Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Georgy Toloraya är en rysk diplomat, förmodligen med genuin lång erfarenhet av Nordkorea. Han skall nu bli den på FN som ansvarar för sanktionerna, om jag förstått det rätt, gentemot Nordkorea. Vet vi något om honom? Är han gammal studiepolare till Lankov?
Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Tveksamt med tanke på åldersskillnaden, men med tanke på att han har skrivit en artikel i NK-News och att båda har ett starkt intresse för Koreahalvön kan man nog anta att de känner varandra.
Tolorayas artikel i NK-News
https://www.nknews.org/2019/02/like-father-like-son-a-train-journey-across-siberia-with-kim-jong-il/
Att Toloraya är en auktoritet och den som förmodligen känner Nordkorea - Pyongyang och regimen, bättre än någon annan Diplomat kan nog äga sin riktighet.
Framförallt efter alla år han tillbringade i Pyongyang och de många olika uppdrag han haft i hela regionen.
Jag undrar dock, efter att ha ”Fräschat upp minnet” en hel del, om var han står i Koreafrågan, de facto, sedan det blev känt att han skall ”Leda” sanktions kommitten på uppdrag av UN.
Summerar man hans forumdeltaganden - intervjuer - artiklar etcetera, sedan millenniumskiftet, och fram till idag, så får jag bilden av en man som inte är särdeles optimistisk kring Koreaproblematiken i allmänhet, och i synnerhet inte när det kommer till Nordkoreas kärnvapenavveckling.
Vad är tanken bakom hans engagemang i sanktionsfrågan, är en fråga jag ställer mig.
En man som är av uppfattningen att det krävs ”Diplomatisk akrobatik i den högre skolan” för att komma någon som helst vart i den övergripande Koreaproblematiken.
En man som dessutom anser, att någon kärnvapenavveckling aldrig kommer att bli verklighet i Nordkorea.
En man som hävdar att Nordkoreas ekonomi är mycket stabilare och livskraftigare än vad media vill göra gällande, och inte behöver bistånd eller nödhjälp, på grund av att Kina konstant matar in pengar och förnödenheter, ”Bakvägen” och ”Osynligt” för omvärlden.
En man som anser att Japan agerar ”Hysteriskt” avseende hotet från Nordkoreas missiler och kärnvapen.
En man som anser att alla förhandlingar fram till nu, som ännu inte ens kunnat definiera vad ”Nordkoreansk kärnvapenavveckling” innebär, är det tex att, varenda tekniker - forskare - sakkunnig skall tagas av daga och varenda stridsspets och missil skall förintas, tillsammans med varenda facilitet som tillverkat kärnvapen skall jämnas med marken, aldrig kommer att lyckas förhandla fram något som leder fram till en avveckling, möjligtvis urvattnade kompromisser.
Vad kan en sådan man förväntas uppnå avseende sanktionerna?