2019-07-14, 16:44
Medlem
Mycket tragiskt. Och oförklarligt. Ett mindre propellerplan startar och stiger till 200 meter och dimper sedan rakt ner i backen någon kilometer från landningsbanan. En spekulation från mig. Stallar eller stegrar sig planet och tappar därför lyftkraft?
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Enligt fligtradar24 så startade planet i Ö-vik stämmer det?
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag antar att flygplanet dyker tämligen direkt när det händer och de övriga hopparna kan inte ta sig ut?

I normalfallet ska hopparna ta sig ut utan problem på ngn sekund. Om en hoppare råkat utlösa skärmen ombord så fallskärmslinorna täcker dörren kan det bli en helt annan grej. Kan inte flygplanstypen, den har nog bara den dörren i kabinen så är den täckt med sträckta linor kan det bli omöjligt.
Piloten borde haft en egen dörr med nödfällningsmöjlighet gissar jag...
Citera
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Kan det hänga en fallskärm efter planet i krasch ögonblicket?
Bilden är från Aftonbladets film (sen en förstoring av förstoringen)
https://minfil.com/I3X047z2n9/Krasch_Ume_190714_jpg

Kan mycket väl vara det?! Ser så ut i alla fall. Någon som är kvar i planet kanske ryckte i hopp om att kunna åka ur i fallet.
Citera
2019-07-14, 16:46
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Lokal grupp till 99%

Var det hoppare i klubben? Eller människor som betalade för att hoppa för första gången, typ?
Citera
2019-07-14, 16:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
I normalfallet ska hopparna ta sig ut utan problem på ngn sekund. Om en hoppare råkat utlösa skärmen ombord så fallskärmslinorna täcker dörren kan det bli en helt annan grej. Kan inte flygplanstypen, den har nog bara den dörren i kabinen så är den täckt med sträckta linor kan det bli omöjligt.
Piloten borde haft en egen dörr med nödfällningsmöjlighet gissar jag...
Usch, jävla ångest för de som är bakom och vet att sekunderna rinner iväg.
Citera
2019-07-14, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Var det hoppare i klubben? Eller människor som betalade för att hoppa för första gången, typ?

Det var inte tandemhoppare så det var erfarna hoppare.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Mycket tragiskt. Och oförklarligt. Ett mindre propellerplan startar och stiger till 200 meter och dimper sedan rakt ner i backen någon kilometer från landningsbanan. En spekulation från mig. Stallar eller stegrar sig planet och tappar därför lyftkraft?

Ett vittne i tidningen VK hörde en smäll och sedan störtdök planet. Jag har länkat till artikeln i ett tidigare inlägg.
Citera
Medlem
Måste ha varit lägre än 300 m höjd? Reservfallskäemarna löser väl ut vid 300 m?
Citera
2019-07-14, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Tydligare bild på vingen som bärgats: https://www.svtstatic.se/image/wide/992/22980978/1563113092?quality=70&format=auto

Bild tagen från denna artikel: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/flygkrasch-i-umea-mindre-plan-har-gatt-ned

Det där är väl en del av stjärtpartiet?
Citera
2019-07-14, 16:48
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ett vittne i tidningen VK hörde en smäll och sedan störtdök planet. Jag har länkat till artikeln i ett tidigare inlägg.

Kan planet ha krockat med något?
Citera
2019-07-14, 16:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kanske var när vingdelen slets bort. Sen började motorn varva och planet dök mot marken. Verkar stämma med vittnets beskrivning av händelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in