2019-07-15, 10:47
Medlem
Med hänsyn till den här tweeten:
En bra text. Det du borde tagit upp är dock att trots att bosnierna anses välintegrerade når heller inte denna grupp upp i arbetssiffror som gör dem närande istället för tärande i Sverige. Värt att tänka på.
https://twitter.com/Vikstrom_Arboga/status/1149686732247490563
För det första är frågan om Fredrik Vikström har rätt.

Så funderar jag kring det där med "integrerad".

För det första är det ju ganska uppenbart att bosnier är mer arbetsamma än andra invandrare som kommit. Precis som att företag därför blir tvungna att anställa "de sämsta" etniska svenskar, som därför har låg arbetslöshet, så måste man anställa bosnier innan man anställer t.ex. Ali Baba och Kunta Kinte.

För det andra: vad är det för typ av jobb som bosnierna har? "Tjänar" verkligen samhället på att ha en massa lågkvalificerad arbetskraft?

Min erfarenhet av bosnier är att de är trevliga och arbetsamma, och gärna jobbar med händerna. Tycker inte jag träffat på så många ingenjörer direkt, men andra kanske har annan erfarenhet?
Citera
2019-07-15, 11:01
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Med hänsyn till den här tweeten:
En bra text. Det du borde tagit upp är dock att trots att bosnierna anses välintegrerade når heller inte denna grupp upp i arbetssiffror som gör dem närande istället för tärande i Sverige. Värt att tänka på.
https://twitter.com/Vikstrom_Arboga/status/1149686732247490563
För det första är frågan om Fredrik Vikström har rätt.

Så funderar jag kring det där med "integrerad".

För det första är det ju ganska uppenbart att bosnier är mer arbetsamma än andra invandrare som kommit. Precis som att företag därför blir tvungna att anställa "de sämsta" etniska svenskar, som därför har låg arbetslöshet, så måste man anställa bosnier innan man anställer t.ex. Ali Baba och Kunta Kinte.

För det andra: vad är det för typ av jobb som bosnierna har? "Tjänar" verkligen samhället på att ha en massa lågkvalificerad arbetskraft?

Min erfarenhet av bosnier är att de är trevliga och arbetsamma, och gärna jobbar med händerna. Tycker inte jag träffat på så många ingenjörer direkt, men andra kanske har annan erfarenhet?

Landskrona är någon form av centralfäste för bosnierna som kom på 90-talet, och den kommunen var tidigt ute som "failed state" i Sverige. Så jag tror att man har trixat med siffrorna, för att det ska se bättre ut än vad det är. Om man inte tycker att detta är lyckad integration:

https://www.youtube.com/watch?v=a1vHBhRipso

(Hela Landskrona hatar polisen.)
Citera
2019-07-15, 11:16
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Njaa.

Jag har erfarit till synes "integrerade" drillade juggar, dom talar så fint och spelar svenska så bra.

Men, när konflikt uppstår, då blir det direkt "Jak Skal knolla din faamillj" "Jevvla gris"

Jahapp, där kom apan fram tänker jag varje gång, dom kan låtsas om dom vill, men svenskar blir dom aldrig.
Citera
2019-07-15, 11:41
Medlem
Nu finns det olika grupperingar även bland invandrare från olika länder.
Jag har träffat på pbåde välintegrerade personer med ursprung från Bossnien(Inc. från den tiden det var Jugoslavien), samt personer som lever utanför vårt samhälle.
Lite kortfattat skulle jag säga kristna personer från icke välrenomerade kriminella släkter(Vi har tagit emot välkända kriminella från Jugoslavien i omgångar) verkar ha integrerat sig bra och är arbetsamma och annamar svenskt tänk.
Men däremot Muslimer och kriminella familjer verkar vara omöjliga att få till att funka i vårt samhälle.
Citera
2019-07-15, 11:41
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Och då är det alltså främlingsfientlig som ska in på lodrätt tre.
Hehe, en kommentar till Wikström. Tyckte väl inte direkt att Kristina Lindquists text som Wikström citerade var så belysande. De kommentarer han fått är dock fortsatt belysande för tonen i det offentliga rummet.

Lindquist:
Citat:
För samtidigt som den stora andelen med migrantbakgrund i arbetarklassen ständigt osynliggörs i diskussioner om klass, finns en lika beprövad som oslagbar logik här: Att medelklassens invandrare aldrig är riktiga invandrare, eftersom invandrare per definition är kriminella bidragstagare som vägrar lära sig svenska. På samma sätt är varje muslim per definition en radikaliserad sektmedlem; den som lever som folk gör mest är helt enkelt inte muslim.

Det här håller jag inte alls med om. Hon fortsätter:

Citat:
Men en bosnier som skaffat sig jobb och bostadsrätt upphör alltså på något magiskt sätt att vara flykting, invandrare, utlänning – och upphör att vara en sådan människa som Expressen syftade på med sin löpsedel ”KÖR UT DEM!” hösten 1993. Och kanske är det hela syftet med ett uttryck som ”brf-bosnier” - att göra den bosniska erfarenheten lämpligt irrelevant i alla diskussioner om dagens flyktinginvandring.

Jag tror att det för väldigt många av oss "främlingsfientliga" handlar om begriplighet hos dem vi möter. Assimilation. Är den bosniska erfarenheten god finns ingen anledning att göra den irrelevant. Men är den god och är den benämning som lyfts här representativ? Och vad är lägsta möjliga utfall efter ~ 25 år?
Citera
2019-07-15, 12:14
Medlem
Jag tror Vikström har fel. Bosnierna är en mycket välintegrerad grupp som har alla typer av jobb i samhället, från sopåkare till läkare. Skulle nog hävda att de är precis lika ”närande” och ”tärande” som Vikström själv.
Citera
2019-07-15, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Vi har många bosnier (och andra juggar) på mitt jobb, alla är ingenjörer och väl integrerade, dom ses knappt som invandrare längre utan som svenskar med konstiga efternamn, min chef är bosnier och en av dom bästa chefer jag haft.
Citera
2019-07-15, 12:35
Medlem
godhetsapostelns avatar
Lol..ja jätte välintegrerade. Se bara på Landskrona...och stog i princip för alla Malmös problem innan araberna helt tog över..
Citera
2019-07-15, 12:39
Medlem
Tanuss avatar
För att en invandrargrupp skall anses lyckad så måste de som kollektiv uppvisa en högre självfösörjningsgrad och lägre brottsaktivitet än referensgruppen etniska svenskar.

Kom med ett enda sådant exempel.

Ledtråd, det är inte afghaner, somalier eller eritreaner. Tyvärr inte heller bosnier.
Citera
2019-07-15, 13:00
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Stora massan är som vilken Svensson som helst. Finns alltid undantag som i varje folkgrupp.

Vi är ett folk med europeiska värderingar och utbildning i grund och botten, men det räcker inte för vissa inavlade idioter här på forumet, ni kanske ska få in lite till somalier eller araber istället så kommer den integrationen som ni drömmer om gå som på räls istället för bosnierna.

Senast redigerad av ZmajOdBosne 2019-07-15 kl. 13:20.
Citera
2019-07-15, 13:19
Medlem
Skilj på multietnisk integration och multikulturell.

Det förstnämnda förekommer i princip inte alls i Sverige medans den bosniska regionen i Jugoslavien är ett multietnisk integrerad samhälle precis som många andra östeuropeiska länder.

De etniska bosniska enklaverna är i 3 delar, den katolska, den ortodoxa och den muslimska.

De katolska och ortodoxa "bosnier" är i regel Kroater (främst från Slavonia) och Ortodoxa Serber, främst från Republik Srbska. "Landet" bosnien är en multietnisk konstruktion med misslyckad multikultur.

Så svaret på din fråga är att det beror på vilka bosnier som du avser, de som är Européer eller de Turk-ättade muslimska bosnaker som inte klarar av varken ett multietniskt eller multikulturellt samhälle
Citera
2019-07-15, 13:22
Medlem
Danne90s avatar
Jag kan säga såhär.
För bosniska föräldrar är det viktigt att barnen utbildar sig.
Med ett jobb så integrerar man sig lättare i samhället.
Jag kom till Sverige under perioden 92-94. Har ett bra jobb, har aldrig haft något med polisen att göra, röstar SD och älskar Sverige mer än mitt hemland.
Vikströms källa påstår ingenting av det han säger. Vissa skiter i fakta så länge det räcker att de får sin confirmation bias bekräftad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in