2019-07-17, 17:16
Avslutad
Hallå.

Jag har märkt att sötpotatisen har gått upp något sjukt i pris, i alla butiker jag brukar handla på.

Förra sommaren låg priserna på max 20-30kr, medans priserna i år ligger på 35-40kr.

Någon som vet anledningen till årets prisökning? Försökte googla här om dagen, utan att hitta några resultat.

Tack för svar!
Citera
2019-07-17, 18:12
Medlem
Sjograss avatar
Sötpotatis har legat på stadiga 28kr/kg under flera år på stället där jag handlar. Brukade dock se extrapriser på 20kr/kg betydligt oftare förut, så något har hänt. Den mest dramatiska prishöjningen jag sett på sistone har ju dock varit paprika, en dryg fördubbling i pris sedan något år/halvår tillbaka.
Citera
2019-07-17, 18:15
Medlem
Blev ju sjukt poppis med sötpommes för några år sen, kan tänka mig att det har drivit upp priset.
Citera
2019-07-17, 18:17
Medlem
Peta_Es avatar
Då vi importerar den största delen sötpotatis har nog kronkursen en påtaglig inverkan på priset tyvärr.
Citera
2019-07-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeikz
Hallå.

Jag har märkt att sötpotatisen har gått upp något sjukt i pris, i alla butiker jag brukar handla på.

Förra sommaren låg priserna på max 20-30kr, medans priserna i år ligger på 35-40kr.

Någon som vet anledningen till årets prisökning? Försökte googla här om dagen, utan att hitta några resultat.

Tack för svar!

Är det verkligen säsong för sötpotatis nu?
om inte så drar det ju upp priset.

Vill minnas att det var billigt i våras.
Citera
2019-07-17, 20:09
Medlem
Man ska kanske börja odla och sälja lite billigare..
Citera
2019-07-17, 20:20
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Jag undrar däremot vart den billiga färskpotatisen tagit vägen i år?
9.90:- har det vart hela sommaren hos mig. va fan.
Citera
2019-07-17, 20:27
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Jag undrar däremot vart den billiga färskpotatisen tagit vägen i år?
9.90:- har det vart hela sommaren hos mig. va fan.

I Dalarna var kostnaden 0,01 öre typ under midsommarhelgen.

Vet inte hur många kg jag köpte men priset var 0,05kr

Men vem genomför pris från åren innan när dom handlar, jag köper de jag vill ha och kollar inte på priset.
Citera
2019-07-17, 20:32
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
I Dalarna fick du 5kg för 10 öre typ under midsommarhelgen.

Vet inte hur många kg jag köpte men priset var 0,05kr.

Men vem genomför pris från åren innan när dom handlar, jag köper de jag vill ha och kollar inte på priset.

Är det 10 ggr högre så är det väl ändå dags att reagera?
0.99:- till 9.90:-.

Reagerar du inte om bensinpriset plötsligt hamnar på 150:- litern?
Citera
2019-07-17, 21:39
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeikz
Hallå.

Tack för svar!

Så att priset gått från 30 till 35 är sjukt mycket? Nä. Kolla priset på gul lök istället om du vill se absurda priser.

Citat:
Ursprungligen postat av dwg
I Dalarna var kostnaden 0,01 öre typ under midsommarhelgen.

Vet inte hur många kg jag köpte men priset var 0,05kr

Ja men det är ju för fan lockpriser veckan innan midsommar. Du tror väl inte nån tjänar några pengar på att sälja potatis för ett öre kilot?! För övrigt var det samma pris förra året innan midsommar.
Senast redigerad av Aigis 2019-07-17 kl. 21:41.
Citera
2019-07-17, 22:06
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Den mest dramatiska prishöjningen jag sett på sistone har ju dock varit paprika, en dryg fördubbling i pris sedan något år/halvår tillbaka.

Förtjänar en egen tråd. Någon som jobbar som inköpare på de större kedjorna som kan dela med sig om vilka påslag butiken gör på ex paprika och sötpotatis?

För just paprika tror jag vi konsumenter blir rånade.
Citera
2019-07-17, 22:28
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Är det 10 ggr högre så är det väl ändå dags att reagera?
0.99:- till 9.90:-.

Reagerar du inte om bensinpriset plötsligt hamnar på 150:- litern?

Nu vet jag inte vad potatisen kostar i Dalarna i dagsläget, köpte potatis idag senast . Och orten jag bor i har rätt så stora potatis åkrar (bor själv 100m från en) och dom som säljer i butiken här.
Så tror inte att priset stiger mot 9kr

Skulle nog inte tänka på att jag tankade för 150kr l då företaget betalar allt.
Har nog inte kollat på diselkostnaden på flera år. Stoppar in kortet och väntar tills det är fullt sen åker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in