Citat:
Ursprungligen postat av
godhetsaposteln
Man kan inte utgå från vem som hatade Palme. Halva befolkningen såg ju att det var något allvarigt fel på Olof (det var förövrigt autism ni såg).
1982 var det en skogsägare som sa till mig att "Man borde åka till Stockholm och skjuta Palme" (grundorsaken var väl tvångsavverkning). Jag påtala vad hon sagt några år efter och blev förskräckt... (nej, det var inte hon). Men sådant var klimatet. Alltså hur måste inte stämningen varit inom försvaret när Palme först tvingar dom att släppa ut en infångad ubåt och sedan förlöjligar försvaret i media.
Man måste utgå från vad som hände på brottsplatsen inte vem som ville se han dö...
Lars Krants uppgifter om buss 43 är intressanta. Även om vi avfärdar honom som en Pajas så anmälde ju även busschauffören oberoende av LK.
Är det inte märkligt att båda dessa uppgiftslämnare är gravt misskrediterade?
Sålde en bil som ynging några år innan MOP. Min far hade börjat elda med ved i den gamla vedpannan som komplement till annan värme eftersom han fick den gratis och den fanns därför en vedstapel utanför oss.
-Vad är det där?frågade den något högdragne äldre Porche-911-spekulanten och min far förklarade läget. Spekulanten suckade djupt såg ut i fjärann med sorgsen alvarlig min och sade på fullt allvar "ja, snart är ryssen över oss..." kontexten var att hela sverige i allafall snart skulle bli kommunistiskt och en lydstat till ryssen, att man börjat elda med ved i mer besuttna delar av stan var ännu ett bevis för detta. Jag tyckte han var dum i huvudet och sålde bilen till en annan spekulant.
Var palme hatad? min bästis och granne hade en pappa som var VD för sveriges största redieri, vi satt och såg på rapport hemma hos dem i mitten på sjuttitalet då MBL gjorde slut på paragraf 32.
-Va, skall en företagare inte få bestämma över sitt eget företag? reste sig och skrek tant N ,frun i huset som aldrig jobbat utanför hemmet i hela sitt liv än mindre som företare, stämningen var hätsk och oförståelig för mig som yngling.
Sen kom löntagarfonderna och jag gick i demonstrationståget mot dem i Göteborg mest för att det lät kul kratis fika och nått att göra (tyckte och tycker inte att fonderna var en bra idé). Motdemonstraterna lös av hat i sina ögon, vaerefråganom, fattade de inte att detta var en rolig grej [det diskuterades på fullt allvar i tv-soffor om borglighetenfick sno och "vanhelga" demonstrations-sakramentet på det viset]...
Hade en kompis som var med i MUF men som övervägade att gå med i EAP för de hade större resurser och fler klistermärken och mer sprit på festerna och allt vad det var, mer "radikalt också" för någon som var ung.
I skolvalet var det 98% moderater och ingen socialdemokrat eller vpk:are.
Om nu 50% av svenskarna är sossar? var finns de?undrade jag helt ärligt, jag var sexton år innan jag träffade något som var sosse och det lät väldigt otroligt.
Vad vill jag säga... trots detta såg jag aldrig något uttalat hat mot OP, mycket irriation och sarkasm över socialdemokratisk politik, visst, Det var en tid utan internet, stockholm och politiken var på något sätt långt borta och man fick lite fatalistiskt acceptera rådande regering och dess nya lagar.men Palme var mest en rolig gubbe som man som yngling skojade om, [fast man kunde ju bara rösta borgligt något annat var ju en bokstavlig synd förklarede prästen!] och man kunde tävla i att härma Palmes mycket speciella sätt att prata och mimik och knipa en halv poäng till hos nån snygg brud, men aldrig något hat vad jag minns i mina kretsar. Det fanns säkert nånstans men det var inga 50% som hatade Palme.