2019-07-15, 10:56
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Det var väl inte den ordinarie piloten? Han var väl med på en rundflygning
Finns ingen ordinarie pilot. Hopplan kan vara igång 12-15 h om dan och flera dar i veckan. Man byts av.
Citera
2019-07-15, 10:58
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Hur fungerar det normalt med fallskärmar,
visst utlöses de automatiskt om man kommer ner på en viss höjd?

Det lär väl inte förbättrat deras chansen till att kravla ut ur det störtande flygplanet om alla sju-åtta fallskärmar automatiskt utlöst där inne..
På en viss höjd i en viss fallhastghet. Hastigheten borde varit tillräcklig för att utlösa dem?
Citera
2019-07-15, 11:01
Medlem
lasternassummas avatar
Har inte sett detta tidigare, men har inte läst alla inlägg.

Tider
– Starttid: 13:40 (ATD enligt flightradar)
– Planet krashar: 14:07 LT (enligt ASN)
– SOS Alarm får larmet: 14:10 (enligt Polisen)

Jag har inte sett någon uppgift om höjden då planet började dyka mot marken.

Jag vet inte stighastighet med ful last, men i specen på Wikipedia anges 4,00 m/s. 240 m/minut. 7200 meter på 30 minuter. Så högt tror jag inte att dom var. Har någon sett uppgift om höjden? Det är svårt att uppskatta höjden från de filmer som publicerats, men jag gissar på 1000 meter eller mer.

Överlast?
Nio personer, inklusive piloten, förolyckades. Enligt spec (Wikipedia) får planet ta 7 passagerare, utöver en pilot. Hade tillåten last överskridits?

Citera
2019-07-15, 11:01
Medlem
Tsarevitjs avatar
Jag har jämfört de större vrakdelar man hittat med bilder och filmer från det aktuella flygplanet. Det är ingen tvekan om att det är stabilisatorn som lossnat. Varför detta har skett återstår att utreda.
Citera
2019-07-15, 11:04
Medlem
Uncloaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Men det utsätts ju för påfrestningar det är redan klargjort i tråden att planet egentligen skulle ha flygförbud efter som det inte besiktigats .

Rekommenderar dig att gå och ta en kaffe eller en bit lunch, för du har absolut noll koll på vad du skriver om. Dina kommentarer tar onödigt med plats och tillför inget till tråden. Snälla, lugna ner dig och LÄS istället. Har du ett behov av att hävda dig?
Citera
2019-07-15, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
I princip all inredning är urplockad vilket gör att max 1+7 inte gäller.

Ok, då kan man räkna bort 6-7 urplockade säten a 15-20 kg. Med 9 personer + utrustning så ligger man nog ändå relativt nära maxlast men överlast är nog knappast orsaken i det här fallet. Maxlast bör väl ha en del marginal inräknat.
Citera
2019-07-15, 11:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Har inte sett detta tidigare, men har inte läst alla inlägg.

Tider
– Starttid: 13:40 (ATD enligt flightradar)
– Planet krashar: 14:07 LT (enligt ASN)
– SOS Alarm får larmet: 14:10 (enligt Polisen)

Jag har inte sett någon uppgift om höjden då planet började dyka mot marken.

Jag vet inte stighastighet med ful last, men i specen på Wikipedia anges 4,00 m/s. 240 m/minut. 7200 meter på 30 minuter. Så högt tror jag inte att dom var. Har någon sett uppgift om höjden? Det är svårt att uppskatta höjden från de filmer som publicerats, men jag gissar på 1000 meter eller mer.

Överlast?
Nio personer, inklusive piloten, förolyckades. Enligt spec (Wikipedia) får planet ta 7 passagerare, utöver en pilot. Hade tillåten last överskridits?

Detta har avhandlats flera gånger i tråden. Det där är inklusive inredningen. Alltså stolar etc. Men all inredning har tagits ut ur planet. Så planet väger mindre och kan ta fler passagerare. Hopparna sitter på golvet.
Citera
2019-07-15, 11:09
Medlem
Vingen kvar, men vikt uppåt/bakåt pga. brustet vingstag till följd av för stor belastning. Flygplan är ömtåligare än sportbilar. Flyg rätt annars går det snett.
Citera
2019-07-15, 11:11
Medlem
Här finns hela CSV filen för FR24 data för SE-MES

http://www.sharecsv.com/s/1b1c5cbf37573d8352a17390a7af0704/SEMES.csv
Citera
2019-07-15, 11:12
Medlem
Silverstöllens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vet du vad g-krafter är? Antagligen inte, för då skulle du inte ställt din fråga.

Det var inga extrema g-krafter pga av rotationen dock. Jag räknade på det och kom fram till att centrifugalkraften låg på ca 1.3G, utöver det så bifinner sig ju planet i fritt fall. Vet inte om jag har rätt siffror ang. kabinstorleken men om dom stämmer så verkar det minst sagt väldigt trångt därinne vilket såklart försvårar uppgiften att ta sig ut.

Mycket tragisk olycka detta.
Citera
2019-07-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ok, då kan man räkna bort 6-7 urplockade säten a 15-20 kg. Med 9 personer + utrustning så ligger man nog ändå relativt nära maxlast men överlast är nog knappast orsaken i det här fallet. Maxlast bör väl ha en del marginal inräknat.

Tungt lastade, men knappast något som orsakat detta.

Såhär skriver en pilot som brukar flyga Airvan på ett annat forum (med risk att vissa här drar för stora slutsatser):

Citat:
I've a thousand hours or so flying a skydive Airvan. It's docile, you have to work hard to crash it.

The video is horrifying. I see no tail in the video but the fuselage seems long. Possible accidental deployment of a tandem parachute? But again I can't see it breaking off the tail which is high. Skydivers can hit it if they try hard.

Also nine is a heavy load for an Airvan. We could get eight with minimum fuel. But without tandems. Yes it's nose heavy empty, you'd run out of trim and have to hold nose up on landing so clearly it was designed to minimise the possibility of being unbalanced with a heavy load to the rear. But nine is heavy.
Citera
2019-07-15, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Exakt. Det blir för svårt.

Sen handlar det om 60 sekunder innan kraschen. Initialt hamnar ju först i nån slags chock när allt blir kaos. Allt är ju bokstavligen upp och ner och g-krafterna är obehagliga att uppleva. Så innan man ens hinner tänka på nåt sånt som att ta försöka kämpa mot g-krafterna, så är det hela över.

Frågan är om de ens var vid medvetande när de damp i backen pga den snabba rotationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in