2019-07-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Du lägger ord i mun på mig bara för att du tror att du får " rätt" då vilket är fel! Halmgubbar kallas det för och det biter inte på mig grabben!

För det andra blir så blir jag inte ett dugg sårad över vad du tror på eller inte tror på! Du däremot verkar fästa stor vikt vid att ingen ska tro på något andligt eftersom du inte gör det! Ohederligt, tyder på dåligt självförtroende och barnsligt är ett sådant beteende!

Dessutom är din inledling väldigt korkad: " Jag behöver inga bevis för guds existens. " Så säger du för att du inte kan producera några! Och utan att inse det så har du faktiskt också en slags " tro" eller icke- tro!

Flera seriösa forskare överger big bang teorin och inser att den är naiv och orimlig! Man har med datorers hjälp kunnat räkna ut att sannolikheten för att Big Bang är korrekt är lika stor som att en stormvind skulle blåsa genom ett skrotupplagg och sätta ihop en Boeing 747 helt perfekt del för del! = Omöjligt!

Så vem är det egentligen som tror på orealistiska sagor/tomten?

Det var ju bra att du inte blev sårad av det jag sa. Jag trodde det p g a tonen som du använde. Du antar saker "och lägger ord i mun på mig" också när du tror att det skulle vara viktigt för mig att andra tycker som jag. Det kunde betyda dåligt självtroende och vara ett barnsligt och ohederligt beteende, men nu var ju inte så att jag ville att alla skulle tycka som jag. Du ville bara kunna ge igen det där med omognad, men dina antaganden låg ju på inbillade grunder??

Jag förstår att "jag behöver inga bevis på guds existens" låtar korkad i dina öron. I mina öron skulle det låta lika korkad att försöka bevisa eller motbevisa ngns existens som man inte ens tror existerar. Du försöker väl inte heller bevisa eller motbevisa tandfens existens?

Menar du att jag tror på tomten om jag tror på Big Bang? Jag har inte sagt ngt om Big Bang, nu antar du igen utan att ta reda på. Men jag behöver inga teorier om gudar för att förklara världen.
Citera
2019-07-16, 13:10
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, det är inte en slags tro. Att det inte går att motbeviset ett icke falsifierbart påstående är ett faktum.

Är det någon som tror att allt skapat sig själv?
Det är naivt att tro på något (som gud, flygande enhörningar osv.) vars existens inte är bevisad.

Om du inte tror på big bang så vill jag gärna höra dig förklara hur planeten kom till och människan?
Citera
2019-07-16, 13:14
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Det var ju bra att du inte blev sårad av det jag sa. Jag trodde det p g a tonen som du använde. Du antar saker "och lägger ord i mun på mig" också när du tror att det skulle vara viktigt för mig att andra tycker som jag. Det kunde betyda dåligt självtroende och vara ett barnsligt och ohederligt beteende, men nu var ju inte så att jag ville att alla skulle tycka som jag. Du ville bara kunna ge igen det där med omognad, men dina antaganden låg ju på inbillade grunder??

Jag förstår att "jag behöver inga bevis på guds existens" låtar korkad i dina öron. I mina öron skulle det låta lika korkad att försöka bevisa eller motbevisa ngns existens som man inte ens tror existerar. Du försöker väl inte heller bevisa eller motbevisa tandfens existens?

Menar du att jag tror på tomten om jag tror på Big Bang? Jag har inte sagt ngt om Big Bang, nu antar du igen utan att ta reda på. Men jag behöver inga teorier om gudar för att förklara världen.

Säger likadant som till den andra skribenten: Om du inte tror på big bang ( ateisters käpphäst) så hur i hela friden kom allt till då?

Menar du att dom som tror att vi lever i en simulerad verklighet har rätt? Vi är bara en del av den här simuleringen och den eller de som kör simuleringen kan lika gärna vara en finnig tonåring i framtiden? Eller forskare i framtiden?
Citera
2019-07-16, 13:24
Medlem
Citat:
Om du inte tror på big bang så vill jag gärna höra dig förklara hur planeten kom till och människan?
Varför är det viktigt?
Citera
2019-07-16, 13:30
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför är det viktigt?

Det är väl viktigt! Om man varken tror på en högre makt eller big bang, så vad tror man på egentligen? Att rymdvarelser skapade jorden och människorna?
Citera
2019-07-16, 13:49
Medlem
Citat:
Säger likadant som till den andra skribenten: Om du inte tror på big bang ( ateisters käpphäst) så hur i hela friden kom allt till då?

Menar du att dom som tror att vi lever i en simulerad verklighet har rätt? Vi är bara en del av den här simuleringen och den eller de som kör simuleringen kan lika gärna vara en finnig tonåring i framtiden? Eller forskare i framtiden?

Hur allting började interesserar mig inte så mkt att jag skulle göra besväret att fördjupa mig i frågan. En sak är jag dock säker på: Allt skapades inte av en gud. Hur tror du allt började?

Det finns en del av verklighet som vi uppfattar med våra sinnen och erfarenheter på ett visst sätt. Sedan finns det en del av verklighet som är baserad på fakta och vetenskapliga studier. Vissa lägger mer bytydelse på så kallade fakta än andra när dom gör sina bedömningar. Hur ser din verklighet ut?
Citera
2019-07-16, 13:59
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Hur allting började interesserar mig inte så mkt att jag skulle göra besväret att fördjupa mig i frågan. En sak är jag dock säker på: Allt skapades inte av en gud. Hur tror du allt började?

Det finns en del av verklighet som vi uppfattar med våra sinnen och erfarenheter på ett visst sätt. Sedan finns det en del av verklighet som är baserad på fakta och vetenskapliga studier. Vissa lägger mer bytydelse på så kallade fakta än andra när dom gör sina bedömningar. Hur ser din verklighet ut?

Med andra ord kan du inte svara! Som alla andra ateister! Jag är inte förvånad!

Min teori är följande: Bibeln är inte sann och inte den skapelseberättelse som presenteras där heller.

Däremot tror jag på en högre makt en gudomlig makt om du vill. Märk väl att jag pratar inte om ett barns definition av gud nu!

Ingen gubbe i vit särk, med skägg som sitter på ett fluffigt moln. Troligen är " gud" eller det vi definierar som gud inte en människa, inte ett djur eller ens en varelse av kött och blod.

Utan mer som en kraft precis som vinden eller syre eller något liknande. Intressant att vissa ateister tror på ett liv i rymden men inte på gud!

Vissa av dom säger sig även tro på spöken och övernaturliga händelser men fortfarande inte på gud!

Sen när man blir gammal, sjuk och/ eller hamnar i fara eller tror att livet ska ta slut, då minsann går det utmärkt att tro och be!

När fan blir gammal så blir han religiös brukar det ju heta.
Citera
2019-07-16, 14:11
Medlem
Citat:
Det är väl viktigt! Om man varken tror på en högre makt eller big bang, så vad tror man på egentligen? Att rymdvarelser skapade jorden och människorna?
”Jag vet inte” är annars ett bra svar. Att du har hittat ett svar (guden X gjorde det) betyder inte att du har rätt eller slipper bevisbördan.
Citera
2019-07-16, 14:12
Medlem
Citat:

Min teori är följande: Bibeln är inte sann och inte den skapelseberättelse som presenteras där heller.

Däremot tror jag på en högre makt en gudomlig makt om du vill. Märk väl att jag pratar inte om ett barns definition av gud nu!

Ingen gubbe i vit särk, med skägg som sitter på ett fluffigt moln. Troligen är " gud" eller det vi definierar som gud inte en människa, inte ett djur eller ens en varelse av kött och blod.

Utan mer som en kraft precis som vinden eller syre eller något liknande. Intressant att vissa ateister tror på ett liv i rymden men inte på gud!

Vissa av dom säger sig även tro på spöken och övernaturliga händelser men fortfarande inte på gud!

Sen när man blir gammal, sjuk och/ eller hamnar i fara eller tror att livet ska ta slut, då minsann går det utmärkt att tro och be!

Nej, jag har ingen svar på din fråga om hur allting började. Min tid är begränsad och jag vill välja hur jag använder min tid och mina resurser och just nu är jag inte intresserad att lösa gåtan om hur allting började.

Jag tror att det kan finnas många sortens liv i andra planeter, det är troligt, universum är stor. Jag ser ingen konflikt i att inte tro på gud men tro på livet i andra planeter. Spöken eller övernaturliga saker tror jag inte mer på, det trodde jag som barn.

Jag är ännu inte döende, kan hända att blir rädd för döden när stunden är inne och börjar tro på ngt för att trösta mig själv. Det är naturligtvist en flykt till tidigare stadier och sådant kan hända när stunden känns för svår. Men det betyder inte att gud finns då heller, det betyder bara att jag behöver fly till fantasier när jag inte orkar ta verkligheten.
Citera
2019-07-16, 14:12
Medlem
Citat:

Självklart kan man inte svara på frågor man inte vet svaret på.
Tror du att alla som har ett svar har rätt??
Citera
2019-07-16, 14:15
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
”Jag vet inte” är annars ett bra svar. Att du har hittat ett svar (guden X gjorde det) betyder inte att du har rätt eller slipper bevisbördan.

Håller inte med om att : " Jag vet inte." Är ett bra svar! Ateister paradgren: Kritisera andras tro på ett hånfullt sätt samtidigt som man skryter med att man själv minsann inte tror på något alls.

Blir sen ateister tillfrågade om vad dom själva tror på och hur allting skapades så möts man av tystnad.

Det tycker jag inte är ett dugg smart eller beundransvärt. Så beter sig barn snarare.
Citera
2019-07-16, 14:17
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Big bang förklarar universums expansion.
Den är baserad på observationen att avståndet mellan galaxer ökar.

Hur planeter kommer till förklaras av gravitation. Det går att observera att massa attraherar massa.

Enligt evolutionen härstammar människan från en gemensam anfader med dagens primater. Det går att observera att en individs DNA inte är lika som föräldrarnas och att denna skillnad ökar med antalet generationer.

Detta baseras alltså på empiri, ingen tro behövs för att acceptera dessa vetenskapliga teorier, vilket inte är detsamma som ”teori” i vardagligt tal, då det kan betyda ”gissning”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in