Du verkar inte förstå att problemet med instabil ekonomi är just att den är instabil. Det är inget som löses genom att tillfälligt "inte köpa saker". För en medelklassare kan det vara ett sätt att spara pengar på, men om man inte har något sparkapital alls och dessutom skulder inom familjen fungerar det inte likadant och finns fler saker att ta hänsyn till.
"Frågar man vem som helst i Sorsele". Alltså. Dina argument är icke-argument, då det bara är du som påstår massa saker utan att backa upp det. För det första tvivlar jag på att du känner varje person i Sorsele - det bor väl ändå ett par tusen där? För det andra tvivlar jag på att alla som bor där vet vilka dessa personer är. Om jag skulle åka till Sorsele och fråga första bästa person "hallå, stämmer det att J&I handlat läsk för 2000-3000 kr per dag?", tror du själv att den skulle varken kunna bekräfta eller dementera det då? Att du känner till dem är ju för att du förmodligen är i samma ålder som barnet - särskilt med tanke på att du skrev att du kände den som lagt ut klippet eller dylikt (som var någon i skolklassen i Sorsele?). Detta är absolut inte detsamma som att "alla" där har samma kännedom om personerna.
Nu ändrar du ju vad du berättat? Först skrev du "mellan 2000 och 3000 per dag", nu är det plötsligt "max 2000 per dag"? Detta ökar knappast din trovärdighet.
Som tidigare skribenter skrivit: Du verkar inte alls ha någon uppfattning om hur mycket 60.000-90.000:- på mat/godis/läsk skulle vara. Låt säga att de - som du först skrev - köpte läsk och godis för pengarna. Låt oss göra ett räkneexempel: För enkelhetena skull, vi säger att en 2 liters läskflaska kostar 15 kronor. Detta skulle innebära att de köpte 133-200 stycken 2-litersflaskor läsk. Per dag. Enligt dig.

Detta skulle alltså morfarn och dom släpat hem i sin "dramaten"-vagn, tre gånger per dag? Dvs 44-66 flaskor per gång. Detta skulle alltså väga ungefär 90-135 kg.

Och allt skulle ju naturligtvis dessutom _få plats_ i deras lilla rullvagn.

Om det vore sant vore det ju makalöst - både deras förmåga att konsumera läsk och deras fysiska styrka. Men ärligt talat: Hahaha, ge dig!
Om detta nu är ett rykte som funnits bör du ju - om du är vuxen och således tillåten att vara medlem på flashback, vilket jag betvivlar - haft förmåga till källkritik. Men då du förmodligen inte gått ut grundskolan än är det en sak du bör passa på att lära dig under kvarstående tid där.