2019-07-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Det var därför jag strök över efternamn överallt.

Men också, han ser sig själv som hennes pappa och vill adoptera henne... Vart är han idag? Försvann känslorna för Issy när han gick isär med morsan?

Alltså, det är olagligt. Hon får alltså inte byta efternamn på Issy, oavsett om hon själv gifter sig, utan Sam's underskrift. Hon måste då ha fejkat hans underskrift.

Det kan man ju undra, var väl roligt så länge dom levde tillsammans att leka lite barnfamilj. Dock om Sam hade godkänt adoptionen så skulle han idag slippa underhållsansvaret :P
Citera
2019-07-14, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azusephre
Alltså, det är olagligt. Hon får alltså inte byta efternamn på Issy, oavsett om hon själv gifter sig, utan Sam's underskrift. Hon måste då ha fejkat hans underskrift.

Det kan man ju undra, var väl roligt så länge dom levde tillsammans att leka lite barnfamilj. Dock om Sam hade godkänt adoptionen så skulle han idag slippa underhållsansvaret :P

Jag undrar hur morsan ens tänkte med pappans krav så nära i tiden. Trodde hon på fullaste allvar att han skulle skriva på när han krigar för att få en relation med sin dotter?

Vem får ens för sig att låta någon man varit gift med i några månader adoptera ens barn.
Citera
2019-07-14, 20:39
Medlem
Citat:
Jag undrar hur morsan ens tänkte med pappans krav så nära i tiden. Trodde hon på fullaste allvar att han skulle skriva på när han krigar för att få en relation med sin dotter?

Vem får ens för sig att låta någon man varit gift med i några månader adoptera ens barn.

Hehe bra fråga, det var dömt att misslyckas från start. Jag och min nuvarande hr varit gifta i 5 år, ett par i 6 år, han har inte ens några planer på att adoptera min äldsta dotter som ej är hans. Om min dotter vill det när hon blir 18, så är det en helt annan sak. Men kommer inte gå överhuvudet på henne. Ett barn vet inte vad det vill när det är så litet. Ett barn kan inte bestämma så stora saker.
Citera
2019-07-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Jag kan faktiskt förstå att hon tröttnar på att dagligen behöva svara på ingående frågor om deras ekonomi. Sen har du fått det där med socialtjänsten om bakfoten. Soc gör ingenting om du har ersättning från Försäkringskassan. Däremot gör ju Fkassan inget åt bostad i akuta fall t.ex.

Öhh nej jag har fått hjälp av försäkring kassan när jag fick aktivitetsstöd och hade låg inkomst till jag fick mej ett arbete och dom förklarade för mej att om jag hade haft mer pengar då över det som ser är en normal standard så hade jag fått hjälp heller. Så säg inget du inte vet eller inte sökt om själv.
Citera
2019-07-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Jag kan faktiskt förstå att hon tröttnar på att dagligen behöva svara på ingående frågor om deras ekonomi. Sen har du fått det där med socialtjänsten om bakfoten. Soc gör ingenting om du har ersättning från Försäkringskassan. Däremot gör ju Fkassan inget åt bostad i akuta fall t.ex.

Jag menade att jag fick hjälp av socialtjänsten när jag hade låg inkomst och fick aktiivtiet ersättning så nej det stämmer då förklara socialtjänsten åt mej att om jag hade fått högre inkomst än vad dom själva anser är över budgeten då hjälper dom inte så säg inte något som du inte vet något om själv eller sökt.
Citera
2019-07-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dontholdyourbreath
Jag menade att jag fick hjälp av socialtjänsten när jag hade låg inkomst och fick aktiivtiet ersättning så nej det stämmer då förklara socialtjänsten åt mej att om jag hade fått högre inkomst än vad dom själva anser är över budgeten då hjälper dom inte så säg inte något som du inte vet något om själv eller sökt.

Förstår tyvärr inte vad du säger.
Citera
2019-07-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dontholdyourbreath

Men vad jiddrar du om nu? Socialbidrag får du bara om du ligger under gränsen för normen de har.
Om morsan inte får socialbidrag så får hon helt enkelt ut mer hos fk.
Det innebär inte att hon får ut mycket pengar. Att de ligger risigt till ekonomiskt behöver vi inte ens diskutera.
Kronofogden tar dessutom pengar om du får från fk. Går du bara på socialbidrag drar de inte pengar.
Citera
2019-07-14, 22:00
Medlem
Citat:
Hehe bra fråga, det var dömt att misslyckas från start. Jag och min nuvarande hr varit gifta i 5 år, ett par i 6 år, han har inte ens några planer på att adoptera min äldsta dotter som ej är hans. Om min dotter vill det när hon blir 18, så är det en helt annan sak. Men kommer inte gå överhuvudet på henne. Ett barn vet inte vad det vill när det är så litet. Ett barn kan inte bestämma så stora saker.

För varje grej jag läser framstår bara morsan som mer oansvarig.
Stackars Issy som hamnat i mitten av ett gäng vuxna som ingen tar fullt ansvar.
Citera
2019-07-14, 22:24
Medlem
Citat:
Det var därför jag strök över efternamn överallt.

Men också, han ser sig själv som hennes pappa och vill adoptera henne... Vart är han idag? Försvann känslorna för Issy när han gick isär med morsan?

Jag misstänker starkt att han inte FÅR ha kontakt med Issy, om min misstanke stämmer, så är det denna figur som misshandlat Jewels, så pass att hon enligt egen uppgift hoppade på kryckor i 6 veckor, och till viss del fortfarande har bestående men.

Sedan är bristande konsekvenstänk ofta en förekommande del i diagnosen som Jewels har, och om jag ska vara ärlig, så verkar hon lida av det. Känner mig vissa ggr taskigt mot Jewels, just av den orsaken att jag inte riktigt har ett stort förtroende på hennes förmåga till mer avancerade kognitiva funktioner.
Citera
2019-07-14, 22:31
Medlem
Citat:
För oavsett om Ida hade då ensam vårdnad om henne så FÅR hon INTE byta efternamn utan den andra vårdnadshavarens underskrift.
Du blandar ihop äpplen och päron här. Vårdnad är en sak, juridiskt föräldraskap en annan.

Vårdnad = Den som tar hand om barnet och fattar beslut rörande detta.

Juridisk förälder = T.ex. att man skrivit på faderskap.

Dessa två kan, men behöver inte, höra samman.

Om man har ensam vårdnad fattar man, såvitt jag vet, själv beslut rörande barnets efternamn.

Vet ett par personer där barnet inte har adopterats, utan "redan funnits", och när någon person gift sig med biologiska modern har barnen fått "giftepartnerns" efternamn i samband med det. Så det behöver med andra ord inte vara något "fuffens" mamman pysslat med, utan vissa såna saker regleras av namnlagarna i Sverige.
Senast redigerad av urvf 2019-07-14 kl. 22:40.
Citera
2019-07-14, 22:35
Medlem
Citat:
November 2011.
Jag tror det är totalt grundläggande här att ta hänsyn till den rådande kontexten som fanns då. Detta är ingenting dom har berättat om på kanalen, men även jag misstänker att det är "misshandlarn" det rör sig om. Om så är fallet kan det ju varit denne person som ställt det som krav, snarare än någon idé mamman kom upp med själv. Det är ju inte ovanligt att misshandlare försöker ta sig in i flera olika domäner i sitt 'offers' liv (arbetsliv, privatliv, familjeliv, vänskapsliv etc). Så jag tror man är ute på ganska farligt vatten när här - precis som i stora delar av tråden - skyller allt på mamman. För jag tror inte det är så enkelt.
Citera
2019-07-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urvf
Du blandar ihop äpplen och päron här. Vårdnad är en sak, juridiskt föräldraskap en annan.

Vårdnad = Den som tar hand om barnet och fattar beslut rörande detta.

Juridisk förälder = T.ex. att man skrivit på faderskap.

Dessa två kan, men behöver inte, höra samman.

Om man har ensam vårdnad fattar man, såvitt jag vet, själv beslut rörande barnets efternamn.

Vet ett par personer där barnet inte har adopterats, utan "redan funnits", och när någon person gift sig med biologiska modern har barnen fått "giftepartnerns" efternamn i samband med det. Så det behöver med andra ord inte vara något "fuffens" mamman pysslat med, utan vissa såna saker regleras av namnlagarna i Sverige.
Om barnet har den andra förälderns efternamn så måste man ha dens godkännande för namnbytet. Då kvittar det om man har ensam vårdnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in