2019-07-14, 23:39
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Bra brief av GW i Tv4 Nyhetsmorgon, där en röd tråd är mode (Att han, igen, undrar om inte åklagaren snarare gör detta för att göra sig märkvärdig, bortom det juridiskt motiverade).
Har TV4 raderat klippet med GW-intervjun om rapparen och afghanen från i morse?
Där han pratar om nödvärn, etc.

Någon som har det sparat?
Citera
2019-07-14, 23:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Skitsnack. Precis som GW sa i morse finns det något som kallas putativt nödvärn.

Putativt nödvärn är möjligt, men förändrar inget i sak. Det skulle däremot hävdande av nödvärnsexcess kunna göra. Tror att GW blandade ihop begreppen där.
Citera
2019-07-14, 23:52
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Putativt nödvärn är möjligt, men förändrar inget i sak. Det skulle däremot hävdande av nödvärnsexcess kunna göra. Tror att GW blandade ihop begreppen där.
Sluta tramsa.

Om vi utgår från exempelvis att en nödvärnssituation faktiskt förelegat i ett tidigare skede men att hotet upphört och nödvärnsrätten därmed också upphört.

Men att rapparen kanske tror, då felaktigt, att hotet kvarstår (och då också förstås att nödvärnsrätt fortfarande föreligger).

Just då kan domstolspraxisen rörande putativt nödvärn aktualiseras och medföra att personen ifråga åtminstone inte döms till ansvar för ett uppsåtligt brott (såsom exempelvis misshandel).
Citera
2019-07-15, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Jodå, särskilt som domstolar numera ibland låter utlänningar slippa straff om de hävdar att de inte visste att vad de gjorde var olagligt... men detta undantag kanske bara gäller "flyktingar" och inte alla utlänningar.

Då var det dags igen, någon ska alltså uttala sig med inbillad säkerhet i ett ämne han absolut inte förstår...

Jag antar att fallet du avser är då en kvinna friades från misshandel då hon inte var medveten om att barnaga var förbjudet i Sverige. Ett intressant och uppseendeväckande fall absolut men då var det fråga om en uppsåtsbedömning. Något som absolut inte kan tillämpas i detta fall.

Ska man uttala sig om juridik är det klädsamt om man också förstår vad man pratar om.

Tillägg: I det målet var frågan således om modern haft det uppsåt att skada som lagtexten kräver eller om hennes uppsåt endast sträckte sig till en uppfostrande gärning. Oerhört intressant mål och jag är inte säker på att jag delar domstolens slutsats. Det ger dock spännande ledning i hur man ska bedöma uppsåt i frågor som dessa. Naturligtvis ska man inte dömas för misshandel om man inte har för avsikt att skada någon (jmf vållande till kroppsskada som då är ett oaktsamhetsbrott).

Huruvida personen i fråga var utlänning eller ej är i sig ganska irrelevant för sakfrågan. Däremot gav det naturligtvis ledning i frågan om personens uppsåt.

Tillägg 2: Att du för övrigt verkar tro att detta fall skulle vara relevant för frågan om putativt nödvärn ger ju för handen att du har lika hög förståelse för svensk juridik som kvinnan i nämnda fall... nämligen noll.
Senast redigerad av Nulb 2019-07-15 kl. 00:31. Anledning: Tillägg
Citera
2019-07-15, 00:52
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Har TV4 raderat klippet med GW-intervjun om rapparen och afghanen från i morse?
Där han pratar om nödvärn, etc.

Någon som har det sparat?

Det här inslaget sändes 12:43, men det kanske är en repris.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12160702
Citera
2019-07-15, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Det här inslaget sändes 12:43, men det kanske är en repris.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12160702

Det verkar bortklippt?
Jag har det på min Telia-play, men kan inte spara om jag inte filma direkt från tv’n.
Hoppas nån sparade det.
Citera
2019-07-15, 01:57
Bannlyst
Jag filmade det från tv’n nu, ok bild men sämre ljud.
Får lägga upp det om många vill se, 9 minuter långt.
Citera
2019-07-15, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Då var det dags igen, någon ska alltså uttala sig med inbillad säkerhet i ett ämne han absolut inte förstår...

Jag antar att fallet du avser är då en kvinna friades från misshandel då hon inte var medveten om att barnaga var förbjudet i Sverige. Ett intressant och uppseendeväckande fall absolut men då var det fråga om en uppsåtsbedömning. Något som absolut inte kan tillämpas i detta fall.

Ska man uttala sig om juridik är det klädsamt om man också förstår vad man pratar om.

Tillägg: I det målet var frågan således om modern haft det uppsåt att skada som lagtexten kräver eller om hennes uppsåt endast sträckte sig till en uppfostrande gärning. Oerhört intressant mål och jag är inte säker på att jag delar domstolens slutsats. Det ger dock spännande ledning i hur man ska bedöma uppsåt i frågor som dessa. Naturligtvis ska man inte dömas för misshandel om man inte har för avsikt att skada någon (jmf vållande till kroppsskada som då är ett oaktsamhetsbrott).

Huruvida personen i fråga var utlänning eller ej är i sig ganska irrelevant för sakfrågan. Däremot gav det naturligtvis ledning i frågan om personens uppsåt.

Tillägg 2: Att du för övrigt verkar tro att detta fall skulle vara relevant för frågan om putativt nödvärn ger ju för handen att du har lika hög förståelse för svensk juridik som kvinnan i nämnda fall... nämligen noll.

Låt säga att ena Hazaren flashat en kniv för Rocky med anhang strax innan första tjafset men smusslat över den till sin kumpan (utan att MGM sett detta), varför skulle det INTE kunna vara fråga om Putativt Nödvärn?

Alltså dom gick till attack med flaskrester för att det skulle vara fråga om en för dom knivbeväpnad dåre som inte fattar när han borde lagt av för länge sen?
Citera
2019-07-15, 02:52
Medlem
Boris.Yeltsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Sluta tramsa.

Om vi utgår från exempelvis att en nödvärnssituation faktiskt förelegat i ett tidigare skede men att hotet upphört och nödvärnsrätten därmed också upphört.

Men att rapparen kanske tror, då felaktigt, att hotet kvarstår (och då också förstås att nödvärnsrätt fortfarande föreligger).

Just då kan domstolspraxisen rörande putativt nödvärn aktualiseras och medföra att personen ifråga åtminstone inte döms till ansvar för ett uppsåtligt brott (såsom exempelvis misshandel).

Det som skrivs är korrekt, dock skall man komma ihåg att en nödvärnssituation (Brb 24kap §1) ofta enbart är tillämplig under en mycket kort period. Baserat på vad man kan se från videomaterialet så skulle jag vilja påstå att det påstådda angreppet är avvärjt i det skedet då den misstänkte kastat målsäganden i marken.

Min personliga bedömning är att när ett flertal personer ur den misstänktes sällskap springer fram och börjar slå på mannen så är inte nödvärnsexcess (Brb 24kap §6) tillämplig. Detta då det påstådda angreppet är avvärjt. Vidare har jag svårt att se att fyra personer samtidigt ha problem med att besinna sig från en tidigare nödvärnssituation.

I det fall nödvärnsexcess tillämpas i rättegången så är min uppfattning att den misstänkte kanske har möjlighet att gå ansvarsfri för det första slaget han utdelar mot målsäganden, efter att målsäganden ligger på marken. Min uppfattning är vidare att åtminstone de slag som utdelas i de senare skedena kommer att bedömas som en misshandel.
Citera
2019-07-15, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boris.Yeltsin
Det som skrivs är korrekt, dock skall man komma ihåg att en nödvärnssituation (Brb 24kap §1) ofta enbart är tillämplig under en mycket kort period. Baserat på vad man kan se från videomaterialet så skulle jag vilja påstå att det påstådda angreppet är avvärjt i det skedet då den misstänkte kastat målsäganden i marken.

Min personliga bedömning är att när ett flertal personer ur den misstänktes sällskap springer fram och börjar slå på mannen så är inte nödvärnsexcess (Brb 24kap §6) tillämplig. Detta då det påstådda angreppet är avvärjt. Vidare har jag svårt att se att fyra personer samtidigt ha problem med att besinna sig från en tidigare nödvärnssituation.

I det fall nödvärnsexcess tillämpas i rättegången så är min uppfattning att den misstänkte kanske har möjlighet att gå ansvarsfri för det första slaget han utdelar mot målsäganden, efter att målsäganden ligger på marken. Min uppfattning är vidare att åtminstone de slag som utdelas i de senare skedena kommer att bedömas som en misshandel.

Det har gått en halv månad, alla inklusive Rockys advokat, utom möjligen åklagaren själv, fattar att det inte kommer landa tyngre än misshandel. Enda undantaget är väl om det finns hårda tekniska bevis att enbart och just Rocky skurit MBO, men hur ska det gå att visa om polisen inte ens får fatt i Hazarerna?

Skärskador på Rockys händer? 'Jo Mr Tingsratt jag skar mig på splitter från en flaska min vän glömde han höll i sin hand när vi såg att Hazarguy1 inte blev nockarrrd av första slagerrt.'
Ord mot ord, Rocky har suttit en halv månad och ffa förlorat miljontals dollar.

Jag kanske är amatör gällande det finstilta inom juridiken, men vad kostar det Rocky att safta på tre duktiga jurister som bara letar såna här missar jämfört med vad han förlorar varje vecka i häktet?
Citera
2019-07-15, 03:17
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omni.se
Polisen söker efter en av männen som var i slagsmål med amerikanske rapparen Asap Rocky i Stockholm, enligt uppgifter till Aftonbladet. En av artistens livvakter har gjort en motanmälan mot en 20-åring som enligt tidningen tidigare är dömd för stöld och narkotikabrott.

Brottsoffret kan med andra ord komma att bli en misstänkt gärningsman.

Brottsoffret tidigare dömd.
Citera
2019-07-15, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb

Hej Astberger, vilken trevlig prick du verkar vara.

Med tanke på att putativt nödvärn kan åkallas om en nödvärnssituation tidigare förelegat men hotet upphört, samtidigt som den tidigare angripna personen felaktigt tror att hotet kvarstår och att nödvärnsrätten därmed fortfarande föreligger, så är det inte helt omöjligt att tillämpa i denna situation... det är inte troligt men heller inte omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in