2019-07-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dontholdyourbreath
Det här det det sista jag tänker skriva här
Så här skriver dom till en annan youtube kanal som dom gjort sammarbeten med

*härligt flow du har! Alla har olika personligheter:-D redan där är den någon jewles eller issy som sätter igång diagnos sökande. Gör som du känner dej så blir yt roligare att hålla på med har man inte råd med en mikrofon kan man höja ljudet på kameran*

Skulle man skriva samma sak till dom då ska det anses som hat eller kritik vilket dom själva inte kan ta om sin egen youtube kanal det är därför dom har stängt av kommentar fältet.

Men dom får gärna kommentera andras utan att se ska se ut som hat 🤔

Måste erkänna att jag ser det där som en snäll kommentar. För övrigt är det många som sagt att Issy hörs dåligt i livarna, vilket han ännu inte ser ut att ha tagit illa upp av. Skämtar och skrattar bort den kritiken, vilket är okej, för att lösningen skulle vara att köpa en annan mic. Att alla har olika personligheter är väl i och för sig rätt självklart, men kan ändå vara bra att påpeka för någon som känner sig blyg framför kameran.
Citera
2019-07-13, 18:17
Medlem
Citat:
Issy säger självt i videon hur vet han att hans pappa gått till pyschologen

Hur vet vi att dom ens går på bup bara för dom säger det.
Hur vet vi att dom har det dåligt ekonomisk bara för dom säger det.
Hur vet vi att dom inte ljuger.
Hur vet vi att han verkligen är trans.
Hur vet vi att jewles faktis ansök om hjälp till socialen bara för att hon säger det.

För att de säger det, och vinner väldigt lite på att ljuga om saken. Finns dock en skillnad, J&I ber inte oss tycka om dem, antingen kollar vi eller så kollar vi inte. Sam ber J&I att skapa en relation med honom, då sker det ganska mycket på deras villkor.
Citera
2019-07-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
För att Issy säger det. Bara att acceptera även om man inte förstår konceptet.
Finns ingen anledning att gå ut med om det inte är så, det ger mer hat i samhället än stöd.

Dock i liven igår sa issy att hon kanske kan ändra säg men hon känner sej som en kille nu. Då går man inte med det sådär på en youtube kanal innan
Citera
2019-07-13, 18:43
Medlem
Citat:
Dock i liven igår sa issy att hon kanske kan ändra säg men hon känner sej som en kille nu. Då går man inte med det sådär på en youtube kanal innan

Känns som att du blir kränkt personligen av allt i deras existens som du inte får 100% klartecken i?
Känns inte så hälsosamt även om ingen i denna tråd egentligen har något med deras liv att göra.
Citera
2019-07-13, 19:04
Medlem
Sleepingbambis avatar
Citat:

Det brukar kallas genderfluid.
Vilket inte ska påverka huruvida han borde lägga upp videon eller ej, men sen kan det också från issys sida vara att en slags osäkerhet blir påtvingad av negativ bemötning och eget självhat.
Citera
2019-07-13, 19:07
Medlem
Citat:

Nähe? Varför gör man inte det för?
Citera
2019-07-13, 20:13
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Vadå? Vill hon inte vara en han längre?
Fick kanske inte önskad respons och ändrar sig?
Citera
2019-07-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Vadå? Vill hon inte vara en han längre?
Fick kanske inte önskad respons och ändrar sig?

Men nej, det var någon i gårdagens live som frågade om det "inte bara var en fas" detta med trans och då sa Issy ungefär "ja kanske det men just nu känns det här skitbra". Sen tolkar ju folk med arslet...
Citera
2019-07-13, 20:29
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Men nej, det var någon i gårdagens live som frågade om det "inte bara var en fas" detta med trans och då sa Issy ungefär "ja kanske det men just nu känns det här skitbra". Sen tolkar ju folk med arslet...

Ja, vi får se med tiden vilket arsle som har rätt. Jag har min åsikt om detta och jag tror det bara var en fix idé för att samla content. Ett sätt för att lyfta upp en döende kanal. Flickan är ung hon har ju inte ens varit ihop med någon än varken tjej eller kille. Är säkert oskuld också. Är det inte lite tidigt då att veta säkert. Hopp! I'm a boy and I like Girls..
Kalla mig gammalmodig. Det är jag
Citera
2019-07-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Ja, vi får se med tiden vilket arsle som har rätt. Jag har min åsikt om detta och jag tror det bara var en fix idé för att samla content. Ett sätt för att lyfta upp en döende kanal. Flickan är ung hon har ju inte ens varit ihop med någon än varken tjej eller kille. Är säkert oskuld också. Är det inte lite tidigt då att veta säkert. Hopp! I'm a boy and I like Girls..
Kalla mig gammalmodig. Det är jag
Uppfattar jag dig rätt nu? Du menar att människor inte kan veta 1) sin könstillhörighet, 2) sin sexuella läggning, utan att de haft en relation med någon? Är det korrekt? Gällde det för dig? Visste du inte din könstillhörighet och vilket/vilka kön du attraherades av förrän du "utövade" någon relation/sexuell aktivitet?

Problemet när det kommer till transfrågor (och frågor om sexuella läggningar) är att det finns som två läger. Antingen förväntas personen i fråga vara tvärsäker och "bevisa" att detta varit giltigt sedan födseln ( = det är något statiskt). Eller så förväntas personen "ändra sig", vilket innebär att identiteten/sexuella läggningen är föränderlig ( = det är något dynamiskt).

Av den anledningen är det inte konstigt om exempelvis personer som kommer ut försöker gardera sig genom att lägga in en disclaimer i stil med "det är så jag känner nu", "det kanske ändrar sig i framtiden" och liknande. Varför? Ja, det finns naturligtvis flera orsaker till detta. Antingen så ser de själva identiteten som något föränderligt, eller så vill de testa sig fram, eller så vill de helt enkelt inte framställa det som något definitivt _ifall att_ de skulle känna annorlunda i framtiden.

För _om_ någon exempelvis transperson nu skulle förändra sig, se saker annorlunda eller liknande i framtiden blir det alltid ett himla liv kring det, och personen används sedan som exempel för att motbevisa att folk kan vara trans. Det ser vi ju bara här i tråden. Att andra transpersoner (som könskorrigerat och sedan könskorrigerat igen) används som något "så kan det gå!"-faktum. Utan hänsyn till att: det kan vara på olika sätt.

Vissa transpersoner är nöjda när de har korrigerat och "går inte tillbaka". Andra ändrar sig. Vissa är trans utan att operera sig. Vissa rör sig fritt på genusspektrumet. Vissa leker med genus. Vissa är icke-binära. Som sagt, det är ett helt spektrum, och att försöka applicera enstaka exempel på specifika fall som om det vore något generellt är problematiskt.

Nu minns jag inte om du är en av de som hållit på så i tråden, men jag vet att det förekommit i alla fall.
Citera
2019-07-13, 21:22
Medlem
En fråga, hur vet man när dom kommer vara live? Måste man prenumerera på dom, eller kan man se det på annat sätt? Dvs berättar dom i förväg att "vi kommer vara live kl 20.00" eller sätter dom bara igång liven?
Citera
2019-07-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepingbambi
Det brukar kallas genderfluid.
Vilket inte ska påverka huruvida han borde lägga upp videon eller ej, men sen kan det också från issys sida vara att en slags osäkerhet blir påtvingad av negativ bemötning och eget självhat.
Håller med. Tänker också att hur termerna förstås skiljer sig åt för personer som är insatta i genus-/transfrågor och hos de som inte är det. För folk som inte har någon större koll verkar det inte finnas någon förståelse för gradskillnader, utan allt som finns är "trans" respektive "cis". Eller "biologiskt kön" kontra "socialt kön". Men det finns ju en mängd olika grader och nivåer både inom och mellan dessa kategorier. Sedan finns väl inte alla termer på svenska heller, vilket även det kan vara en anledning till att man benämner det som det ordet som känns mest passande eller vedertaget, framför ett engelskspråkigt exempel som eventuellt är mer "precist".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in