och här kan det klart vara en nackdel med att även Issy har samma diagnos, för det är inte helt säkert att de skickar tillräckligt tydliga signaler mellan varandra. Vilket i sin tur ger att de inte kan förbättra sin kommunikation genom att lära sig och utvecklas.
Det är också en viktig parameter att tänka på att Issy KANSKE inte regerar på samma sätt som andra gör av Jewels prat. I många fall är det en social norm att man ska bli sur, eller ta illa upp, och det är inte säkert att Issy orkar följa den normen med sin mor.