2019-07-15, 01:38
Bannlyst
Fråga om prövningar, måste göra det på X antal kurser... så det är jobbigt.

Frågor:

1- som jag förstått får jag boka in mig på flera olika prövningar dvs tex matte på jensen engelska på hermods osv, alltså i olika skolor det måste inte vara på samma skola jag gör alla prövningar?

2 - är prövningar svårt generellt sett? Man får ju typ 2 veckor på sig plugga in en hel kurs?

3 - om jag fått F på någon kurs på komvux inom 1 år stämmer det att jag kan göra då prövningen gratis ist för att betala 500kr?

4- Någon hemsida man kan se alla kommande prövningar på olika skolor? Jag vill boka in flera olika prövningar. Men kan inte hitta hemsida för detta.

Tack så mycket!
Citera
2019-07-15, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arouint
Fråga om prövningar, måste göra det på X antal kurser... så det är jobbigt.

Frågor:

1- som jag förstått får jag boka in mig på flera olika prövningar dvs tex matte på jensen engelska på hermods osv, alltså i olika skolor det måste inte vara på samma skola jag gör alla prövningar?

2 - är prövningar svårt generellt sett? Man får ju typ 2 veckor på sig plugga in en hel kurs?

3 - om jag fått F på någon kurs på komvux inom 1 år stämmer det att jag kan göra då prövningen gratis ist för att betala 500kr?

4- Någon hemsida man kan se alla kommande prövningar på olika skolor? Jag vill boka in flera olika prövningar. Men kan inte hitta hemsida för detta.

Tack så mycket!

1. Det stämmer. Generellt ges bara möjligheten att anmäla sig till en eller två prövningar per prövningsperiod, men dessa är individuella per skola och ligger ofta omlott, så det går fint.

2. En prövning är menad att testa dina kunskaper i hela kursen men är inte designad för att du ska hämta in denna kunskap under prövotiden. Du ska redan vara bekväm med stora delar (helst hela kursen, alltså) av kursmålen när prövningen börjar. Majoriteten som gör en prövning utan några förkunskaper kommer att misslyckas, tempot är för högt. Räkna med 2-4 stora inlämningsuppgifter plus ett slutprov, per prövning.

3. Det stämmer, vad jag vet.

4. Det finns ingen hemsida som samlar alla prövoperioder vad jag vet, du får spana in varje hemsida individuellt. Värt att anmärka är att platserna är begränsade och tar slut extremt snabbt, oftast bara inom timmar från att anmälan öppnar. Håll därför stenkoll på datum och respektera verkligen öppningstiden, se till att vara beredd att anmäla dig där och då.
Citera
2019-07-15, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hogtflygande
1. Det stämmer. Generellt ges bara möjligheten att anmäla sig till en eller två prövningar per prövningsperiod, men dessa är individuella per skola och ligger ofta omlott, så det går fint.

2. En prövning är menad att testa dina kunskaper i hela kursen men är inte designad för att du ska hämta in denna kunskap under prövotiden. Du ska redan vara bekväm med stora delar (helst hela kursen, alltså) av kursmålen när prövningen börjar. Majoriteten som gör en prövning utan några förkunskaper kommer att misslyckas, tempot är för högt. Räkna med 2-4 stora inlämningsuppgifter plus ett slutprov, per prövning.

3. Det stämmer, vad jag vet.

4. Det finns ingen hemsida som samlar alla prövoperioder vad jag vet, du får spana in varje hemsida individuellt. Värt att anmärka är att platserna är begränsade och tar slut extremt snabbt, oftast bara inom timmar från att anmälan öppnar. Håll därför stenkoll på datum och respektera verkligen öppningstiden, se till att vara beredd att anmäla dig där och då.

Tack för allt!

Enda som fick mig omotiverad var då ditt svar på nummer 2. Var lite rädd för det där. Men låt säga man lägger ändå en del krut på kursen etc? Tror du det kan gå?

Är inte prövning som att läsa en kurs men bara med snabbare tempo?
Citera
2019-07-15, 20:39
Medlem
Citat:
Tack för allt!

Enda som fick mig omotiverad var då ditt svar på nummer 2. Var lite rädd för det där. Men låt säga man lägger ändå en del krut på kursen etc? Tror du det kan gå?

En prövning är som att göra alla examinerande moment i en kurs med högre tempo, inte att läsa en kurs. Du gör inga lärande moment och måste antingen ha all kompetens sen innan eller hämta in den själv medan prövningen pågår. Gör du två prövningar samtidigt i skrivintensiva kurser kan du räkna med att trycka ur dig 10.000-20.000 ord på två veckor.

Går det? Absolut, för vissa. Har du lätt för att lära är det görbart, men det är inte alls det tillvägagångssättet prövningarna designas för. Mycket avgörs av vilka kurser det handlar om och vilka betyg du satsar på. Vill du bara bli godkänd och kursen är flummig så kan det gå ganska lätt, men siktar du på högre betyg för att faktiskt höja dig inför antagning till högskola och universitet måste du respektera att en prövning kräver förberedelser.
Citera
2019-07-16, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hogtflygande
En prövning är som att göra alla examinerande moment i en kurs med högre tempo, inte att läsa en kurs. Du gör inga lärande moment och måste antingen ha all kompetens sen innan eller hämta in den själv medan prövningen pågår. Gör du två prövningar samtidigt i skrivintensiva kurser kan du räkna med att trycka ur dig 10.000-20.000 ord på två veckor.

Går det? Absolut, för vissa. Har du lätt för att lära är det görbart, men det är inte alls det tillvägagångssättet prövningarna designas för. Mycket avgörs av vilka kurser det handlar om och vilka betyg du satsar på. Vill du bara bli godkänd och kursen är flummig så kan det gå ganska lätt, men siktar du på högre betyg för att faktiskt höja dig inför antagning till högskola och universitet måste du respektera att en prövning kräver förberedelser.

Det är lite där jag fuckat i mitt liv,
jag har inte gjort gymnasiet mina anledningar är väl ''bra/godkända'' men det ändrar inte på saken att jag inte har genomfört gymnasiet och åren börjar ta sig, och jag har aldrig vart den där ''duktiga'' i skolan och bra på lära mig om saker jag inte har intresse för, jag funderar verkligen vad jag bör lägga min tid på, om det är prövningar jag ska köra på eller inte, att bara gå gymnasiet och göra kurserna via komvux innebär att jag hade vart klart med gymnasiet när jag är 24-26 år gammal (räknat med att det tar 3år genomföra) det vill jag inte,

är i en jobbig situation just nu bara därför tänkte jag prövningar ''beta'' av gymnasiet fort..
Citera
2019-07-16, 18:02
Medlem
Citat:
jag har inte gjort gymnasiet mina anledningar är väl ''bra/godkända'' men det ändrar inte på saken att jag inte har genomfört gymnasiet och åren börjar ta sig, och jag har aldrig vart den där ''duktiga'' i skolan och bra på lära mig om saker jag inte har intresse för, jag funderar verkligen vad jag bör lägga min tid på, om det är prövningar jag ska köra på eller inte, att bara gå gymnasiet och göra kurserna via komvux innebär att jag hade vart klart med gymnasiet när jag är 24-26 år gammal (räknat med att det tar 3år genomföra) det vill jag inte,

är i en jobbig situation just nu bara därför tänkte jag prövningar ''beta'' av gymnasiet fort..

Alltså, att klara av gymnasiet snabbt är fortfarande en möjlighet. Prövoperioderna är som sagt ca 2-3 veckor, men du har ju inte prövningar konstant utan rätt stora luckor. Min poäng till dig är att du inte ska tro att du kommer klara kurserna om du börjar plugga till dem samtidigt som prövningen börjar. Men du kan absolut klara 6+ prövningar per termin om du vet vilka ämnen du ska läsa och ser till att plugga för att nå kursmålen löpande.

Om du inte har jobb rekommenderar jag att betrakta studierna som ett heltidsjobb i vilken tid du lägger ned, annars kommer du få offra fritid. Gymnasiekurser är inte svåra bara du förbereder dig. En månads heltidsstudier per ämne du vill pröva kommer nog räcka mer än väl för i alla fall godkänt i kursen även om du har noll förkunskaper. Se till att du ser till att ha så mycket marginal tidsmässigt det bara går inför varje kurs. Det är bättre att bli klar med en kurs så att du kan börja förbereda inför nästa snarare än att du upptäcker att du inte hinner med.
Citera
2019-07-16, 18:47
Medlem
Citat:

Vet du vad du vill göra för något?

Har du arbetat i tre år på minst 50% efter att du fyllt 19 så behöver du för att vara behörig till högskola bara:

Svenska 1, 2 och 3 - eller gamla A + B
Matematik 1 eller gamla A
Engelska 5 och 6 eller gamla A
Samhällskunskap 1 (1b eller 1a1+1a2 ) eller gamla A.

https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Grundlaggande-behorighet-med-vissa-kurser-och-arbete/
Citera
2019-07-17, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Vet du vad du vill göra för något?

Har du arbetat i tre år på minst 50% efter att du fyllt 19 så behöver du för att vara behörig till högskola bara:

Svenska 1, 2 och 3 - eller gamla A + B
Matematik 1 eller gamla A
Engelska 5 och 6 eller gamla A
Samhällskunskap 1 (1b eller 1a1+1a2 ) eller gamla A.

https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Grundlaggande-behorighet-med-vissa-kurser-och-arbete/

Fråga, måste man ha jobbat 3 år i rad på 50% eller funkar även här och där och allt plussas ihop?

Och generellt bör jag väl fokusera på få gjort dem ämnena ovan du nämner först eller?
Citera
2019-07-17, 16:57
Medlem
Citat:
Fråga, måste man ha jobbat 3 år i rad på 50% eller funkar även här och där och allt plussas ihop?

Och generellt bör jag väl fokusera på få gjort dem ämnena ovan du nämner först eller?

Hade börjat med ämnena som kräver tre eller två olika steg, så Svenska 1, Engelska 5 men också matematik 1 för att många program kräver matematik 2.

Fast samtidigt är matematik 1 en kurs som borde vara väldigt tacksam att bara pröva, är ju mycket grundskolematte och inte särskilt svår matematik, och behöver du hjälp så finns flashback som svarar snabbare än vad det tar för dig att gå fram till läraren och få ut ett svar .

Rätt säker på att arbetet inte behöver vara i sträck, skulle du sakna lite månader kan du, om möjligt, jobba 50% samtidigt som du läser.
Värnpliktstjänstgöring räknas också in som arbete så du skulle kunna köra den, om du behöver fler månader, och pröva/läsa en kurs i taget, dock är jag lite osäker hur dagens system räknas med grundutbildningen på tre månader.

Sedan behöver du områdesbehörighet för just den specifika utbildningen du vill läsa, är det lite otur så blir det 1000 poäng till och kanske inte ens värt att ta den här vägen iaf.
Men vad är det du vill läsa för något?
Senast redigerad av pmatt 2019-07-17 kl. 17:02.
Citera
2019-07-17, 17:51
Medlem
Citat:
Tack för allt!

Heltid är att läsa en kurs på en månad, det är givetvis möjligt att läsa en kurs på två veckor men det blir tufft. Om vi pratar matte, fysik, kemi och biologi blir det VÄLDIGT tufft. Samkurserna och språk är lättare.

Det går om du är motiverad men du kommer behöver plugga väldigt mycket.
Citera
2022-01-12, 23:51
Medlem
Citat:

Förlåt för sent svar. Du kan göra konkurrensprövningar. Konkurrensprövning är när du gör en prövning trots att du har betyg i den kursen enbart för att försöka höja ditt snittvärde (jämförelsetal). Dessa kan kosta 150 kronor till 500 kronor, men oftast så är det 500 kronor som gäller.

Det är inte bara ett prov du gör utan det finns olika prov för den kursen som du självmant måste plugga till. Du får alltså ingen hjälp på dessa konkurrensprövningar förutom lite information om proven samt de material du behöver. Sedan finns det komplitteringsprövningar. Kompletteringsprövningar är prövningar du gör i kurser som du behöver ha godkänt i- eller läst för att kunnas vidare studera på det program du har valt på universitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in