Citat:
Men tänk på det slottsliknande huset Hjularöd, det är ju byggt i modern tid.Så är det och det är som sagt väldigt synd då det inte riktigt går att renovera tillbaka historien. Det är ett ganska tydligt tecken som visar att smaker förändras i alla samhällsklasser. Många av dessa äldre våningar, herrgårdar och slott köps av lika bemedlade idag som då, med skillnaden att den ena tidens ägare fördrog denna klassiska stil som vi i tråden uppskattar medan nya pengar ofta leder till att det målas vitt och utrymmena fylls med kliniska och opersonliga möbler på bekostnad av arkitektur- och konsthistoria.
I framtiden skulle jag gärna vilja uppföra en bostad i denna stil men det blir ju inte riktigt samma sak då min byggnad skulle sakna all den historia som gör att mitt hus skulle klassas som slott eller herrgård. Alla kan ju måla sina tak men jag är rädd att det skulle kännas fånigt när huset "[...] kan dateras ända tillbaka till hösten 2032". Även om 300 år då det borde ha samma effekt som nutidens 15-1800-talsbyggnader kommer mitt "slott" att vara flera hundra år efter de andra och ett tydligt plagiat... Men något måste jag ju göra för att bevara stilen tänker jag
.
I framtiden skulle jag gärna vilja uppföra en bostad i denna stil men det blir ju inte riktigt samma sak då min byggnad skulle sakna all den historia som gör att mitt hus skulle klassas som slott eller herrgård. Alla kan ju måla sina tak men jag är rädd att det skulle kännas fånigt när huset "[...] kan dateras ända tillbaka till hösten 2032". Även om 300 år då det borde ha samma effekt som nutidens 15-1800-talsbyggnader kommer mitt "slott" att vara flera hundra år efter de andra och ett tydligt plagiat... Men något måste jag ju göra för att bevara stilen tänker jag
.Förra sekelskiftet närmare bestämt.
Och ändå så har många det som lite av ett favoritslott.
Det betyder ju att det trots allt går att bygga slottsliknande även i modern tid.
Iaf så länge det inte är en ren pastisch.
Det måste vara väldesignat, och passa in i tiden även då det har "slott som mall."
Hjularöd ser ju inte ut som nåt simpelt Disney-slott, men det är fint att titta på ändå.
Och att det liknar ett slott kan ju alla se.
Jag tror att det hade gått att bygga något slottsliknande även idag också.
Men det hade krävt en skicklig arkitekt som verkligen visste vad han gjorde.
Det som ska se "gammalt och slottsliknande" ut bör alltså vara tillräckligt tydligt av sin egen moderna samtid för att inte se ut som nån pastisch, men samtidigt ändå inte så modernt att det ser Billigt ut.
En svår balansgång, men jag är helt säker på att det hade kunnat gå.
T.o.m. Torn (utan egentligt syfte) fick ju en slags "renässans" nu senast under Art Deco-perioden.
Har du tex sett Savoy i Malmö ?
Ett perfekt exempel på Art Decons ideal, och - med ett Helt Omödigt torn, som saknar varje syfte och användningsområde. Det bara finns där ändå.
För att det ser snyggt ut.
Ett annat hus i närheten av Savoy i Malmö, som också har ett torn - och dessutom ett riktigt torn som hade passat in på vilken gammal medeltida borg som helst - visar också att det går att bygga slottsliknande och ändå vara modernt.
https://goo.gl/maps/Mkof4a8dsF6jHWuR6
Tyvärr är bilden på Google Maps här inte lika rättvisande som verkligheten, men det visar väl ändå någonting iaf.
---
Du har dock rätt i en sak.
Historien.
Ett historiskt objekt, som ett gammalt slott eller så, det har ju sitt värde i mer än bara hur det ser ut.
Det är också allt det som inte syns, men som "sitter i väggarna" så att säga.
Och det går det aldrig att bygga.
. Som detalj kan det säkert vara snyggt men jag vill helst inte sätta någon modern prägel på mitt hus utan det ska vara en hyllning till det förgångna och en solid pjäs. Cortenstål passar bättre i trädgården enligt mig, särskilt som avgränsning i trappodlingar.