Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Fortfarande är lagen om indragen asylrätt nästan helt osynlig i media, mästerligt.
Det kan ju också vara så att man bl.a. inte skriver om Trumps ändring av USA: asylregler vid sin södra gräns, för att:
Man har tidigare hävdat at flyktingkonventionen förpliktager vissa saker - så som invandring.
Trumps beslut visar att man kan på ett enkelt sätt tolka flyktingkonventionen så att kommer någon via ett säkert land (Mexico), så finns det inga flyktingskäl för migranten.
Migranten får söka skydd i säkra Mexico, eller annat säkert land på sin färdväg.
Jag har aldrig förstått att människor kan komma via Danmark för att söka politisk asyl i Sverige, Danmark är ett säkert land.
När många medborgare i skilda länder får vetskap om USA:s nya tolkingen av flyktingkonventionen så undrar de nog varför gör vi inte på samma sätt som Trumps USA?