2019-07-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urvf
Då är det ju otroligt lustigt att han nu sitter och säger att han "aldrig kontaktat hennes bror!!!!!", eller?

Missar jag nåt eller går logiken inte ihop här?

https://minfil.com/wfi2maz9n8/Screenshot_20190709-142113_png

Se här. Nr 42.
Citera
2019-07-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Varför frågar du mig det? Vet inte var i tråden du citerar han ifrån. Det kanske är efter mormorns död han menar?
Om du trycker på pilen i citatet kommer du till originalinlägget. I inlägget han citerar handlar "broder-kontaktandet" om innan mormorn gick bort, som jag förstår kronologin i inlägget han svarar på.

För enkelhetens skull:

Inlägget han citerade: (FB) Skvaller om Jewels'n'Issy - Konstig youtube familj
Inlägget han skrev: (FB) Skvaller om Jewels'n'Issy - Konstig youtube familj
Citera
2019-07-12, 20:03
Medlem
Citat:
Vad du missar är att förstå att det är olika historiska, politiska och sociala processer som lett fram till var vi är idag, vad som är accepterat och vad som inte är det. Det är ju inget som har uppstått ur tomma intet, utan är en del av en förhandling som ständigt pågår. Så att ens försöka jämföra "kön och ålder" är totalt irrelevant då den historiska kontexten skiljer sig åt.

För övrigt var det ju någon i Holland förra (eller förrförra?) året som ville byta juridisk ålder, och sänka sin ålder med 20 år, vilket nekades i högsta domstolen. Däremot är det ju möjligt att byta juridiskt kön i flera västerländska länder bland annat, i vissa länder finns det ju dessutom ett "genus x" som är genusneutralt.

Ingen idé att försöka förklara för homofober.
Citera
2019-07-12, 20:05
Medlem
Citat:
Du verkar inte förstå att problemet med instabil ekonomi är just att den är instabil. Det är inget som löses genom att tillfälligt "inte köpa saker". För en medelklassare kan det vara ett sätt att spara pengar på, men om man inte har något sparkapital alls och dessutom skulder inom familjen fungerar det inte likadant och finns fler saker att ta hänsyn till.

"Frågar man vem som helst i Sorsele". Alltså. Dina argument är icke-argument, då det bara är du som påstår massa saker utan att backa upp det. För det första tvivlar jag på att du känner varje person i Sorsele - det bor väl ändå ett par tusen där? För det andra tvivlar jag på att alla som bor där vet vilka dessa personer är. Om jag skulle åka till Sorsele och fråga första bästa person "hallå, stämmer det att J&I handlat läsk för 2000-3000 kr per dag?", tror du själv att den skulle varken kunna bekräfta eller dementera det då? Att du känner till dem är ju för att du förmodligen är i samma ålder som barnet - särskilt med tanke på att du skrev att du kände den som lagt ut klippet eller dylikt (som var någon i skolklassen i Sorsele?). Detta är absolut inte detsamma som att "alla" där har samma kännedom om personerna.

Nu ändrar du ju vad du berättat? Först skrev du "mellan 2000 och 3000 per dag", nu är det plötsligt "max 2000 per dag"? Detta ökar knappast din trovärdighet.

Som tidigare skribenter skrivit: Du verkar inte alls ha någon uppfattning om hur mycket 60.000-90.000:- på mat/godis/läsk skulle vara. Låt säga att de - som du först skrev - köpte läsk och godis för pengarna. Låt oss göra ett räkneexempel: För enkelhetena skull, vi säger att en 2 liters läskflaska kostar 15 kronor. Detta skulle innebära att de köpte 133-200 stycken 2-litersflaskor läsk. Per dag. Enligt dig. Detta skulle alltså morfarn och dom släpat hem i sin "dramaten"-vagn, tre gånger per dag? Dvs 44-66 flaskor per gång. Detta skulle alltså väga ungefär 90-135 kg. Och allt skulle ju naturligtvis dessutom _få plats_ i deras lilla rullvagn. Om det vore sant vore det ju makalöst - både deras förmåga att konsumera läsk och deras fysiska styrka. Men ärligt talat: Hahaha, ge dig!

Om detta nu är ett rykte som funnits bör du ju - om du är vuxen och således tillåten att vara medlem på flashback, vilket jag betvivlar - haft förmåga till källkritik. Men då du förmodligen inte gått ut grundskolan än är det en sak du bör passa på att lära dig under kvarstående tid där.

ja sa att de lägger mycket på dricka men int spendera de alla pengar på det, ja sa att de gjorde dagliga besök till affären för typ 2000 per dag och spenderade en bra del på läsk, de köper ju också andra grejer som int vet jag toapapper?
Citera
2019-07-12, 20:06
Medlem
Citat:
Om du trycker på pilen i citatet kommer du till originalinlägget. I inlägget han citerar handlar "broder-kontaktandet" om innan mormorn gick bort, som jag förstår kronologin i inlägget han svarar på.

För enkelhetens skull:

Inlägget han citerade: (FB) Skvaller om Jewels'n'Issy - Konstig youtube familj
Inlägget han skrev: (FB) Skvaller om Jewels'n'Issy - Konstig youtube familj

Ja men då menar han ju bara att det inte stämmer att han ringde i den situationen Issy hävdar.
Citera
2019-07-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frassex
ja sa att de lägger mycket på dricka men int spendera de alla pengar på det, ja sa att de gjorde dagliga besök till affären för typ 2000 per dag och spenderade en bra del på läsk, de köper ju också andra grejer som int vet jag toapapper?

Men ge dig nu. Det går inte ihop. De gick säkert till affären ofta, men nej, de spenderade inte så mycket pengar dagligen.
Citera
2019-07-12, 20:11
Medlem
Citat:
Men ge dig nu. Det går inte ihop. De gick säkert till affären ofta, men nej, de spenderade inte så mycket pengar dagligen.

uppenbarligen har ja ju inget konkret fakta och kan bevisa nåt.
vem vet jag kanske har fel, de ändå ja vet är vad jag och andra ha sett och vad en som har suttit i kassan har sagt.
Vet dock att de spenderade en stor summa per dag
Citera
2019-07-12, 20:12
Medlem
Citat:
https://minfil.com/wfi2maz9n8/Screenshot_20190709-142113_png

Se här. Nr 42.
Tack. Ja, det är rätt märkligt då att han nu säger att han inte haft kontakt med brodern. Får se om han besvarar inlägget.

En till sak som förundrar mig med dokumentet är att han säger att "J&I kan komma till australien en månad/år, jag betalar för det, men jag betalar inte flygbiljetten för J". Om nu mamman hade samma ekonomiska situation då som nu är det ju inte konstigt att dom inte kunde resa dit, om han bara tänkte betala en barnbiljett. En annan sak jag tycker är intressant är att han ansåg att de skulle åka till australien för att träffa honom istället för att han skulle komma till Sverige - eller åtminstone att de kunde "turas om" var de skulle träffas eller liknande. Om dom nu inte haft ekonomisk möjlighet att resa dit är det väl också rimligt att se över vilka andra träffalternativ som finns, om detta är någonting parterna skulle vilja göra.

Nu har jag ju bara läst det här bladet av dokumentet, men är dessa krav någonting som "beviljades"/"nekades", eller hur funkar det?
Citera
2019-07-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frassex
Problemet är att 1) du hävdar att du sitter på en sanning 2) du ändrar denna sanning när den ifrågasätts, 3) du erkänner slutligen att "uppenbarligen har ja ju inget konkret fakta och kan bevisa nåt.". Ridå.

Som sagt: du har uppenbarligen noll koll på ekonomi eller vad saker kostar, eller hur mycket pengar det ens är möjligt att spendera på en matbutik. Toapapper, vad kostar det? 50 kr för ett storpack med 24 rullar?

Nej, det du skriver håller inte, så du kan lika gärna lägga ner med dina inlägg. Du gör bara bort dig själv.
Citera
2019-07-12, 20:18
Medlem
Citat:
Tack. Ja, det är rätt märkligt då att han nu säger att han inte haft kontakt med brodern. Får se om han besvarar inlägget.

En till sak som förundrar mig med dokumentet är att han säger att "J&I kan komma till australien en månad/år, jag betalar för det, men jag betalar inte flygbiljetten för J". Om nu mamman hade samma ekonomiska situation då som nu är det ju inte konstigt att dom inte kunde resa dit, om han bara tänkte betala en barnbiljett. En annan sak jag tycker är intressant är att han ansåg att de skulle åka till australien för att träffa honom istället för att han skulle komma till Sverige - eller åtminstone att de kunde "turas om" var de skulle träffas eller liknande. Om dom nu inte haft ekonomisk möjlighet att resa dit är det väl också rimligt att se över vilka andra träffalternativ som finns, om detta är någonting parterna skulle vilja göra.

Nu har jag ju bara läst det här bladet av dokumentet, men är dessa krav någonting som "beviljades"/"nekades", eller hur funkar det?

Nej det är inte märkligt då Issy pratar om smset till mormor och kontakten med brodern i samma mening och pappan svarar på båda två samtidigt.

Han säger aldrig för det är så man talar. Blir knas med översättning till svenska bara. I have never done that behöver inte betyda att man aldrig i sitt liv gjort det utan bara att man inte gjort det i just den situationen.

Tycker det är supertydligt vad han svarade på.
Citera
2019-07-12, 20:25
Bannlyst
De är live nu för de som är intresserade
Jag ser ingen chat, är det för att man är blockad eller?
Senast redigerad av drrty 2019-07-12 kl. 20:29.
Citera
2019-07-12, 20:31
Medlem
Gällande att Issy kommit ut som trans tycker jag det är fint att personen vågar öppna upp sig om det. Trans är ju dessutom ett spektrum, och det går ju att vara allt från icke-binär eller queer och till "motsatta könet". Eller någonstans mittemellan eller utanför det. Det här behöver ju inte vara något statiskt heller, och det är väl också därför det är bra att I kan vara ärlig med det nu och utforska sin identitet mer. Då en utredning för könsdysfori ofta tar flera år (både väntetid och själva utredningen) är ju inte ens några fysiska åtgärder någonting som kommer göras inom den närmsta framtiden, utan det rör sig ju om år i vanliga fall.

Att vissa i tråden menar att de "inte såg det komma" är ju inte detsamma som att personen inte känt så, eller känner så. Det finns ju flera olika dimensioner av kön: 1) egna upplevelsen, 2) hur det visas, 3) hur andra uppfattar en. Nu har Issy öppnat upp för en förändring i framför allt nr 3, skulle jag säga. Men alla delar hänger ju samman så det finns ingen anledning att separera det heller.

Helt oväntat är det väl ändå inte. Det går ju att klä sig feminint även om man är kille, och vice versa. Problemet är väl att transpersoner generellt har en större förväntan på sig att "bevisa" sin könsidentitet. Om en cis-person klär sig i enighet - eller i motsats till - sitt förväntade kön så ger det en effekt. Om en transperson klär sig i enighet - elleri motsats till - sitt biologiska kön (eller för all del: med sitt sociala kön) ger det en annan effekt. Så att personen i fråga haft på sig stereotypa feminint kodade kläder i vissa videor säger ju ingenting om hur denne känner inför sin könsidentitet.

En sak som är vanligt förekommande hos (trans/queer/ickebinära) personer som är födda kvinnor är ju exempelvis att de inte vill ha mens. Vilket var en sak Issy berättade om i en annan video nyligen. Så helt oväntat är det ju inte, även fast man kanske behöver lägga märke till (och ha kunskap om) andra saker än det allra uppenbaraste som kläder som vissa verkar haka upp sig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in