2019-07-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Nej kortaste straff för mord brukar vara 14 år.

Men i detta fall är det maximala straffet 14 år. Sedan givetvis minus en tredjedel. Så 9 år och några mån kan det som längst bli i fängelse.
Om det klassas som mord vill säga.
Citera
2019-07-17, 13:09
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Om det var min son som blev mördad så skulle jag nog tänka att det viktigaste i världen är att dessa tre rånare måste dö.

Många säger att han blev mördad för en telefon. Men jag tror han blev mördad eftersom gärningsmännen var där i sin karriär att det var dags att mörda någon. Dom kanske inte tänkte på det sättet men han som höll i kniven skulle nog ändå mördat någon ganska snart.

Man är ju jävligt nyfiken på vilka dessa tre mördare är och vilka de två stackars offren är.

Hur länge kan man hålla den 17-åriga tjejen häktad? Är det skillnad på hur länge dom som är 20 år kan hållas häktade?

Va ...varför upprättades ingen polisanmälan? Låter helt sjukt och är fel. Det är ett knivrån och polisen måste till 100% upprätta en polisanmälan om det. Säg att han går tillbaka och kräver att polisen tar emot en anmälan.

Dom är inte häktade ännu dom är anhållna och polisen kan hålla dom i arresten i tre dagar sedan måste åklagare begära dom häktade sedan kan dom sitta häktade 14 dagar innan åklagaren måste väcka åtal eller begära förlängning av häktningen för att det behöv längre förundersökningstid.
Citera
2019-07-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men i detta fall är det maximala straffet 14 år. Sedan givetvis minus en tredjedel. Så 9 år och några mån kan det som längst bli i fängelse.
Om det klassas som mord vill säga.

I de rättegångar jag bevistat har åklagaren föreslagit 12 års fängelse för mord. Ngr ggr har ändå nämnden beslutat om 14 år men oftast har det blivit ett lägre straff.
Citera
Medlem
Har hört att BO är en kille född 2001, ska ha ett svenskt namn.
Citera
Medlem
power.rangerss avatar
Ett sånt här grovt brott borde leda till livstid utan möjlighet till framtida frigivning. Man borde inte kunna släppas ut efter ett sånt här dåd. 14 år är ett hån, inte bara mot offret och offerts anhöriga, utan mot hela samhället. Hur fan kan vi ha så låga straff?
Samtliga 3 bör få sitta resten av sina liv. Även ludret som var med på det hela.
Citera
2019-07-17, 13:13
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Har hört att BO är en kille född 2001, ska ha ett svenskt namn.

Källa på svenskt namn? Vem har du hört det av?
Citera
2019-07-17, 13:13
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Dom är inte häktade ännu dom är anhållna och polisen kan hålla dom i arresten i tre dagar sedan måste åklagare begära dom häktade sedan kan dom sitta häktade 14 dagar innan åklagaren måste väcka åtal eller begära förlängning av häktningen för att det behöv längre förundersökningstid.

Så det är ingen skillnad i möjlig häktningstid på grund av ålder då?
Citera
2019-07-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Ett sånt här grovt brott borde leda till livstid utan möjlighet till framtida frigivning. Man borde inte kunna släppas ut efter ett sånt här dåd. 14 år är ett hån, inte bara mot offret och offerts anhöriga, utan mot hela samhället. Hur fan kan vi ha så låga straff?
Samtliga 3 bör få sitta resten av sina liv. Även ludret som var med på det hela.

Ändå kan straffet bli strax över 6 år.
Citera
2019-07-17, 13:18
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Så det är ingen skillnad i möjlig häktningstid på grund av ålder då?

Om tjejen är 17 så kommer hon överlämnas till sociala myndigheter
Citera
2019-07-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Källa på svenskt namn? Vem har du hört det av?

Det är tyvärr en sån där ”hört det av någon som hört det av någon”-grej. Jag kan inte bekräfta att det är så och kan inte uppge källan heller. Det lär komma fram så småningom.
Citera
2019-07-17, 13:20
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkake
Många områden har samma portkod till olika svalor

Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Varför rånar man folk 2019? Vem har på sig kontanter nuförtiden?

Det är väl bara om man ska köpa knark eller stöldgods på blocket

De rånade ju på halsband och mobiltelefon.
Citera
2019-07-17, 13:21
Medlem
snurre-spratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Herregud.
Har du ens läst domen du länkar i rättsfallet?
De blev friade, för att det rådde osäkerhet kring mängder av saker. Fanns inget 100% att det de stod åtalade för med säkerhet kunde fastställas. Det du skriver säger allt. ”Mördade sitt spädbarn”. Problemet är just att det inte är fastställt. Det faller redan där. Korkad jämförelse.

De blev inte friade för att det rådde osäkerhet kring vem som gjort vad. Man kom inte ens så långt.

En helt annan sak alltså.
Jämför äpplen med äpplen och inte en massa annat krafs.
Ja, de blev friade för att en inkompetent åklagare inte kunde bevisa att barnet mördats. Tyvärr så pekade jag på fel fall då detta var det som jag avsåg: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0aR8A/dodade-sin-bebis--far-skadestand-for-lidande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in