2019-07-15, 10:13
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Jag tog för givet att det handlade om någon av ungarna, men hen kanske menar någon annan.

På bilden du talar om ser det ut som att grabben har nåt märke i nacken på höger sida. Det kanske hade varit något "krig"? Vad symbolerna betyder har jag ingen aning om.

Det ser ut som två blåmärken efter fingrar och ett rivmärke.
Nertryckt och knoggnuggad?
Senast redigerad av smokeonthewater 2019-07-15 kl. 10:18.
Citera
2019-07-15, 10:20
Medlem
Honan6s avatar
SD har varit inne och donat på sin GC-sida. Jag tycker det fattas bilder från loggar runt den 26/27 maj -18. Är på jobbet och har inte tid att forska i saken nu. Kanske någon ledig vet vilka eller om bilder är raderade?
www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=2aebb93b-28a8-4788-a720-2c4ed249e81c&tab=gallery#profilepanel
Citera
2019-07-15, 10:32
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Jag tog för givet att det handlade om någon av ungarna, men hen kanske menar någon annan.

På bilden du talar om ser det ut som att grabben har nåt märke i nacken på höger sida. Det kanske hade varit något "krig"? Vad symbolerna betyder har jag ingen aning om.

Med litet fantasi kan man eventuellt skönja ett märke efter handflata och fingertoppar? Var NW och hans polare inblandade i slagsmål med något gäng, typ vivallakids? Tänker på emojin i form av en "mecka"-symbol som någon kommenterat med.

(Och med ännu livligare fantasi - en av kommentarerna är en emoji i form av en "anteckningsbok" - var det inte trådens konspiratoriske Joker som upprepade gånger frågade ifall LW's dagbok hittats?).
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-07-15 kl. 10:35.
Citera
2019-07-15, 10:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det kanske kommer någon artikel i pressen inom kort. En reporter har tydligen granskat och fiskat i fallet och är väldigt konfunderad över hur det skötts. Tydligen funnit massa tveksamheter i hantering på flera nivåer. Inriktningen är alltså inte vem som kan vara GM eller försvara SD, utan hur polisen och åklagaren har hanterat fallet. Arbetssättet och arbetsordningen har tydligen inte följt praxis så bra.
När reportern började försöka ställa frågor så vart det än mer murbyggande runt åklagaren.

Inifrån polishuset har syrliga kommentarer fällts och huvud har skakats. Det som ifrågasatts mest är "jobba brett". Om SD inte är gärningsman, så har dom tappat allt och står på ruta 1.
Än idag har inte alla i LW:s bekantskapskrets, som träffat henne i närtid, förhörts.
En möjlig förklaring till det nästan övertydliga skyddandet av Åsa Hiding skulle kunna vara att hon bara är en målvakt/decoy, och att det i själva verket är en annan åklagare det handlar om. Har det t.ex. framgått av någon av de här hundratals artiklarna vem det var som anhöll SD som skäligen misstänkt den 15/5 2018? Helt klart är i alla fall att det inte var Hiding.

Det här kan ju vara lite intressant även utifrån uppgifterna om att SÄPO skall ha varit inblandade i början. Visst låter det där om SÄPO som en konspirationsteori, men det går inte att komma ifrån att uppgifterna kommer från trovärdigt håll. Kan det ha varit en säpoåklagare?
Senast redigerad av Draifos 2019-07-15 kl. 11:10.
Citera
2019-07-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag är nog en av de minst lättstötta personer du råkat på, så där har du fel i sak.
Men du undviker att svara på det jag undrade över. Varför svarar du mig inte på mina frågor istället för att fara ut med ett löjligt inlägg om lättstötthet?
Är det inte Örebro polishus i fonden på den profilbild som NW använde?
Har jag enl dig alltså helt fel?

Tacksam för besked!
Det är raka besked och svar som för tråden framåt. Onödiga påhopp skadar den.

Hur kan du veta att det är poishuset? Du som inte känner till något i Örebro? Till Carinah78
Citera
2019-07-15, 11:39
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Så tänkte jag också.
Citera
2019-07-15, 11:49
Medlem
Honan6s avatar
Det går inte att få ut några uppgifter från TR idag heller (åtminstone inte nyss). Den 9 juli har något sekretessbelagt inkommit, dock. Intressant!

(Uppgifter inhämtat i reception på TR nyss under lunchpromenad)
Citera
2019-07-15, 12:11
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det går inte att få ut några uppgifter från TR idag heller (åtminstone inte nyss). Den 9 juli har något sekretessbelagt inkommit, dock. Intressant!

Ja, det verkar onekligen intressant. Vilken typ av uppgifter kan vara av karaktären sekretessbelagda?

Funderar även på den kryptiska kommentaren från Springares förlag avseende förseningen, som kom strax innan boksläppet skulle ha skett den 11 juli - att de skulle "redigera ner textmassan". Sådant görs ju vanligtvis inom ramen av ordinarie förberedelseprocess. Har det under de första juliveckorna inkommit något som ställt hela den gamla utredningen på ända, och att vissa avsnitt i boken därför nu tas bort med kort varsel? Kan det hänga ihop med det sekretessbelagda dokumentet som inkommit till TR?
Citera
2019-07-15, 12:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
"Med hjälp av gärningsmannaprofilen kan gruppen göra en bedömning av de misstänkta som förekommer i en utredning."
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/garningsmannaprofilgruppen/

Gärningsmannaprofilgruppen kan kopplas in om utredningen kört fast för att man inte har en misstänkt eller om man har flera misstänkta/möjliga kandidater.
I det senare fallet skulle det kunna det vara för snäva in antalet personer som kan vara aktuella för utredningen.

Observera att det står de ("[...]bedömning av de misstänkta som förekommer i en utredning.[...]")

Från polisens site: Gärningsmannaprofilgruppen - polisens arbete

"Experterna i gärningsmannaprofilgruppen utgår från brottsplatsen när de gör sin så kallade ärendeanalys. De analyserar beteenden och skador på offer.

De analyserar också information som vem offret var och vilka risker gärningsmannen tog för att begå brottet. Utifrån det kan de ta fram en gärningsmannaprofil med hypoteser om gärningsmannens mest troliga egenskaper och motiv, för att hitta en möjlig misstänkt.
"
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/garningsmannaprofilgruppen/

Nu har man en skäligen misstänkt. Om man skulle ha anledning att misstänka att det var fel man man har, då kan jag tänka mig att situationen skulle vara annorlunda. T ex skulle jag tro att om man misstänker att den skäligen misstänkte "inte passar in" som mördare i det här fallet skulle man kanske koppla in gärningsmannaprofilgruppen till hjälp. Eller om man skulle ha ett antal personer av intresse.

Om t ex LW hade utsatts för någon slags sexuell övergrepp med rituellt mönster, då hade inte mgm passat in som gm. Det mönstret hade fått utredningen att förmodligen misstänka en överfallsvåldtäkt eller en våldtäkt av någon som kanske försökt arrangera mordplatsen för att rikta blickarna ifrån sig .

Jag tror faktiskt (utifrån mitt lekmannakunnande) att mgm kan passa bra in i en sådan profil.
Citera
2019-07-15, 12:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Intressant.
Svårt att kunna lista ut vad det skulle kunna vara känns det som.
Citera
2019-07-15, 12:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, det verkar onekligen intressant. Vilken typ av uppgifter kan vara av karaktären sekretessbelagda?

Funderar även på den kryptiska kommentaren från Springares förlag avseende förseningen, som kom strax innan boksläppet skulle ha skett den 11 juli - att de skulle "redigera ner textmassan". Sådant görs ju vanligtvis inom ramen av ordinarie förberedelseprocess. Har det under de första juliveckorna inkommit något som ställt hela den gamla utredningen på ända, och att vissa avsnitt i boken därför nu tas bort med kort varsel? Kan det hänga ihop med det sekretessbelagda dokumentet som inkommit till TR?

Jag undrar om det i Springares bok kan stå så särskilt mycket om just utredningstekniska detaljer mer än det som är offentligt. Har svårt att tro att något som kommer upp i utredningen nu, skulle kunna påverka hans bok?

Däremot kan det naturligtvis vara en slags "försvarstal" om den första kritiken som initialt kom upp mot Springares team (hur utredningen skötts, semester och att vidare utredningsåtgärder mm inte skulle göras), vilket sedan märkligt nog plötsligt ändrades till att Springare inte hade avsatts pga hur utredningen hade skötts. Petningen och anledningen till den, vad som egentligen hände enligt honom och hur petningen påverkat utredningen negativt, det är väl sådant som kommer att behandlas.

Jag tror att jag skulle bli besviken på boken om jag trodde att någon okänd detalj från utredningen skulle komma fram.

Men självklart är det mycket intressant vad som kan ha kommit in till tingsrätten som kan vara sekretessbelagt.
Senast redigerad av notknapparen 2019-07-15 kl. 13:04.
Citera
2019-07-15, 13:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../
Nu har man en skäligen misstänkt. Om man skulle ha anledning att misstänka att det var fel man man har, då kan jag tänka mig att situationen skulle vara annorlunda. T ex skulle jag tro att om man misstänker att den skäligen misstänkte "inte passar in" som mördare i det här fallet skulle man kanske koppla in gärningsmannaprofilgruppen till hjälp. Eller om man skulle ha ett antal personer av intresse.
/.../
Vem avgör om/när man skall ta hjälp av t.ex. GMP-gruppen? Åsa Hiding eller Mikael Nyqvist?
"En del tror vi kört fast"
https://twnews.se/se-news/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in