Citat:
Ursprungligen postat av
Tarmstuvning
Ja, vi får se med tiden vilket arsle som har rätt. Jag har min åsikt om detta och jag tror det bara var en fix idé för att samla content. Ett sätt för att lyfta upp en döende kanal. Flickan är ung hon har ju inte ens varit ihop med någon än varken tjej eller kille. Är säkert oskuld också. Är det inte lite tidigt då att veta säkert. Hopp! I'm a boy and I like Girls..
Kalla mig gammalmodig. Det är jag

Uppfattar jag dig rätt nu? Du menar att människor inte kan veta 1) sin könstillhörighet, 2) sin sexuella läggning, utan att de haft en relation med någon? Är det korrekt? Gällde det för dig? Visste du inte din könstillhörighet och vilket/vilka kön du attraherades av förrän du "utövade" någon relation/sexuell aktivitet?
Problemet när det kommer till transfrågor (och frågor om sexuella läggningar) är att det finns som två läger. Antingen förväntas personen i fråga vara tvärsäker och "bevisa" att detta varit giltigt sedan födseln ( = det är något statiskt). Eller så förväntas personen "ändra sig", vilket innebär att identiteten/sexuella läggningen är föränderlig ( = det är något dynamiskt).
Av den anledningen är det inte konstigt om exempelvis personer som kommer ut försöker gardera sig genom att lägga in en disclaimer i stil med "det är så jag känner nu", "det kanske ändrar sig i framtiden" och liknande. Varför? Ja, det finns naturligtvis flera orsaker till detta. Antingen så ser de själva identiteten som något föränderligt, eller så vill de testa sig fram, eller så vill de helt enkelt inte framställa det som något definitivt _ifall att_ de skulle känna annorlunda i framtiden.
För _om_ någon exempelvis transperson nu skulle förändra sig, se saker annorlunda eller liknande i framtiden blir det alltid ett himla liv kring det, och personen används sedan som exempel för att motbevisa att folk kan vara trans. Det ser vi ju bara här i tråden. Att andra transpersoner (som könskorrigerat och sedan könskorrigerat igen) används som något "så kan det gå!"-faktum. Utan hänsyn till att: det kan vara på olika sätt.
Vissa transpersoner är nöjda när de har korrigerat och "går inte tillbaka". Andra ändrar sig. Vissa är trans utan att operera sig. Vissa rör sig fritt på genusspektrumet. Vissa leker med genus. Vissa är icke-binära. Som sagt, det är ett helt spektrum, och att försöka applicera enstaka exempel på specifika fall som om det vore något generellt är problematiskt.
Nu minns jag inte om du är en av de som hållit på så i tråden, men jag vet att det förekommit i alla fall.