Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Med hänsyn till den här tweeten:
En bra text. Det du borde tagit upp är dock att trots att bosnierna anses välintegrerade når heller inte denna grupp upp i arbetssiffror som gör dem närande istället för tärande i Sverige. Värt att tänka på.
https://twitter.com/Vikstrom_Arboga/...86732247490563
För det första är frågan om Fredrik Vikström har rätt.
Så funderar jag kring det där med "integrerad".
För det första är det ju ganska uppenbart att bosnier är mer arbetsamma än andra invandrare som kommit. Precis som att företag därför blir tvungna att anställa "de sämsta" etniska svenskar, som därför har låg arbetslöshet, så måste man anställa bosnier innan man anställer t.ex. Ali Baba och Kunta Kinte.
För det andra: vad är det för typ av jobb som bosnierna har? "Tjänar" verkligen samhället på att ha en massa lågkvalificerad arbetskraft?
Min erfarenhet av bosnier är att de är trevliga och arbetsamma, och gärna jobbar med händerna. Tycker inte jag träffat på så många ingenjörer direkt, men andra kanske har annan erfarenhet?
Många, bosnier, albaner osv som jag har stött på har till 90% varit jävla duktiga och flitiga i det de gör. Samt bra människor, varma hjärtan.
Då känner jag allt ifrån vd:ar på diverse telekombolag, byggföretag, restauranger tex.Vanligt arbetsamma knegare också såklart.
Sen de flesta serberna jag har träffat, de har varit jävligt schyssta med såklart men väldigt mycket mer flippiga och inblandade i lite mer tveksamma aktiviteter, om man säger så.
Detta är min uppfattning och slutsats av de jag träffat än så länge.