Det är högst osannolikt att GM kommer att dömas för mord. Under kommande rättegång lär försvaret troligen hävda att knivhuggningen var en impulshandling och att syftet inte var att döda. Eftersom svenska domstolar generellt ställer extremt höga beviskrav för att uppsåt ska anses bevisat, så kan man anta att domstolen kommer att gå på försvararens linje.
Konsekvens: GM döms inte för mord, utan för dråp, eller - om det vill sig riktigt illa - för grov misshandel och vållande till annans död. Till detta kan läggas GM:s (relativa) ungdom. Resultatet blir en betydligt kortare påföljd än 14 år.
Däremot är väl BO:s etnicitet inte solklar. Få svenskar rör sig på platsen kvälls- och nattetid (gäller förmodligen även dagtid). Bärande av guldkedja kring halsen är också MENA-indikerande. Vi får väl se (om nu BO:s namn röjs).
Att vi fortfarande inte vet vem offret är, kan ju tala för att det inte är en etnisk svensk som har blivit rånmördad. Annars så brukar det ju vid den här tiden börja läcka ut vem offret var.
Jag har missat ökningen av antalet knivmord sedan 2010. Var kan jag läsa mer om det?
Jag antar att det som är intressant är ökningen av antalet knivöverfall, och inte just knivmord, för det är ju ofta en tillfällighet om knivhugg och -stick slutar med döden. Och om såna knivöverfall kan du ju läsa i vart fall 2-4 gånger per dag i vilken tidning som helst numera. Ökningen är gigantisk, den som inte ser det är antingen blind eller ovillig att ta till sig hur illa det har blivit.
Det ränner runt enorma mängder med trasiga små horungar i stan. Hjalmar är tyvärr en sådan plats en del Svenssons måste passera nattetid på väg hem från krogen osv. då det som bekant är en knutpunkt. Det är den totala frånvaron av sk "polis" som är problemet.
Får dessa små horungar syn på någon som uppfattas som svaga så går den på direkt. Ofta har dom varit i farten på droger ett tag och är allmänt lynniga. Är det flyttfåglar skall dessa med familj sättas på ett flygplan hem. Familjen omgående och avkomman efter avtjänat straff som måste höjas. Då har familjen tid att ordna med ett mottagande av sin enkelbiljett hem.
Är det ett svenskt problem får vi ta i det själva men det hade iaf. gjort saker kontrollerbara. Som det är nu är det på väg fullständigt utför.
Att personrån och sådant skulle minska är bara skitsnack. Ev. att många väljer att att hålla sig inne efter ett visst klockslag numera men det är knappast ett bra betyg.
Politiskt tillsatta chefer försöker samtidigt tona ner saker, det är så att man vill kräkas på den typen av äckliga medlöpare.
Om det var min son som blev mördad så skulle jag nog tänka att det viktigaste i världen är att dessa tre rånare måste dö.
Många säger att han blev mördad för en telefon. Men jag tror han blev mördad eftersom gärningsmännen var där i sin karriär att det var dags att mörda någon. Dom kanske inte tänkte på det sättet men han som höll i kniven skulle nog ändå mördat någon ganska snart.
Man är ju jävligt nyfiken på vilka dessa tre mördare är och vilka de två stackars offren är.
Hur länge kan man hålla den 17-åriga tjejen häktad? Är det skillnad på hur länge dom som är 20 år kan hållas häktade?
Sluta tjata om Hjalmar B. P. är centrum, centralt. Det är centrala Göteborg och förr låg det innanför gränsen för centrala Göteborg. Om det fortfarande gör det vet jag inte. Ligger Järntorget, Linnéplatsen, Johanneberg, Guldheden, Olskroken i centrala Göteborg. Ointressant för fortsatt snack i den här tråden. Eftersom det baseras på vad folk *tycker*.
Citat:
Ursprungligen postat av softmyntet
Fyfan en vän till mig blev utsatt för ett rånförsök på Hisingen för inte så länge sedan. Dom var två och hade kniv, men han slog till honom med kniven å kuta något fruktansvärt.
Kom undan som tur va men kunde likaväl slutat som i detta fallet. Det upprättades inte en polisanmälan så tänk hur mycket sånt här skit som händer egentligen... Dags att vakna politiker.
Va ...varför upprättades ingen polisanmälan? Låter helt sjukt och är fel. Det är ett knivrån och polisen måste till 100% upprätta en polisanmälan om det. Säg att han går tillbaka och kräver att polisen tar emot en anmälan.
Jobbade i Glassiären ett tag och vill minnas att det vsr riktigt dåligt med sktivitet utanför polishuset under kvällar/nätter
Citat:
Ursprungligen postat av AllezAllezAllez
Stämmer som du säger, stänger 1500 så inte så troligt att det var någon kvar på natten.
Möjligt att den stänger för allmänheten kl 15, men om inget förändrats nyligen så är det stationen som Hisingspolisen utgår från, alltså IGV (utryckningspersonal) dygnet runt.
Jag antar att det som är intressant är ökningen av antalet knivöverfall, och inte just knivmord, för det är ju ofta en tillfällighet om knivhugg och -stick slutar med döden. Och om såna knivöverfall kan du ju läsa i vart fall 2-4 gånger per dag i vilken tidning som helst numera. Ökningen är gigantisk, den som inte ser det är antingen blind eller ovillig att ta till sig hur illa det har blivit.
Mediarapportering är en sak, statistik något annat. Digitalisering av medierna, jakten på klick samt att blåljusnyheter är rätt enkla att skriva bidrar säkert.
Det som Bennybrandslang skrev var iofs att antalet knivmord ökat, men jag är för den delen inte heller säker på att antalet knivöverfall heller ökat så kraftigt den senaste tioårsperioden.
DU, har missat att jag skrev om ökningar av skjutningar och knivmord generellt.
Men har du hört talas om "nyheter", dagstidningar och andra media? Du läser bara Norrskensflamman så klart.
Hur fan har du mage att fråga något så dumt?!
Om man skall fortsätta på ditt idiottänk så ursäktar du gärningsmännen då?
Du är alltid lika totalt bombad. Du gör dig bara till åtlöje återigen hehe.
Ok. Du upplever att det står mer i medierna idag än för tio år sedan, om knivmord? Måhända har du rätt i det, men du förstår ju så klart mycket väl att kriminalstatistik och mediarapportering inte alltid är samma sak.
Det är högst osannolikt att GM kommer att dömas för mord. Under kommande rättegång lär försvaret troligen hävda att knivhuggningen var en impulshandling och att syftet inte var att döda. Eftersom svenska domstolar generellt ställer extremt höga beviskrav för att uppsåt ska anses bevisat, så kan man anta att domstolen kommer att gå på försvararens linje.
Konsekvens: GM döms inte för mord, utan för dråp, eller - om det vill sig riktigt illa - för grov misshandel och vållande till annans död. Till detta kan läggas GM:s (relativa) ungdom. Resultatet blir en betydligt kortare påföljd än 14 år.
Nu krävs det ju iofs uppsåt även vid dråp.
Uppsåtsfrågor är relativt sällan komplicerade och behöver i sig inte bevisas mer än att gärningsmannens handlande är bevisat och kan anses vara ett uppsåtligt handlande.