2019-07-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Ja och jag personligen anser inte att ateister är korkade.
Jag har hela tiden försökt få sagt i tråden att jag tycker ALLA ska få bli hörda och få sina åsikter ventilerade.

De enda människor jag ogillar det är sådana som vill införa ett totalitärt samhälle men det är en helt annan diskussion som det finns andra trådar för här på FB.
Ja, alla åsikter är välkomna. Men alla åsikter bygger inte på bevis och fakta, så det är skillnad på teori och teori. Men det har ju även du länkat till nu, så det är vi väl överens om?
Big Bang är alltså inte en åsikt, medans många påståenden om gudar är det. (faith, tro )
Citera
2019-07-16, 19:04
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, alla åsikter är välkomna. Men alla åsikter bygger inte på bevis och fakta, så det är skillnad på teori och teori. Men det har ju även du länkat till nu, så det är vi väl överens om?
Big Bang är alltså inte en åsikt, medans många påståenden om gudar är det. (faith, tro )

Nja.... åsikt och åsikt. Big Bang är inte heller något vedertaget bevis eller sanning för då hade hela världen känt till det och då hade hela diskussionen varit överflödig och jag hade gett dig rätt.

Fram till det händer så är påståenden om gudar precis lika bra eller dåligt som ateisters envishet med Big Bang.

Man kan inte såga andras tro eller rätt att göra det och hävda att man sitter med svaren själv för det är inte sant.
Citera
2019-07-16, 19:12
Medlem
Citat:
Nja.... åsikt och åsikt. Big Bang är inte heller något vedertaget bevis eller sanning för då hade hela världen känt till det och då hade hela diskussionen varit överflödig och jag hade gett dig rätt.

Fram till det händer så är påståenden om gudar precis lika bra eller dåligt som ateisters envishet med Big Bang.

Man kan inte säga andras tro eller rätt att göra det och hävda att man sitter med svaren själv för det är inte sant.
Världen känner till Big Bang.

Nej, påståenden som inte är bevisad är inte likvärdig. Det är inte bevisat att jag dör om jag hoppar från Eiffeltornet, men mycket pekar på det. Alltså är påståendena väldigt olika. Att du inte ser detta är anmärkningsvärt.
Citera
2019-07-16, 19:25
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Världen känner till Big Bang.

Nej, påståenden som inte är bevisad är inte likvärdig. Det är inte bevisat att jag dör om jag hoppar från Eiffeltornet, men mycket pekar på det. Alltså är påståendena väldigt olika. Att du inte ser detta är anmärkningsvärt.

Så bara för att något: " Pekar på något " så ska man tro på det?

Jämförelsen mellan att hoppa från Eiffeltornet och Big Bang är som att jämföra möss med hästar!

Du tillskriver Big Bang oändligt större kreditiblitet än vad den oerhört långsökta teorin förtjänar. Big Bang är långt ifrån trovärdig! Faktiskt mycket mer fantastisk än än vilken religion som helst!

Ur ingenting skapades jorden..... av sig själv! Sen skapades människor.... också av sig själv. Sen var det inte mer med det! Sure!
Citera
2019-07-16, 19:45
Bannlyst
Citat:

Jämförelsen mellan att hoppa från Eiffeltornet och Big Bang är som att jämföra möss med hästar!

Du tillskriver Big Bang oändligt större kreditiblitet än vad den oerhört långsökta teorin förtjänar. Big Bang är långt ifrån trovärdig! Faktiskt mycket mer fantastisk än än vilken religion som helst!

Ur ingenting skapades jorden..... av sig själv! Sen skapades människor.... också av sig själv. Sen var det inte mer med det! Sure!
Var kommer gud ifrån då? Vi kommer inte undan vårt ovetande om den existensiella uppkomsten.
Citera
2019-07-16, 19:47
Medlem
Citat:

Nej, du behöver inte tro på något för att det pekar mot det. Alla har olika gränser för hur starka belägg de behöver. Dock blir det tokigt när man inte är konsekvent, och tror på något utan belägg men avfärdar det med många belägg.
Ja, Big Bang är ganska fantastiskt Bevisen har lett dit, oavsett hur trovärdigt du anser det är.

Har jorden skapats ur ingenting? Vad är ”ingenting”? Kan det ens existera?
Citera
2019-07-16, 19:48
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlurigtMedNamn
Var kommer gud ifrån då? Vi kommer inte undan vårt ovetande om den existensiella uppkomsten.

Jag har ingen aning om varifrån Gud kommer. Varifrån kommer vinden? Varifrån kommer Vintergatan?

Det går inte att svara på.
Citera
2019-07-16, 19:49
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Att gud inte finns kan du aldrig någonsin bevisa! Det är också en slags " tro." Är man naiv nog att tro att allting har skapat sig själv då räcker den mentala förmågan inte till att tro på en högre makt. Inte intelligensen heller och mer än så behöver inte sägas!
Såklart, det skulle ju krävas fullkomlig visshet om allting och det har vi inte. Lika lite som man inte heller kan bevisa att det flygande spaghettimonstret inte finns. För övrigt är big bang teorin väl underbyggd och ingen "naiv tro". Inte heller evolutionsteorin är någon "naiv tro", den är likaså väl underbyggd. Med tanke på dina påståenden kan du inte vara speciellt insatt i vad du pratar om.
Citera
2019-07-16, 19:50
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om varifrån Gud kommer. Varifrån kommer vinden? Varifrån kommer Vintergatan?

Det går inte att svara på.
Så att säga ”jag vet inte” duger åt dig, men inte andra?
Varför inte säga ”jag vet inte” ett steg tidigare?
Citera
2019-07-16, 19:51
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Nej, du behöver inte tro på något för att det pekar mot det. Alla har olika gränser för hur starka belägg de behöver. Dock blir det tokigt när man inte är konsekvent, och tror på något utan belägg men avfärdar det med många belägg.
Ja, Big Bang är ganska fantastiskt Bevisen har lett dit, oavsett hur trovärdigt du anser det är.

Har jorden skapats ur ingenting? Vad är ”ingenting”? Kan det ens existera?

Vilka är de " många beläggen"? Hur kommer det sig då att jag har fått reda på att det förhåller sig rakt motsatsen till vad du hävdar!

Fler och fler seriösa forskare överger Big Bang teorin för den är för naiv & långsökt.

Det låter mer i mina öron att du VILL att det ska vara så.
Citera
2019-07-16, 19:53
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Såklart, det skulle ju krävas fullkomlig visshet om allting och det har vi inte. Lika lite som man inte heller kan bevisa att det flygande spaghettimonstret inte finns. För övrigt är big bang teorin väl underbyggd och ingen "naiv tro". Inte heller evolutionsteorin är någon "naiv tro", den är likaså väl underbyggd. Med tanke på dina påståenden kan du inte vara speciellt insatt i vad du pratar om.

Så särskilt väl underbyggd är den inte! Då hade forskarna inte diskuterat detta än idag!
Citera
2019-07-16, 19:54
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Man har med datorers hjälp kunnat räkna ut att sannolikheten för att Big Bang är korrekt är lika stor som att en stormvind skulle blåsa genom ett skrotupplagg och sätta ihop en Boeing 747 helt perfekt del för del! = Omöjligt!
Vansinnig metafor baserad på halmgubbe (strawman), framförd av Fred Hoyle som bygger på ett matematisk felresonemang. Tyvärr har detta sedan anammats av kreationister överallt i världen.
Metaforen kan bara framföras av någon som inte har den blekaste aning om det naturliga urvalets funktion, den som inte förstår hur evolution fungerar. Man utgår från att det enbart är en slumpteori, när det i själva verket är raka motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in