2019-07-16, 15:18
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncelDolan
Du är inte i någon position att sätta upp några kriterier på hur du får dina svar, jag hoppas du förstår det?

Vem som har rätt och vem som har fel gallras fram genom att man presenterar sina bevis. Den som har dom hållbaraste bevisen vinner. Så enkelt är det.

Och just själva sakfrågan här: Guds eventuella existens och skapelsen finns det inte någon som har några svar på. Så då har ingen rätt eller fel eller alla har lika mycket rätt och fel i så fall.
Citera
2019-07-16, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Jo det gör det. Det går väl att bevisa att vi existerar! Även OM vi lever i en simulerad värld så är det ändå verkligt för oss. Vi finns ju ändå. Så vill jag förtydliga att jag själv inte tror på att vi lever i Matrix. Jag sa bara att jag heller inte kan motbevisa det.
Att det är verkligt för oss gör inte att det är bevisat.
Jag tror heller inte vi lever i Matrix. Och jag anser inte att alla obevisade (matrix är obevisat...) teorier är likvärdiga, som du gör. Förstår du nu varför jag tog upp Matrix?
Citera
2019-07-16, 15:20
Medlem
Citat:
Och just själva sakfrågan här: Guds eventuella existens och skapelsen finns det inte någon som har några svar på. Så då har ingen rätt eller fel eller alla har lika mycket rätt och fel i så fall.
Beror lite på hur Gud definieras och vad hen påstås ha gjort, eller gör. Det finns mer bevis för evolutionsteorin, gravitationsteorin, Big Bang än vad det gör för de gudar jag fått presenterad för mig.
Citera
2019-07-16, 15:21
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att det är verkligt för oss gör inte att det är bevisat.
Jag tror heller inte vi lever i Matrix. Och jag anser inte att alla obevisade (matrix är obevisat...) teorier är likvärdiga, som du gör. Förstår du nu varför jag tog upp Matrix?

Ja då sitter vi i samma båt då ju! Big Bang är inte heller bevisad snarare tvärtom. Och några andra förklaringar eller teorier hade du ju inte sa du.
Citera
2019-07-16, 15:23
Medlem
UncelDolans avatar
Citat:

Om ingen har svar på det så är det väl tillräckligt med information för att förkasta det?

Hitchens rakblad träder i kraft här: "Det som kan hävdas utan belägg kan förkastas utan belägg"

Du kan inte påstå A, sen be din motpart motbevisa A. Vill du påstå A och argumentera för det, så gör det rätt. Presentera dina argument och följ ditt egna råd: "Håll dig nu till det som går att bevisa! Inte bara det du tycker verkar sannolikt och troligt."
Citera
2019-07-16, 15:23
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Beror lite på hur Gud definieras och vad hen påstås ha gjort, eller gör. Det finns mer bevis för evolutionsteorin, gravitationsteorin, Big Bang än vad det gör för de gudar jag fått presenterad för mig.

Inga klockrena bevis som vi menar är vegertagna iaf. I så fall skulle inte denna tråden finnas och samtliga religiösa samfund över hela världen hade fått lägga ner sin verksamhet.

Så därför förblir det just teorier.
Citera
2019-07-16, 15:24
Medlem
Citat:
Jovisst men vem har fel och vem har rätt enligt dig?

Håll dig nu till det som går att bevisa! Inte bara det du tycker verkar sannolikt och troligt.

De som har lämnat fantasibaserad verklighet bakom sig bedömer saker med hjälp av faktabevis, eller tänker på om det verkar sannolikt, troligt eller möjligt. Alltså både och beroende på sak. Det finns saker som kräver fakta och saker som man kan bedöma som sannolika eller ej. Men de kan också förhålla sig till fantasier med förståelsen att de just är fantasier.
Citera
2019-07-16, 15:25
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncelDolan
Om ingen har svar på det så är det väl tillräckligt med information för att förkasta det?

Hitchens rakblad träder i kraft här: "Det som kan hävdas utan belägg kan förkastas utan belägg"

Du kan inte påstå A, sen be din motpart motbevisa A. Vill du påstå A och argumentera för det, så gör det rätt. Presentera dina argument och följ ditt egna råd: "Håll dig nu till det som går att bevisa! Inte bara det du tycker verkar sannolikt och troligt."

Ingen har svar på något håll menar jag! Ingen sida har presenterat några 100% hållbara bevis.
Citera
2019-07-16, 15:26
Medlem
Citat:
Inga klockrena bevis som vi menar är vegertagna iaf. I så fall skulle inte denna tråden finnas och samtliga religiösa samfund över hela världen hade fått lägga ner sin verksamhet.

Så därför förblir det just teorier.
Vad kommer efter teori? (du får nog kolla upp vad en vetenskaplig teori är för något)
Varför behöver du klockrena bevis för det ena, medans du tror på det andra genom ’faith” (blind tro)?
Citera
2019-07-16, 15:26
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
De som har lämnat fantasibaserad verklighet bakom sig bedömer saker med hjälp av faktabevis, eller tänker på om det verkar sannolikt, troligt eller möjligt. Alltså både och beroende på sak. Det finns saker som kräver fakta och saker som man kan bedöma som sannolika eller ej. Men de kan också förhålla sig till fantasier med förståelsen att de just är fantasier.

Presentera några faktabevis som stöder Big Bang om du kan!
Citera
2019-07-16, 15:28
Medlem
Citat:
Ingen har svar på något håll menar jag! Ingen sida har presenterat några 100% hållbara bevis.
Så då är det lika troligt att Palme sköt sig själv som att du gjorde det?
Är allt 50/50 som inte bevistas till 100 procent?
Citera
2019-07-16, 15:29
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Vad kommer efter teori? (du får nog kolla upp vad en vetenskaplig teori är för något)
Varför behöver du klockrena bevis för det ena, medans du tror på det andra genom ’faith” (blind tro)?

Du missförstår. Om seriösa forskare går ut med följande: " Vi har nu hittat bevis på mänsklighetens och jordens uppkomst och det är inte genom ett gudomligt ingripande."

Om det inträffar då ska jag ge dig rätt. Fram till dess vet ingen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in