2019-07-16, 14:30
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Kan du förklara hur du menar här? Menar du tiden det tar att klippa? Med en robotgräsklippare kan du få en perfekt klippt gräsmatta som är konstant och kommer aldrig bli "oklippt" om du vill. Den kan klippa dygnet runt. Du behöver ingen anställd som klipper och inget bränsle går åt. Ingen miljöpåverkan. Elkostnaden är nästintill försumbar.

Off topic igen men kommunalt skulle robotgräsklippare vara utmärkt och även minska olyckor. Dock är det fortfarande mycket sossar kvar i landet som ser rött när man försöker ta bort arbetstillfällen på kommunen. Det ska finnas drälljobb tydligen.

Fast du kommer behöva 1000 Robotgräsklippare i en kommun. De som klipper åker runt i stora områden och det kan vara nån kilometer mellan olika klippområden. Man ska nog räkna med en gräsklippare per 3000/5000 kvadratmeter. En fotbollsplan är ca 5000 kvadrat och då måste det finnas en laddstation på varje yta som har storlek som en fotbollsplan. Varje Robotgräsklippare av hyfsad kvalitet som klipper 5000kvm kostar 20-25 tusen. Du kommer behöva någon anställd som åker runt och kontrollera att roboten klipper, finns kvar, inte orsakat någon skada och de har en miljöpåverkan både vid tillverkning, laddning och vid byte av batterier/delar. Inte på samma sätt som en åkgräsklippare men en kommun behöver inte 1000 åkgräsklippare heller

Idén är god men vi är inte där än.
Citera
2019-07-16, 14:42
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
De flesta som är negativa mot robotgräsklipparna har varken ägt eller testat en. Hur fasen vet man då att de är simpla och dåliga?

Jag som äger en kan garantera att de varken slungar föremål eller har varit en fara för någon. Givetvis måste man lära barnen att de ska vara försiktiga. Det går dessutom bygga bort den här risken med att klipparen åker över fötter eller liknande.

Resterande lista med fördelar går att göra lång med det hör inte tråden till.

Ja du verkar onekligen ha intressen i branschen?

Att den kan ha ihjäl ett djur eller skada en människa är min definition av VÄRDELÖS! sen kan du ta din "tur" eller "det händer ju så sällan" från din lågintelligenta skithjärna och stoppa upp i din säljarröv. F U
Citera
2019-07-16, 14:54
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4

Att den kan ha ihjäl ett djur eller skada en människa är min definition av VÄRDELÖS! sen kan du ta din "tur" eller "det händer ju så sällan" från din lågintelligenta skithjärna och stoppa upp i din säljarröv. F U

Haha, eller hur. Eller så är jag inte lika bakåtsträvande i hjärnan 😁

Säkerhetsmässigt så ligger jag bra till i argument kring klipparna.
Citera
2019-07-16, 15:06
Medlem
GalFisks avatar
Robotgräsklippare funkar fint på stora ytor. De har små knivar så de kan vara lätta och energisnåla, för det gör inget om det tar hela dagen att klippa ytan. När en människa ska köra klipparen vill man däremot att jobbet ska gå hyfsat snabbt, därmed är dessa mycket kraftigare.
Citera
2019-07-16, 15:06
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Haha, eller hur. Eller så är jag inte lika bakåtsträvande i hjärnan 😁

Säkerhetsmässigt så ligger jag bra till i argument kring klipparna.

Vad är bakåtsträvande med att kräva att en robotgräsklippare inte kan förstöra någons fot för livet? eller döda ett husdjur/igelkott?

Enligt information från tråden så var det flera som sabbade skon i ett test.
Citera
2019-07-16, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Fast du kommer behöva 1000 Robotgräsklippare i en kommun. De som klipper åker runt i stora områden och det kan vara nån kilometer mellan olika klippområden. Man ska nog räkna med en gräsklippare per 3000/5000 kvadratmeter. En fotbollsplan är ca 5000 kvadrat och då måste det finnas en laddstation på varje yta som har storlek som en fotbollsplan. Varje Robotgräsklippare av hyfsad kvalitet som klipper 5000kvm kostar 20-25 tusen. Du kommer behöva någon anställd som åker runt och kontrollera att roboten klipper, finns kvar, inte orsakat någon skada och de har en miljöpåverkan både vid tillverkning, laddning och vid byte av batterier/delar. Inte på samma sätt som en åkgräsklippare men en kommun behöver inte 1000 åkgräsklippare heller

Idén är god men vi är inte där än.
Sjöbo kommun har drygt 30 och det verkar funka bra. http://ystad.lokaltidningen.se/nyheter/2019-01-18/-Till-v%C3%A5ren-ska-allt-kommunalt-gr%C3%A4s-klippas-av-robotar-3955681.html
Citera
2019-07-16, 16:56
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Sjöbo kommun har drygt 30 och det verkar funka bra. http://ystad.lokaltidningen.se/nyheter/2019-01-18/-Till-v%C3%A5ren-ska-allt-kommunalt-gr%C3%A4s-klippas-av-robotar-3955681.html

Trevligt, jag har inget emot Robotgräsklippare men Sjöbo är väl en väldigt liten kommun och då kanske det funkar. Men det står också att de måste ut och reparera mark som är ojämn och det kanske varierar och funkar det bra så kan man absolut byta ut andra typer.

Svärfar har också en Robotgräsklippare men han kan bara köra på ca 1000 kvadratmeter av tomten där det är relativt jämnt och övriga 7-8000 körs med åkgräsklippare. Det är rätt kostsamt att jämna ut när det är så stora ytor
Citera
2019-07-16, 18:12
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey

Jag är definitivt ingen försäljare av robotgräsklippare men jag äger en och det funkar så satans bra att jag förvånas över hur mycket motstånd som fortfarande finns mot robotarna. Redan 2005 började jag använda Husqvarna Automower och de funkade klockrent redan då men då var motståndet massivt. Det är som att åkgräsklipparna är heliga för gubbarna där ute.

Sen så behövs givetvis åkarna fortfarande till olika ändamål men det är farliga maskiner och rent säkerhetsmässig vore det bra att fasa ut åkarna för att slippa sånna här olyckor. Och allra främst är det ju en viktig miljöfråga som även det är något gubbarna där ute är allergiska mot. Miljö är för töntar sägs det, trots att man är beroende av den 😂
Citera
2019-07-16, 18:13
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Trevligt, jag har inget emot Robotgräsklippare men Sjöbo är väl en väldigt liten kommun och då kanske det funkar. Men det står också att de måste ut och reparera mark som är ojämn och det kanske varierar och funkar det bra så kan man absolut byta ut andra typer.

Svärfar har också en Robotgräsklippare men han kan bara köra på ca 1000 kvadratmeter av tomten där det är relativt jämnt och övriga 7-8000 körs med åkgräsklippare. Det är rätt kostsamt att jämna ut när det är så stora ytor

Engångskostnad och engångsarbete. Och inte såå dyrt som du får det att låta.
Citera
2019-07-16, 18:39
Medlem
Isnatts avatar
Hört om hundar som fått svansarna klippta när dom legat och roboten kommit, myt eller ej vet jag inte men låter väl inte otroligt. Min gamla jycke hade säkert legat kvar om roboten kom åkandes, det var en riktig slöis..
Men såg det här av en slump, ett företag som la upp en varning, en annan unge som blivit träffad:
https://www.facebook.com/Fredriksmaskin/posts/2831987623541078
Citera
2019-07-16, 21:18
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hört om hundar som fått svansarna klippta när dom legat och roboten kommit, myt eller ej vet jag inte men låter väl inte otroligt. Min gamla jycke hade säkert legat kvar om roboten kom åkandes, det var en riktig slöis..
Men såg det här av en slump, ett företag som la upp en varning, en annan unge som blivit träffad:
https://www.facebook.com/Fredriksmaskin/posts/2831987623541078

Roterande rakblad så visst finns risken. Dock är jag osäker på om kraften räcker för att kapa en svans. Möjligen tippen på svansen men det är nog mer rimligt med djupa skärsår skulle jag tro.
Citera
2019-07-16, 22:36
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4

Håller dock med dig att det är hemskt att de dödar igelkottar. Får en känsla av att du dock inte bryr dig om dessa små krabater men det är givetvis ett slagkraftigt argument. Men du missar att åkgräsklipparna dödar rätt många igelkottar också, skulle tippa på fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in