Citat:
Jag är i den grad objektiv, i form av att jag kunde inte bry mig mindre om huruvida ASAP sitter häktad eller ej, eller vad som hänt eller inte hänt. Jag konstaterar bara att ur en juridisk synvinkel har jag svårt att se hur häktningen skulle vara olaglig, på det sätt du har hävdat.
Det går givetvis att tolka lagen olika. Du går på åklagarsidans spår, och jag på det som finns för den som bryr sig om de som häktats under felaktiga omständigheter. Jag är starkt övertygad om att ingen som inte utgör ett hot mot andra förtjänar att bli inspärrad mot sin vilja som oskyldig, och som du vet är ASAP Rocky varken dömd eller misstänkt för ett grovt brott.
Dessutom är det inte klarlagt om ASAP Rocky misshandlat någon som ens är svensk medborgare. Att BO tillhör regeringens utvalda folk finns det dock få som tvivlar på.
Citat:
På det som framgår av det material som publicerats, så tycker jag nog det finns sannolika skäl för misstanke om brott, i form av misshandel. Självförsvar eller ej, så är det (som jag ser det) svårt att se att sparkandet på någon som ligger ner skulle omfattas av nödvärnsrätten. Om de istället tagit ner killen och sedan hållit fast honom i väntan på polis, skulle situationen varit en annan. Men det är inte det som framgår av bilderna.
Om man helt bortser från händelseförloppet som vi känner till det och isolerar en videosekvens där endast ASAP Rocky med entourage gaturättviseskipande nödvärnshandling syns, då skulle man kanske kunna få denna enskilda handling tagen ur sin kontext till att tyckas vara en misstanke om en brottslig handling. Men vad betyder det i praktiken? För att citera dig själv vill jag dock påstå att "det är inte vad som framgår av bilderna" i sin helhet.
Citat:
Den åsikten får stå för dig - jag har inte sett något som visar att polisutredningen eller häktningen skulle vara politiskt motiverad. Och vad jag vet så finns det ingen bekräftelse från polis eller åklagare på att målsäganden inte själva skulle vara misstänkta för brott. Att de inte är häktade, behöver inte betyda annat än att de t.ex har sin hemvist i Sverige, och att de brott de eventuellt är misstänkta för inte lever upp till nivån för häktning. Att ASAP m.fl. är häktade beror ju sannolikt inte på brottets beskaffenhet, utan enbart på flyktfaran (och där gör lagen en tydlig skillnad på personer med eller utan hemvist i Sverige).
Det är sällan politiskt motiverade aktioner kommer upp till ytan i Sverige, oftast sker de i det dolda. Ja, lagen gör skillnad på de som är svenska medborgare och de som är på besök, men tyngden ligger på motiveringen till varför någon skulle befinna sig utomlands efter brottsmisstanken.
Att åka på turné är inte detsamma som att fly.
Man flyr inte till någonting, utan från någonting.
På samma vis åker man inte från en turné utan ut på en turné med specifika platser och tidpunkter där man kommer infinna sig. Man åker till någonting.
Att ASAP Rocky med entourage lämnar landet för tjänstgöring kan bara bli till ett flyktförsök för den som inte har någon aning om hur det är att leva som artist. Life on the road.
Citat:
Det skulle förutsätta att han valde att komma tillbaka hit självmant först - vilket jag tillåter mig tvivla på att han skulle göra. Det är inte särskilt sannolikt att en internationell efterlysning och en europeisk arresteringsorder skulle utfärdas för det aktuella brottet. Syftet med att kunna häkta en person utan hemvist i landet på grund av flyktfara (där alltså rekvisiten för häktning är väsentligt lägre för personer utan hemvist i landet) är ju just att kunna lagföra dem även för brott som inte lever upp till de normala rekvisiten för häktning.
Du vet lika väl som jag att tvivel aldrig kan ligga till grund för ett beslut eller en dom.
ASAP Rocky med entourage är häktade för ett brott som troligtvis inte ens kommer ge fängelse. Det är klart att han skulle kunna slutföra sin turné först, sen fixa ett ombud som dyker upp i rätten (om det nu går till domstol) och sen betala sina böter (om det nu vore aktuellt).
Även om jag skulle ogillat ASAP Rocky personligen och ansett att han gjort fel därför att han t ex spöade upp en Kungen själv så hade jag hellre sett att polisen fryste de intäkter han gjorde på Sverigespelningen och betalade ut dem minus ett futtigt bötesbelopp till kungahuset i det fallet.