2019-07-19, 09:21
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Nej, du har fel. Som vanligt! I allt!

Vad är det gör fel med påståendet att en resa i 30 timmar ger mer miljöpåverkan?

Ditt argument är bara att målet hektar medlen. En MYCKET farlig filosofi.

Att du sen privat skrotar din bil, medan Great åker Europa runt, får bli din ensak.
2019-07-19, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
'Att läsa Greta Thunberg är att bevittna hennes kamp för att krångla sig ur kramen från vuxenvärlden som hotar att oskadliggöra henne och hennes budskap.'
https://www.svd.se/en-liten-manniskas-stora-tal-till-varlden
Jag är som sagt övertygad om att hon har rätt. Men gör jag inte bara som alla andra vuxna och försöker normalisera det hon säger? Som om det viktiga var att ställa in hennes bok på rätt hylla i fartygsbiblioteket på Titanic, i stället för att släppa allt man har för händer. Man kan avsky sig själv för mindre.
2019-07-19, 09:24
Medlem
vidrikfittanens avatar
Kan man inte pressa dom skolstrejkande barnen och så att säga köra bilen på barnolja? Skulle det teoretiskt fungera?
2019-07-19, 09:41
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Jag är som sagt övertygad om att hon har rätt. Men gör jag inte bara som alla andra vuxna och försöker normalisera det hon säger? Som om det viktiga var att ställa in hennes bok på rätt hylla i fartygsbiblioteket på Titanic, i stället för att släppa allt man har för händer. Man kan avsky sig själv för mindre.

Men för i helvete! Fattar du inte att du är lurad?
2019-07-19, 09:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Till skillnad från de flesta av oss har Greta satt sig in i klimatfrågorna grundligt, inte för att bli forskare men för att förstå hur det ligger till och för att kunna föra ut korrekt information. När hon är osäker på faktauppgifter kommunicerar hon med ett antal forskare för att vara på den säkra sidan.

Många av Himalayas glaciärer har börjat smälta vilket kommer att bli ett problem för dem som är beroende av den vattenresursen.

http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/klimatforandringarna-far-himalayas-glaciarer-att-smalta/

Den "linjära" koppling mellan medeltemperatur och koldioxidhalt som ses i diagram som

https://pages.uncc.edu/mesas/wp-content/uploads/sites/68/2015/01/co2-800k-present.png

beror på att varma och kalla hav löser olika mycket koldioxid. Koldioxidens uppvärmande förmåga är svagare, så att en fördubbling av halten ger en uppvärmning med någon grad eller så, ungefär som när man klär på sig dubbla lager med kläder. Vilket vi nu har gjort. Och om hundra år beräknas vi ha fyrdubbla lager av kläder.

Sareks glaciärer växte nog inte fram till 70-talet, men det var först då man började se minskningen med blotta ögat. Och ungefär när glaciärerna i Norden och i Alperna började smälta så började också energin i haven att öka och har ökat sedan dess. Ökningen av värmeenergi i haven sedan dess motsvarar ungefär en Hiroshimabomb per innevånare på jorden.
Eftersom vi har haft stigande temperaturer sedan lilla istiden i slutet av medeltiden fram till och med 1600 talet så är det inget konstigt.
Värmeperioder kommer och går, det är inget bevis på att CO2 är den stora faktorn bakom naturliga temperaturförändringar.
2019-07-19, 09:47
Medlem
En enda gång har jag deltagit i fredagarnas klimatstrejk utanför riksdagen. Den gången hörde jag mig själv säga: ”Det finns inget skäl att inte delta varje vecka, inget vi gör kan vara viktigare än detta.” Men det gjorde det uppenbarligen redan följande vecka – liksom veckan därpå, och nästa igen. Fredag efter fredag väljer jag att sitta kvar vid mitt skrivbord, som om jag antingen betvivlade klimathotets existens eller på allvar trodde att just den litteratur jag ägnar mig åt vid detta skrivbord har särskild licens att överleva den klimatförändring som kan ödelägga hela vår civilisation för övrigt. Givetvis är varken det ena eller andra sant, jag handlar helt enkelt i strid med min egen övertygelse, ett klockrent exempel på vad psykologer kallar kognitiv dissonans: när man inte handlar i enlighet med den inre rösten får man se till att tysta eller överrösta den.

Att stå ut med sin egen och omvärldens kognitiva dissonans kräver viss övning och brukar därför premieras som ett särskilt vuxet beteende.
Kristoffer Leandoer
2019-07-19, 09:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
En enda gång har jag deltagit i fredagarnas klimatstrejk utanför riksdagen. Den gången hörde jag mig själv säga: ”Det finns inget skäl att inte delta varje vecka, inget vi gör kan vara viktigare än detta.” Men det gjorde det uppenbarligen redan följande vecka – liksom veckan därpå, och nästa igen. Fredag efter fredag väljer jag att sitta kvar vid mitt skrivbord, som om jag antingen betvivlade klimathotets existens eller på allvar trodde att just den litteratur jag ägnar mig åt vid detta skrivbord har särskild licens att överleva den klimatförändring som kan ödelägga hela vår civilisation för övrigt. Givetvis är varken det ena eller andra sant, jag handlar helt enkelt i strid med min egen övertygelse, ett klockrent exempel på vad psykologer kallar kognitiv dissonans: när man inte handlar i enlighet med den inre rösten får man se till att tysta eller överrösta den.

Att stå ut med sin egen och omvärldens kognitiva dissonans kräver viss övning och brukar därför premieras som ett särskilt vuxet beteende.
Kristoffer Leandoer
En författare utan varken kunskap eller insikt tycker till.

Godhetssignalering kallas det.
Senast redigerad av Sonnenwende 2019-07-19 kl. 09:56.
2019-07-19, 09:56
Medlem
Jag vill se lite "Fuck you Greta" stickers i Sverige som de har Tyskland.
2019-07-19, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eftersom vi har haft stigande temperaturer sedan lilla istiden i slutet av medeltiden fram till och med 1600 talet så är det inget konstigt.
Värmeperioder kommer och går, det är inget bevis på att CO2 är den stora faktorn bakom naturliga temperaturförändringar.
Greta Thunberg utgår från vetenskapsmännens senaste rön. Det är högst onormalt att medeltemperaturen stiger med en grad på 100-150 år och det har inte varit så hög halt av koldioxid på flera miljoner år.
2019-07-19, 10:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Greta Thunberg utgår från vetenskapsmännens senaste rön. Det är högst onormalt att medeltemperaturen stiger med en grad på 100-150 år och det har inte varit så hög halt av koldioxid på flera miljoner år.
Temperatur har inte mätts med någon säkerhet och konsistens sedan tidigast på 50 talet.
Så det du skriver är rena felaktigheter. Om Greta faktiskt hade läst vad Nasa och andra skriver så hade hon förstått att hon är ute och cyklar.
2019-07-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Temperatur har inte mätts med någon säkerhet och konsistens sedan tidigast på 50 talet.
Så det du skriver är rena felaktigheter. Om Greta faktiskt hade läst vad Nasa och andra skriver så hade hon förstått att hon är ute och cyklar.
Som jag skrev, Greta utgår från vetenskapens senaste rön. Det är inte de som skriver strunt utan du.
2019-07-19, 10:05
Medlem
Citat:
Bilen står avställd men någon gång måste jag tanka den om inte annat så när den ska köras till destruering. Men Preems biodiesel tillverkas inte av biomassa från regnskogar utan från restprodukter vid skogsavverkning.

Har du offrat din bil av egen insikt eller Greta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in