2019-07-19, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Har du offrat din bil av egen insikt eller Greta?
Jag har ändrat resvanor av egen insikt sedan jag börjat studera och diskutera klimatfrågan, inspirerad av Greta Thunbergs fem punkter:
.
  1. Studera klimatfrågan!
  2. Diskutera med andra!
  3. Flyg inte!
  4. Bli vegan!
  5. Konsumera inte mer än nödvändigt!
2019-07-19, 10:12
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Bilen står avställd men någon gång måste jag tanka den om inte annat så när den ska köras till destruering. Men Preems biodiesel tillverkas inte av biomassa från regnskogar utan från restprodukter vid skogsavverkning.

Oerhört sund inställning. Låt ledarna och inflytelserika personer med mycket makt resa med flyg, båt bil osv.

Annars är det kommunalt som gäller. Jag menar kunde min farmor skida två mil till skolan varje dag kan jag avstå bil. Jag kan cykla eller gå för att handla. Är bra för både kropp och knopp också, kommer rasa i vikt. Vi börjar bli fler och fler nu broder! Du gör ett fantastiskt jobb i tråden!
2019-07-19, 10:14
Medlem
Citat:
Jag har ändrat resvanor av egen insikt sedan jag börjat studera och diskutera klimatfrågan, inspirerad av Greta Thunbergs fem punkter:
.
  1. Studera klimatfrågan!
  2. Diskutera med andra!
  3. Flyg inte!
  4. Bli vegan!

Så dina punkter är egna insikter på grund av Greta?
2019-07-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Oerhört sund inställning. Låt ledarna och inflytelserika personer med mycket makt resa med flyg, båt bil osv.

Annars är det kommunalt som gäller. Jag menar kunde min farmor skida två mil till skolan varje dag kan jag avstå bil. Jag kan cykla eller gå för att handla. Är bra för både kropp och knopp också, kommer rasa i vikt. Vi börjar bli fler och fler nu broder! Du gör ett fantastiskt jobb i tråden!

Så din farmor gjorde det för klimatet?
2019-07-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi

Du började bra du också med ditt första inlägg i tråden. Här gäller det att följa Greta.
2019-07-19, 10:35
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Greta Thunberg utgår från vetenskapsmännens senaste rön. Det är högst onormalt att medeltemperaturen stiger med en grad på 100-150 år och det har inte varit så hög halt av koldioxid på flera miljoner år.

Vad är det för dumheter. Klart man vill ha det varmt och skönt!
2019-07-19, 10:37
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
.
  1. Studera klimatfrågan!
  2. Diskutera med andra!
  3. Flyg inte!
  4. Bli vegan!

Varför konsumerar Greta i så fall långväga importerad mat, engångsartiklar, och en sjuhelvetes massa resande?
2019-07-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Vad är det för dumheter. Klart man vill ha det varmt och skönt!
Bravo! Att du vill ha det varmt och skönt och bekvämt är ett dåligt argument. Fortsätt så!
2019-07-19, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Varför konsumerar Greta i så fall långväga importerad mat, engångsartiklar, och en sjuhelvetes massa resande?
Jag äter också bananer och ris. Så småningom måste man nog tänka om även där, men det gäller att börja skära i de mest betydelsefulla posterna.

Greta reser omkring därför att hon tror att hon kan påverka folk genom att göra det. Hon får rubriker och uppmärksamhet. Hon är helt säkert Sveriges mest uppmärksammade person just nu. Hon påverkar personer som påverkar personer som ... Den dag hon inte tror att hon kan påverka mer kommer hon nog att sluta resa.
2019-07-19, 10:47
Medlem
Greta stöder sig på forskarna,sägs det. Här ett exempel på liknande resonemang, som bygger på ett riksdagsbeslut, yttranden från forskare (Medicinalstyelsen), läkare, domkapitel och folkskolestyrelsen,den tidens auktoriteter. Precis på samma sätt som Gretas anhängare hänvisar till forskarna. Det är viktigt med perspektiv.

Källa: Berg, Henrik (1917). Om kaffemissbruket bland svenska folket. Stockholm: Norstedt
Tillgänglig på Internet: https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kb:eod-1369500

Från inledningen:

"Men statistikens siffror och
läkarnas vittnesbörd betyga otvivelaktigt, att även ett
skadligt missbruk av kaffe förekommer mycket vitt
utbrett i vårt land. Och detta är icke någon småsak
utan en viktig angelägenhet, ett ont, som måste uppkalla
oss till kamp för att avlägsna missbruket och
framför allt rädda barnen, det uppväxande släktet,
från att skadas därav."

Slutord:

"Skola vi kunna besegra denna nya fara? Ja, vi
hinna det, om vi allvarligt vilja.
Vi vädja till så starka instinkter hos vårt folk som
självbevarelsedriften och kärleken till barnen. Skall
det ej kunna hjälpa? Vi tro det. Att vädja till vårt
folks sparsamhetssinne, det har hittills varit tämligen
lönlöst. Ty jämte njutningslystnad har lättsinne och
slöseri varit våra nationella skötesynder. Men tidens
allvar borde kunna stämma om sinnena och ändra
livsåskådningen. Man borde bli eftertänksam och
sparsairt både med hälsa och penningar.
Du svenska moder, du, som skall fostra dina barn
att även i framtiden bygga och bo i Sverige, i det
land, »där våra fäder vila under kyrkohällen», var är
du? Hör du pliktens bud? Rädda folkets hälsa,
folkets pengar!
Så fullföljes bäst det svenska folkets kamp mot
dess smygande inre fiender, njutningslystnaden och
det ekonomiska lättsinnet. Så skall S:t Görans svärd
klyva drakens huvud."
2019-07-19, 11:16
Medlem
LuluBrooksies avatar
Eftersom tråden ligger i Kändisskvaller så vågar jag mig på:
Har Gretas föräldrar gått skilda vägar? Numera har Malena och döttrarna skyddad adress men innan de fick det bodde de på en adress i Kungsholmen. Nu (vet ej från när) står maken Svante Thunberg skriven på en adress på Söder. Han har inte skyddad adress.
2019-07-19, 11:29
Medlem
Kristoffer Leandoer om Greta i dagens SvD:
Det är dags att tala klarspråk. Allt och alla måste förändras, och det måste ske nu. Det finns inget att vänta på, klimatkrisen är redan löst. Vi har redan all information vi behöver, vi vet redan vad som är rätt. Ändå händer så ofattbart lite, och världens ledare fuskar med siffror för att kunna berömma sig även för detta lilla. Vi kan inte växa oss ur klimatkrisen, vi kan varken köpa eller bygga oss ur något som beror på att vi redan köpt och byggt för mycket. Vi måste förändra vårt levnadssätt utan att ha tillgång till hela bilden, steg för steg, och det måste börja nu. Vakna!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in