2019-07-16, 16:02
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det finns trådar om Big Bang, samt att du kan läsa på nätet själv om BB.
Hur som helst så finns det mer stöd för Big Bang än de flesta gudar jag hört talas om.

" Stöd för " Ja kanske det. Men inga hållbara bevis. Inget som skulle " hålla i rätten." Annars skulle vi hört talas om det. Det vore en världssensation!
Citera
2019-07-16, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Hur jorden och människorna skapades vet vi fortfarande inte.
Hur planeter bildas finns det ganska starka belägg för, har jag för mig. Varifrån ”första livet” kom ifrån (hur det bildades) är väl det vi vet minst om inom dessa frågor. Där är mitt svar ”jag vet inte”.
Citera
2019-07-16, 16:04
Medlem
Citat:
" Stöd för " Ja kanske det. Men inga hållbara bevis. Inget som skulle " hålla i rätten." Annars skulle vi hört talas om det. Det vore en världssensation!
Det är en världssensation. En gud skulle nog vara 100 ggr mer världssensation. Men folk skulle kanske inte överge sin gudstro ändå? Vem vet?
Citera
2019-07-16, 16:05
Avstängd
TwoThousands avatar
Tänk om det var som sådant att välsignad var den som inte känner till verkligheten.

Nu följer odjuret vårt steg.
Citera
2019-07-16, 16:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej Big Bang är inte bevisad! Presentera dom bevisen tack!
Ingen vetenskaplig teori är ”bevisad” i ordets absoluta betydelse. Det faktum att avstånd mellan galaxer ökar är evidens för att universums expansion sker.

Citat:
Dessutom har jag aldrig sagt att jag kan bevisa Guds existens! Har du sovit dig igenom tråden?
Drt har jag inte påstått. Du skrev att gud är en teori. Då undrar jag vilka evidens som stöder teorin. Om det inte finns evidens, då är det ingen teori. Då är det en hypotes, idé, tro eller en gissning.

Citat:
Det finns en anledning till att det heter TRO!
Precis. Inte en teori, som du skrev tidigare.
Citera
2019-07-16, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Ja förstår att du vill se saken på det här sättet, men din förklaring känns inte förnuftig, den är bara känslomässig.

Jag tror att man ersätter religionen med vetenskap när man slutat vara fantasistyrd (man tror på fantasivarelser som gud) och kommit till fasen där man verklighets prövar på allt. Vetenskapen morsvarar bättre ens behov när man uppskattar mer verklighet än fantasier. Det betyder inte att man orkar inte tänka själva, för då tänker man själva och inte bara blind tror på vad som står skrivet på en gammal bok.

Jag tror du bör gå tillbaka och läsa igenom diskussionen som du kommenterade för din kommentar saknar grund. Jag tar den för den åsikt den är.
Citera
2019-07-16, 17:09
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ingen vetenskaplig teori är ”bevisad” i ordets absoluta betydelse. Det faktum att avstånd mellan galaxer ökar är evidens för att universums expansion sker.

Drt har jag inte påstått. Du skrev att gud är en teori. Då undrar jag vilka evidens som stöder teorin. Om det inte finns evidens, då är det ingen teori. Då är det en hypotes, idé, tro eller en gissning.

Precis. Inte en teori, som du skrev tidigare.

" Teorier eller tro." Det är bara semantik. Saknar relevans för sakfrågan.
Citera
2019-07-16, 17:12
Medlem
Citat:
Absolut inte. Visst kan man i daglig mun ha en teori om någonting, men inom vetenskapen är det något helt annorlunda. Du kan ju ha en teori om gudar, t.ex. Men gudar kommer inte att bli en teori inom vetenskapen innan belägg finns.
Citera
2019-07-16, 17:14
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Absolut inte. Visst kan man i daglig mun ha en teori om någonting, men inom vetenskapen är det något helt annorlunda. Du kan ju ha en teori om gudar, t.ex. Men gudar kommer inte att bli en teori inom vetenskapen innan belägg finns.

Fel! Man kan ha teorier om hur Palmemordet gick till utan att det för den sakens skull finns evidens för dem!
Citera
2019-07-16, 17:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, det är inte semantik. Det är skillnad mellan ”teori” i vardagligt tal och en vetenskaplig teori.
Citera
2019-07-16, 17:23
Medlem
Citat:
Fel! Man kan ha teorier om hur Palmemordet gick till utan att det för den sakens skull finns evidens för dem!
Precis vad jag skrev. ”Man” kan ha teorier om vad som helst och helt utan belägg. Sen vetenskapliga metoden kan inte det.
Citera
2019-07-16, 17:27
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Precis vad jag skrev. ”Man” kan ha teorier om vad som helst och helt utan belägg. Sen vetenskapliga metoden kan inte det.

https://www.vof.se/skepdic/teori/

Teori kan alltså ha två betydelser och nu var det inte bara " vetenskap" vi diskuterade här utan även tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in