2024-02-25, 03:25
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalionn
Bra då när svenskarna röstade för fortsatt invandring då röstade de också att alla vi stanna 83% röstade JA
Konstigt sätt att se på saken, men dom flesta svenskar har inga problem med invandrare överlag. Det stora problemet på senare år har ju varit kulturellt med alla efterblivna skitkulturer som tror det är okej att komma hit och skära sina döttrar i fittan eller kasta ut dom från balkongen för dom inte vill följa familjens ökenvärden. Utan MENA i Sverige kan vi skriva av 80% av all allvarlig brottslighet över en natt.
Citera
2024-02-25, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Konstigt sätt att se på saken, men dom flesta svenskar har inga problem med invandrare överlag. Det stora problemet på senare år har ju varit kulturellt med alla efterblivna skitkulturer som tror det är okej att komma hit och skära sina döttrar i fittan eller kasta ut dom från balkongen för dom inte vill följa familjens ökenvärden. Utan MENA i Sverige kan vi skriva av 80% av all allvarlig brottslighet över en natt.
Jag tror nog att de flesta svenskar har svårt för invandrare och därför väljer de flesta att bo i svenska områden.
Att de duktigt påstår annat ändrar inte på den faktiska utvecklingen i landet.
Citera
2024-02-25, 07:45
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Med hänsyn till den här tweeten:
En bra text. Det du borde tagit upp är dock att trots att bosnierna anses välintegrerade når heller inte denna grupp upp i arbetssiffror som gör dem närande istället för tärande i Sverige. Värt att tänka på.
https://twitter.com/Vikstrom_Arboga/...86732247490563
För det första är frågan om Fredrik Vikström har rätt.

Så funderar jag kring det där med "integrerad".

För det första är det ju ganska uppenbart att bosnier är mer arbetsamma än andra invandrare som kommit. Precis som att företag därför blir tvungna att anställa "de sämsta" etniska svenskar, som därför har låg arbetslöshet, så måste man anställa bosnier innan man anställer t.ex. Ali Baba och Kunta Kinte.

För det andra: vad är det för typ av jobb som bosnierna har? "Tjänar" verkligen samhället på att ha en massa lågkvalificerad arbetskraft?

Min erfarenhet av bosnier är att de är trevliga och arbetsamma, och gärna jobbar med händerna. Tycker inte jag träffat på så många ingenjörer direkt, men andra kanske har annan erfarenhet?

Många, bosnier, albaner osv som jag har stött på har till 90% varit jävla duktiga och flitiga i det de gör. Samt bra människor, varma hjärtan.

Då känner jag allt ifrån vd:ar på diverse telekombolag, byggföretag, restauranger tex.Vanligt arbetsamma knegare också såklart.

Sen de flesta serberna jag har träffat, de har varit jävligt schyssta med såklart men väldigt mycket mer flippiga och inblandade i lite mer tveksamma aktiviteter, om man säger så.

Detta är min uppfattning och slutsats av de jag träffat än så länge.
Citera
2024-02-25, 14:56
Medlem
De flesta bosnier är inte ens religiösa muslimer,de ogillar också araber. Albanerna och de är dock inte samma, känns som att albanerna liknar turkar mer
Citera
2024-02-25, 15:10
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
De flesta bosnier är inte ens religiösa muslimer,de ogillar också araber. Albanerna och de är dock inte samma, känns som att albanerna liknar turkar mer

Jag tror att en stor andel svenskar inte ser skillnad på om man kommer från bosnien , turkiet eller irak faktiskt. Måste vara jobbigt att vara rasist när man sammanblandas med de man ska vara rasistisk mot då.
Citera
2024-02-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Jag tror att en stor andel svenskar inte ser skillnad på om man kommer från bosnien , turkiet eller irak faktiskt. Måste vara jobbigt att vara rasist när man sammanblandas med de man ska vara rasistisk mot då.

Verkligen? Bosnier är ett slaviskt folk , jag har fått ryss polack ukrainare.. ja allt, men aldrig irakier eller alban

Albaner däremot är illyrier och de liknar mer dessa mellanöstern folk
Citera
2025-11-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Hälften av alla Bosnier är inte muslimer, de är kristna.

Vill ni veta vilken typ det är, kolla namnet låter det turkiskt så är det en muslim, annars är det en kristen. Turkiska namn tex Senad, Amir, Mehmed osv.

Det finns inga kristna Bosnier (i någon större mängd), det du menar är kroater och serber som bor där. Omvärlden ser inte serber och kroater som bosnier, det är därför de blir kallade bosnienkroater och bosnienserber dvs kroater och serber som bor i bosnien.

I vardagstal är Bosnier=etniska bosnier=bosniaker.
Citera
2025-11-17, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToxicTT
Det finns inga kristna Bosnier (i någon större mängd), det du menar är kroater och serber som bor där. Omvärlden ser inte serber och kroater som bosnier, det är därför de blir kallade bosnienkroater och bosnienserber dvs kroater och serber som bor i bosnien.

I vardagstal är Bosnier=etniska bosnier=bosniaker.
Det finns inga svenskar (i någon större mängd), det du menar är svear och götar som bor där. Omvärlden ser inte svear och götar som svenskar, det är därför de blir kallade svennar och bananer dvs svear och götar som bor i det forna Danskarnas Rike som nu heter Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in