2019-07-12, 16:30
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Jag är i den grad objektiv, i form av att jag kunde inte bry mig mindre om huruvida ASAP sitter häktad eller ej, eller vad som hänt eller inte hänt. Jag konstaterar bara att ur en juridisk synvinkel har jag svårt att se hur häktningen skulle vara olaglig, på det sätt du har hävdat.

Det går givetvis att tolka lagen olika. Du går på åklagarsidans spår, och jag på det som finns för den som bryr sig om de som häktats under felaktiga omständigheter. Jag är starkt övertygad om att ingen som inte utgör ett hot mot andra förtjänar att bli inspärrad mot sin vilja som oskyldig, och som du vet är ASAP Rocky varken dömd eller misstänkt för ett grovt brott.
Dessutom är det inte klarlagt om ASAP Rocky misshandlat någon som ens är svensk medborgare. Att BO tillhör regeringens utvalda folk finns det dock få som tvivlar på.

Citat:
På det som framgår av det material som publicerats, så tycker jag nog det finns sannolika skäl för misstanke om brott, i form av misshandel. Självförsvar eller ej, så är det (som jag ser det) svårt att se att sparkandet på någon som ligger ner skulle omfattas av nödvärnsrätten. Om de istället tagit ner killen och sedan hållit fast honom i väntan på polis, skulle situationen varit en annan. Men det är inte det som framgår av bilderna.

Om man helt bortser från händelseförloppet som vi känner till det och isolerar en videosekvens där endast ASAP Rocky med entourage gaturättviseskipande nödvärnshandling syns, då skulle man kanske kunna få denna enskilda handling tagen ur sin kontext till att tyckas vara en misstanke om en brottslig handling. Men vad betyder det i praktiken? För att citera dig själv vill jag dock påstå att "det är inte vad som framgår av bilderna" i sin helhet.

Citat:
Den åsikten får stå för dig - jag har inte sett något som visar att polisutredningen eller häktningen skulle vara politiskt motiverad. Och vad jag vet så finns det ingen bekräftelse från polis eller åklagare på att målsäganden inte själva skulle vara misstänkta för brott. Att de inte är häktade, behöver inte betyda annat än att de t.ex har sin hemvist i Sverige, och att de brott de eventuellt är misstänkta för inte lever upp till nivån för häktning. Att ASAP m.fl. är häktade beror ju sannolikt inte på brottets beskaffenhet, utan enbart på flyktfaran (och där gör lagen en tydlig skillnad på personer med eller utan hemvist i Sverige).

Det är sällan politiskt motiverade aktioner kommer upp till ytan i Sverige, oftast sker de i det dolda. Ja, lagen gör skillnad på de som är svenska medborgare och de som är på besök, men tyngden ligger på motiveringen till varför någon skulle befinna sig utomlands efter brottsmisstanken.
Att åka på turné är inte detsamma som att fly.
Man flyr inte till någonting, utan från någonting.
På samma vis åker man inte från en turné utan ut på en turné med specifika platser och tidpunkter där man kommer infinna sig. Man åker till någonting.
Att ASAP Rocky med entourage lämnar landet för tjänstgöring kan bara bli till ett flyktförsök för den som inte har någon aning om hur det är att leva som artist. Life on the road.

Citat:
Det skulle förutsätta att han valde att komma tillbaka hit självmant först - vilket jag tillåter mig tvivla på att han skulle göra. Det är inte särskilt sannolikt att en internationell efterlysning och en europeisk arresteringsorder skulle utfärdas för det aktuella brottet. Syftet med att kunna häkta en person utan hemvist i landet på grund av flyktfara (där alltså rekvisiten för häktning är väsentligt lägre för personer utan hemvist i landet) är ju just att kunna lagföra dem även för brott som inte lever upp till de normala rekvisiten för häktning.

Du vet lika väl som jag att tvivel aldrig kan ligga till grund för ett beslut eller en dom.
ASAP Rocky med entourage är häktade för ett brott som troligtvis inte ens kommer ge fängelse. Det är klart att han skulle kunna slutföra sin turné först, sen fixa ett ombud som dyker upp i rätten (om det nu går till domstol) och sen betala sina böter (om det nu vore aktuellt).

Även om jag skulle ogillat ASAP Rocky personligen och ansett att han gjort fel därför att han t ex spöade upp en Kungen själv så hade jag hellre sett att polisen fryste de intäkter han gjorde på Sverigespelningen och betalade ut dem minus ett futtigt bötesbelopp till kungahuset i det fallet.
Citera
2019-07-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det behövs fortfarande en anmälan från tjejerna precis som det behövdes från livvakten

Ja en anmälan från tjejerna kommer stärka Rockys fall, sen vilka är så här störda i Sthlm City, skulle detta vara Hazarernas första tre brott?
Citera
2019-07-12, 16:32
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Nej åklagaren måste lämna in en häktningsframställan med bevisning. Han hade inte kunnat häkta honom utan bevisning men nu sitter ASAP häktad efter som domstolen tycker att det finns bevisning.

Hade ASAP varit helt oskyldig hade det ju inte funnits några bevis och därmed hade han inte suttit häktad idag eller hur?

Att vara misstänkt är inte detsamma som att vara skyldig. Man blir inte skyldig förrän man dömts i domstol. Det har givetvis hänt ett otal gånger att folk som häktats sen gått fria i rätten därför att de varit oskyldiga.
Citera
2019-07-12, 16:33
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Det behövs fortfarande en anmälan från tjejerna precis som det behövdes från livvakten

Nja, det är en väsentligt skillnad mellan misshandel och ofredande, misshandel faller under allmänt åtal vilket innebär att en åklagare är skyldig att väcka åtal för brottet om tillräckliga skäl för åtal finns, oavsett om offret vill eller inte. Det gör inte ofredande så där krävs det att flickorna själva gör en anmälan.

/Provokatör
Citera
2019-07-12, 16:37
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Ja en anmälan från tjejerna kommer stärka Rockys fall, sen vilka är så här störda i Sthlm City, skulle detta vara Hazarernas första tre brott?

Hur många brott de har begått har jag inte en aning om och jag tänker inte spekulera i det heller då vi inte har sådan information tillgänglig.

Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Nja, det är en väsentligt skillnad mellan misshandel och ofredande, misshandel faller under allmänt åtal vilket innebär att en åklagare är skyldig att väcka åtal för brottet om tillräckliga skäl för åtal finns, oavsett om offret vill eller inte. Det gör inte ofredande så där krävs det att flickorna själva gör en anmälan.

/Provokatör

Problemet är väl ändå att vi bara har ett påstående på video samtidigt som det till min vetskap enbart finns vittnen som är partiska i det hela?

Hade det funnits tillräckligt för att väcka åtal rörande ofredande så hade det troligen skett men, men det visar sig i framtiden hur det hela ligger till.

Men så som det verkar nu så är det på tok för svaga bevis, åtminstone till min vetskap för att det skulle ha skett, det som sägs i videon kan mycket väl vara något som påstås eller som kan ha skett av misstag men som tjejerna misstolkade eller inte är vaksamma med sina ord utan säger något som de inte menar är lika allvarligt som de säger vid tillfället.
Citera
2019-07-12, 16:40
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Att vara misstänkt är inte detsamma som att vara skyldig. Man blir inte skyldig förrän man dömts i domstol. Det har givetvis hänt ett otal gånger att folk som häktats sen gått fria i rätten därför att de varit oskyldiga.

Nej ingen dom ännu, men det finns tillräckliga bevis för häktning det var det jag menade.
Citera
2019-07-12, 16:42
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Den här misshandeln är lam, du ser mycket värre misshandelsfall utanför valfri Harry's varenda helg.

En fråga från en som bor i Uppsala: behöver man åka till Norrtälje för att slås utanför Harry's ??
Citera
2019-07-12, 16:43
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Nej åklagaren måste lämna in en häktningsframställan med bevisning. Han hade inte kunnat häkta honom utan bevisning men nu sitter ASAP häktad efter som domstolen tycker att det finns bevisning.

Hade ASAP varit helt oskyldig hade det ju inte funnits några bevis och därmed hade han inte suttit häktad idag eller hur?
Du uttrycker dig ganska märkligt. Du kan väl inte mena att folk aldrig suttit häktade i Sverige trots att de varit helt oskyldiga? Fallet Tommie Karim (googla om det inte känns igen) är ett utmärkt exempel på motsatsen.

Med det sagt så är det väl solklart att ASAP inte är helt oskyldig till att ha misshandlat den påtända afghanen, videobevis finns ju. Jag fattar däremot inte varför sagde afghan inte sitter häktad han med. Men jo egentligen fattar jag, han är afghan och tillhör därmed gruppen Heliga Män i Sverige.

Jag funderar mest över varför så många försvarar ASAP, och jag med. Jag tror att det beror på att vi är många nu som haft ett ASAP Rocky-moment. Ett "moment" där man ser fullständigt rött och känner att det är alldeles nog och man bara vill klippa till. Ett "moment" när man är så trött på att det är helt i sin ordning för vissa att ofreda, trakassera och jävlas oavbrutet i medvetande om att man kommer undan med det, varenda jävla gång! Det spelar ingen roll att man som jag varit världens fredligaste människa i hela sitt liv och aldrig lyft en hand mot någon, en dag kan man knappt behärska sig. Jag behärskade mig dock men det var med en enorm självövervinnelse
Kanske dags för en artikel i GP: Har du haft ett ASAP Rocky moment?
Citera
2019-07-12, 16:44
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Hur många brott de har begått har jag inte en aning om och jag tänker inte spekulera i det heller då vi inte har sådan information tillgänglig.

Problemet är väl ändå att vi bara har ett påstående på video samtidigt som det till min vetskap enbart finns vittnen som är partiska i det hela?

Hade det funnits tillräckligt för att väcka åtal rörande ofredande så hade det troligen skett men, men det visar sig i framtiden hur det hela ligger till.

Men så som det verkar nu så är det på tok för svaga bevis, åtminstone till min vetskap för att det skulle ha skett, det som sägs i videon kan mycket väl vara något som påstås eller som kan ha skett av misstag men som tjejerna misstolkade eller inte är vaksamma med sina ord utan säger något som de inte menar är lika allvarligt som de säger vid tillfället.

Påståenden från ofredade och våldtagna kvinnor tillmäts ett större värde än en mans utsaga i våra domstolar. Har kvinnan dessutom återgett händelsen för någon utomstående i nära anslutning till händelsen (som vi kan höra I videon) så ökar hennes berättelse i värde ytterligare.

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2019-07-12 kl. 16:47.
Citera
2019-07-12, 16:45
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angerove
En fråga från en som bor i Uppsala: behöver man åka till Norrtälje för att slås utanför Harry's ??

Du kan gå till Palermo I Uppsala.

/Provokatör
Citera
2019-07-12, 16:45
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:

/Provokatör

Message to ASAP Rocky:s friends reading this thread.
In the 10th edit of Asap:s mobile-videos, there are 2 girls claiming that the afghans was "slapping" their ass. Search for these girls or publish a photo of them (as we know that you have them on film) so it can be checked if they want to make a claim/statement to the police....

Till provokatör - tack för tipset....
Citera
2019-07-12, 16:46
Medlem
Nån som hänger inne i city?
Har det blivit något slagsmål mellan Hazar smutsfolket och HipHopare.. Nya Hötorgskravallerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in