Citat:
Ursprungligen postat av
666ten
Jodå, särskilt som domstolar numera ibland låter utlänningar slippa straff om de hävdar att de inte visste att vad de gjorde var olagligt... men detta undantag kanske bara gäller "flyktingar" och inte alla utlänningar.
Då var det dags igen, någon ska alltså uttala sig med inbillad säkerhet i ett ämne han absolut inte förstår...
Jag antar att fallet du avser är då en kvinna friades från misshandel då hon inte var medveten om att barnaga var förbjudet i Sverige. Ett intressant och uppseendeväckande fall absolut men då var det fråga om en uppsåtsbedömning. Något som absolut inte kan tillämpas i detta fall.
Ska man uttala sig om juridik är det klädsamt om man också förstår vad man pratar om.
Tillägg: I det målet var frågan således om modern haft det uppsåt att skada som lagtexten kräver eller om hennes uppsåt endast sträckte sig till en uppfostrande gärning. Oerhört intressant mål och jag är inte säker på att jag delar domstolens slutsats. Det ger dock spännande ledning i hur man ska bedöma uppsåt i frågor som dessa. Naturligtvis ska man inte dömas för misshandel om man inte har för avsikt att skada någon (jmf vållande till kroppsskada som då är ett oaktsamhetsbrott).
Huruvida personen i fråga var utlänning eller ej är i sig ganska irrelevant för sakfrågan. Däremot gav det naturligtvis ledning i frågan om personens uppsåt.
Tillägg 2: Att du för övrigt verkar tro att detta fall skulle vara relevant för frågan om putativt nödvärn ger ju för handen att du har lika hög förståelse för svensk juridik som kvinnan i nämnda fall... nämligen noll.