Citat:
Ursprungligen postat av
GilGrissom82
Ja, det verkar onekligen intressant. Vilken typ av uppgifter kan vara av karaktären sekretessbelagda?
Funderar även på den kryptiska kommentaren från Springares förlag avseende förseningen, som kom strax innan boksläppet skulle ha skett den 11 juli - att de skulle "redigera ner textmassan". Sådant görs ju vanligtvis inom ramen av ordinarie förberedelseprocess. Har det under de första juliveckorna inkommit något som ställt hela den gamla utredningen på ända, och att vissa avsnitt i boken därför nu tas bort med kort varsel? Kan det hänga ihop med det sekretessbelagda dokumentet som inkommit till TR?
Jag undrar om det i Springares bok kan stå så särskilt mycket om just utredningstekniska detaljer mer än det som är offentligt. Har svårt att tro att något som kommer upp i utredningen nu, skulle kunna påverka hans bok?
Däremot kan det naturligtvis vara en slags "försvarstal" om den första kritiken som initialt kom upp mot Springares team (hur utredningen skötts, semester och att vidare utredningsåtgärder mm inte skulle göras), vilket sedan märkligt nog plötsligt ändrades till att Springare inte hade avsatts pga hur utredningen hade skötts. Petningen och anledningen till den, vad som egentligen hände enligt honom och hur petningen påverkat utredningen negativt, det är väl sådant som kommer att behandlas.
Jag tror att jag skulle bli besviken på boken om jag trodde att någon okänd detalj från utredningen skulle komma fram.
Men självklart är det mycket intressant vad som kan ha kommit in till tingsrätten som kan vara sekretessbelagt.